Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.
Idag gjorde jag som så många av er här inne tipsade om: jag drog grimskaftet bara genom grimman, satte inte fast det i ringen alltså. Och jag hade så roligt åt mitt frågetecken till häst imorse

Vi gick till hagen som vanligt, jag hade med en morot i handen som han var väl medveten om hela vägen. Tränade som vanligt på vägen. Då vi kom till hagen, så gick jag bara rakt in, drog loss grimskaftet samtidigt som jag gav honom moroten, det hela gick på bara någon sekund, och så vände jag helt om och gick därifrån. Hästen stod kvar på samma ställe och såg ut som ett
totalt frågetecken, tror inte han överhuvudtaget hann reagera på vad jag gjorde, och kände väl sig lite knasig då han inte hade någon att dra iväg med

Efter några sekunder så drog han iväg som ett sträck genom hagen, som alltid, MEN han hann INTE släpa med mig denna gång

Hö blev nu också lagt
vid grinden till dem, och inte en bit in i hagen som tidigare, så han blev ju tvungen att komma tillbaka till grinden nu också och stå där och äta.
Tror jag ska fortsätta med detta en tid, för att kanske då helt enkelt kunna bryta mönstret med att han släpar med mig. Sen då kanske man skulle komma så långt att han kan stå kvar på samma ställe en kort stund, för att sedan kunna förlänga den tiden och till sist (förhoppningsvis) kunna göra "som alla andra" vid utsläppen, dvs. sätta fast i ringen och ta loss utan att han sticker iväg. Baby steps, baby steps, det är väl det jag måste tänka på med det här problemet.
På måndag ska jag också ordna med en liten fålla i hagen vid grinden, så att han inte kan dra någon med så som han har gjort tidigare, då finns det ju något som tar stopp. Jag hoppas verkligen att det här hjälper nu, men som sagt, skynda långsamt, och kanske tänka lite som med en unghäst/föl (?), så att man tränar totalt från grunden med det här.