De la Gardie

Sv: De la Gardie

Gammal tråd men jag får instämma i kören som säger NONO till DLG. Fy fan vilket uselt temeprament många av hans avkommor har.

Har ägt en själv och vet två i min närhet som är skitdumma rent ut sagt, och då bor de hos kunnigt folk, inga hustomtar.

Vet av fyra-fem andra också med riktigt tråkigt humör men har såklart även sett supertrevliga avkommor efter honom.

Oftast är de exteriört snygga och kan både röra sig och hoppa, problemet är att få dem med sig och ffa att fungera i vardagen.

Min egen och de två jag känner har stora problem med flockbundenhet, kalabalik att lämnas ensamma i stallet, svårigheter att gå hemifrån på ridtur om de är ensamma, svårt att bindas upp osv, osv.

Min egen och en av hästarna i min vänkrets blev supertrevliga efter MASSOR med jobb och ffa benhård konsekvens. Den tredje är nog ett hopplöst fall. Den har världens tevligaste mamma och bor hos uppfödaren som har stor vana av unghästar/inridning/utbildning/tävling. Trots det så har den alla problem som jag radade upp innan, ffa är det helt omöjligt att få den att släppa flocken, det räcker inte att en häst är med inne, ALLA ska vara på plats för att han ska kunna slappna av, även de som han inte ens delar hage med. Synd på fin häst för den har verkligen kvalitet men går ju inte att nyttja =(

Min herre blev jättetrevlig efter ett års enträget arbete och skulle säljas när en gammal skada plötsligt satte stopp och han fick vandra vidare. Tråkigt när han äntligen landat i sig själv och var lugn och välhanterad.

Han kan ses här, står fortfarande på uppfödaren, trots två ägare emellan och jag har inte kommit mig för att skicka in passet efter att han tagits bort. Ska ta tag i det.

http://blup.se/sv-SE/horses/167647-double-kick-swb
 
Sv: De la Gardie

Jag säger precis tvärt om. Jag har två toppengoa avkommor efter honom.Den ena var lite dum innan han kastrerades. Han ville följa med när man tog ut någon annan häst ur hagen och var dessutom svår att leda ett tag, men båda delarna gick bort efter kastrering. Den andra är fortfarande hingst, 4 år gammal och jättebra att ha att göra med. Dessutom är han snygg och rör sig bra.
 
Sv: De la Gardie

Har sett 2 avkommor på tävlingsbanorna när jag har varit ute och fotat, vet inget om deras temperament. Den ena användes i hoppning, en stor och tung valack ue.Magritte 780 och ett otroligt flott och rörligt litet sto som användes i dressyr ue.Gazpon 740, en av de vackraste hästar jag sett skulle jag kunna påstå trots att hon "bara" är brun med stjärn :d
 
Sv: De la Gardie

Gammal tråd men jag får instämma i kören som säger NONO till DLG. Fy fan vilket uselt temeprament många av hans avkommor har.

Tyvärr är detta också den erfarenhet jag har av de fåtalet avkommor jag har kommit i närheten av, temperamentsmässigt. Fina ridhästar har de dock varit, och fin exteriör.

.. Det starkaste minnet jag har av en DLG-avkomma är när han skenade runt ridhuset med ryttaren fast i stigbygeln släpandes efter sig, sparkandes. :rofl: Inget bra intryck där, men annars har de sett fina ut.
 
Sv: De la Gardie

KL

Jag har ett sto f:04. Zuzzi här ovanför nämnde henne. Hon är en tuff brud som har mkt åsikter, spec på tävlingsbanan. Får bra på det som hon gör men det hon inte gör kan man inte göra så mkt åt. Har börjat gå åt rätt håll nu :) Men hon är väldigt snäll att ha att göra med annars, lastning, skoning och klippning. Fin sida och kan även hoppa.

164763_02.JPG
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 780
Senast: Crossline
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 549
Hästvård Nu kära bukefalister, nu vill jag att ni berättar om ni hört eller varit med om något liknande.. Jag skulle idag rida mitt 18åriga...
Svar
17
· Visningar
2 286
Senast: Kellie
·
Hästhantering Har ett kallblod som är jättesnäll, lyssnar bra, följer min minsta vink, gör som man ber honom om i allting FÖRUTOM i hagen. Varje...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp