Dax att slå näven i bordet?

Sv: Dax att slå näven i bordet?

Det jag menar med "bredden" och hästar för "vanligt folk" är mycket välstammade hästar, men kanske inte en häst med miljonärer till föräldrar på bägge håll.

Att avla för att få en trevlig skogsmulle finns inte i min värld.....trevliga skogsmullar blir många ändå.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Funderar på hur detta med stokontroll skulle kunna genomföras? Ser framför mig Kurt Graaf och Hans Barkevall med kollegor ha noggranna förhör och inspektioner innan man får skriftligt tillstånd att seminera/betäcka som givetvis ska föras in i passet :D

Skämt åsido hur skulle man gå tillväga?
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Fast är de stora problemet verkligen de som köper ett travarsto som ridhäst och tar föl på henne? Det finns väl hur många travamatörer som helst som avlar på det mesta som går att avla på? Jag tror att det skulle behövas mer avelskunskap även inom de som håller på med trav...

Det är väl bättre att göra som Nafayette, ta sitt ansvar och ta bort de hästar som inte passar för ändamålet...(Det låter hemskt, men just travare kommer alltför ofta till helt fel människor)
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

lsz skrev:
Det jag menar med "bredden" och hästar för "vanligt folk" är mycket välstammade hästar, men kanske inte en häst med miljonärer till föräldrar på bägge håll.

Att avla för att få en trevlig skogsmulle finns inte i min värld.....trevliga skogsmullar blir många ändå.

men då är vi ju överens :)
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Om nu det skulle vara en realitet så får man väl helt enkelt göra så att avkommor till ston i kl III inte får gröna papper, eller nåt.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

break_a_leg skrev:
Fast är de stora problemet verkligen de som köper ett travarsto som ridhäst och tar föl på henne? Det finns väl hur många travamatörer som helst som avlar på det mesta som går att avla på? Jag tror att det skulle behövas mer avelskunskap även inom de som håller på med trav...

Det är väl bättre att göra som Nafayette, ta sitt ansvar och ta bort de hästar som inte passar för ändamålet...(Det låter hemskt, men just travare kommer alltför ofta till helt fel människor)
Men det skrev jag ju?

Humelibumlan skrev:
Har nyligen varit i hästletar tagen (travhäst) och häpnar över vad folk egentligen avlar på för material, det är sto med stammar äldre än dinosarier som år ut och år in betäcks och inte en enda avkomma har rört på sig? De har lägre avelsindex än vad man trodde fanns och lik förbaskat fortsätts det att avlas? Varför?

Sen finns det en bunt ägare som inser att deras ston inte har i avel att göra och säljer som ridhäst, vad sker då? Joho, då används de till "ridhästavel" och betäcks allra helst med grannens skäckhingst? Med motiveringen att stoet är snäll och trevlig att rida?
Och jag vill så gärna ha ett föl, som jag sen absolut inte kommer att sälja och jag ska bara ta 1 föl.
Varför bara ta 1 föl om man anser att stoet har bra förärvning? Och om ingen av alla dessa ska sälja korsningarna, hur kan det då komma sig att det finns massa korsningar till salu?
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Jo...Men fokus i tråden hamnar ju, som i flera andra trådar, på de som tar föl för att få fram en "ny" ridhäst. Jag tror att de som gör det är betydligt färre än de som avlar fram halvtaskiga travare som inte tjänar en krona.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

break_a_leg skrev:
Jo...Men fokus i tråden hamnar ju, som i flera andra trådar, på de som tar föl för att få fram en "ny" ridhäst. Jag tror att de som gör det är betydligt färre än de som avlar fram halvtaskiga travare som inte tjänar en krona.
Gör den?
Tycker jag och Isz + några fler diskuterat just travsporten?:smirk:

Sem vem som gör mest och fleste som gör vad spelar ju ingen roll... Men om man ser till Buekfalos, så tror jag det är fler som avlar tokigt på ridsidan än på travhästar... + en ganska stor grupp som korsar.:crazy:
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

mizz_beauty skrev:
Mycket bra inlägg!!!

