De har sålt "min" mark!

P

Pyr3t

Hejsan

Kort historia:

Har varit i kontakt med företaget som skulle sälja/arrendera sin mark till mig. Var kontakt med dem i december 2009. Fick till svar att de hade mkt att göra och det skulle ta tid innan de kunde bestämma sig. Kontakta dem flera gånger under 2010 och då jobba de fortfarande med mitt ärende.

Ta kontakt med dem igen idag och får till svar att de har sålt den mark jag hade blivit lovad att iaf få arrendera utan problem för några dagar sedan..

Finns det något sätt för mig att häva deras köp eller är det helt kört?
Tänkte eftersom de har munligt sagt att det inte skulle bli något problem att arrendera iaf men köpa var lite svårare..

Känns som att det är helt kört.. :cry:

Mvh
Pyret

Sv: De har sålt "min" mark!

Håller med om att det verkar kört, men för mig tycks det som det fattas något på beskrivningen, blev du lovad marken för några dagar sedan men enligt din beskrivning så har du inte haft kontakt med dem sedan 2010, men du kanske missade att skriva det.

Tyvärr är det nog kört.

För att du skulle ha en chans skulle det nog krävts ett skrivet papper med försäljningslöftet som undertecknats av säljaren.

Muntliga löften är tyvärr i praktiken värdelösa ifall de inte kan dokumenteras med en inspelning t.ex.

Det enda du kan göra är väll att spela in samtalet och få dom att erkänna att de lovat dig att köpa/arrendera och sen brutit detta löfte.

Muntliga avtal gäller inte vid köp av fastighet. Det är ett av få undantag vad gäller just muntliga övenskommelser. Det går att googla upp på flertalet advokatbyråers öppna frågesidor.

Trist, men inget att göra åt.

Om du hade haft ett arrendeavtal så hade försäljningen inte spelat någon roll för din del, den nya ägaren hade då "ärvt" det ingångna arrendeavtalet och det enda som hade ändrats hade varit till vem du skulle betala arrendet.

Men i det läget när du inte har något konkret avtal så är det nog dessvärre "kört".

Bit i det sura äpplet.
Önska den nye ägaren lycka till och gå vidare.
Du har inga möjligheter att häva köpet såvida du inte kan uppvisa bevis på att lagt handpenning på marken. dvs att du har ett bekräftat köp.

Trist för dig. :( Med lite tur kanske den nya ägaren kan tänka sig någon form av arrende till dig. I alla fall på en bit av marken.

Lycka till // Voff

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 662
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 238
Senast: Johanna1988
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 937
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31