Sterilisera alla ston utan härstamning och kastrera även alla hingstar som har okändhärstamning.
Vill jag ta ett föl på mitt importerade sto utan stam så gör jag det, och det ska du skita i!!:devil: :devil: :devil:
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Humelibumlan skrev:
Du får gärna vara trevlig :(
Hotar nån med att sterilisera min gamla tävlingsponny är jag en ond person :devil: :devil: :devil: , vill nån däremot köpa en avkomma undan henne är jag en liten solstråle :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Görel skrev:
Det kommer alltid att födas skogsmullehästar ändå! Titta på alla framgångsrika hästar du känner till, oavsett ras, så ska du se att många av dem har hel- eller halvsyskon som inte alls är lika talangfulla som den framstående hästen! Vet du t ex hur många helsyskon Briar har?

DET skulle vara intressant att veta - vet du?

Ett annat exempel är den fantastiske Florencio I vars helbror Florencio II kom till det svenska bruksprovet utan att imponera på någon.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

:cry: :cry: :cry: :cry: :devil: :devil:

Hallå, dax att slå näven i bordet !!!

Jag håller bitvis med dig och ditt resonemang, MEN om våra hingst hållare hade VARIT MERA kvalitets inriktade, så hade man sagt nej till de ston som inte skall vara i aveln.
Men idag så gäller hur många ston hingsten har betäckt, inte kvaliteten den har betäckt.
Så visst, sto ägarna behöver lära sig kritisera sina ston innan man åker till hingst, och hingst ägaren måste lära sig att tacka nej.
Bättre 10 bra avkommer än 100 dåliga ett år..............
En liten uppfödare i Småland.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

läs gärna den rapport en SLU student tog fram för nåt år sedan om stoets betydelse.

fick inte med framsidan o missade därmed författarens namn men den har funnits länkad här på buke...
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

poloplayer skrev:
Hotar nån med att sterilisera min gamla tävlingsponny är jag en ond person :devil: :devil: :devil: , vill nån däremot köpa en avkomma undan henne är jag en liten solstråle :banana: :banana: :banana:
Men riktade hon sig specifikt till dig då? :smirk:
Ett importerat meriterat tävlingssto är väl ok att betäcka, om det inte finns andra defekter...
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

wolken fee skrev:
Bättre 10 bra avkommer än 100 dåliga ett år..............


Säj inte det...

10 * ca 7000 kr i fölavgift = 70.000:-
100 * ca 7000 kr i fölavgift = 700.000:-

Vilken hingstägare har råd att tacka nej till detta?
Gör dom det så åker bara stoägarna till nån annan hingst. Dessutom får hingstägaren säkerligen ett dåligt rykte.

Att säga åt en stoägare att deras sto inte håller måttet är betydligt känsligare än att säga att deras fru är ful, och att hans ungar är ointelligenta.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Görel skrev:
Här http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid48?Intidnr=18621&Kon=2 hittar du 7 stycken. Ingen verkar ha visats och jag har aldrig hört talas om någon av dem. Två av dem finns i tävlingslicensregistret. De andra är kanske exporterade?
jag har sett en av dem, den som börjar på P, på en Msv A:1 vi hade i somras, och jag bergriper då inte varför han fortfarande är hingst, för ngt speciellt var det alls inte.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Att säga åt en stoägare att deras sto inte håller måttet är betydligt känsligare än att säga att deras fru är ful, och att hans ungar är ointelligenta.[/QUOTE]

asgarv:D :D :D :rofl: :rofl: :rofl:

Folk kan vara oerhört känsliga när det gäller sina pållar. Säg att min häst är ful och du får en snyting!;)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 202
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 278
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 428
Senast: axel
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 094
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp