Dax att slå näven i bordet?

Sv: Dax att slå näven i bordet?

Absolut...

Jag har ju ett sto som är 7 år i år och har mycket kapacitet men ett rent elände att hålla fräsch, den här häst är nog inget stort fel på men hon är förföljd av en sån otur att man blir gråtfärdig.

Även om hon skulle leva upp till sin kapacitet i elfte timmen skulle jag aldrig ta föl efter henne för tänk om jag har fel och det är nåt nedärvt? Och så har hon ett möderne sen Hedenhös och hemska haser så valet är enkelt. Men tänk om jag tyckt om hennes exteriör. :crazy: :eek:
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Humelibumlan skrev:
Problemet kan ju vara att vi som små uppfödare ser kapacitet i våra hästar och det är väl ett ganska allmänt faktum att man kan hitta på en himla massa ursäkter för hästen och varför den är si eller så och varför den inte kan eller vill springa, i vissa fall har vi rätt i andra kanske man skulle tänka mer med hjärna än med hjärta?

Du har sååå rätt.

Det är lätt att blunda för bristerna och ibland måste tvinga sig själv att sätta igång hjärnverksamheten trots att hjärtat blöder. Man grubblar, analyserar, funderar och vill helst ha facit i hand eller få någon annan att bestämma åt en.

Man kan ju fatta fel beslut också och välja bort ett sto som visar sig vara en skaplig märr.
Vid vår förra "rensning" sålde vi det sto som vi nu i efterhand inser att vi borde haft kvar....lång näsa åt oss och fel val åt "andra hållet" :p.

Det kanske är det som är tjusningen med avel..... något facit finns inte ;)
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Humelibumlan skrev:
Är det inte dax att hästägare börjar ta lite ansvar och slutar se det som en rättighet att avla på sina hästar och istället se det som en skyldighet att avla på rätt djur?

Har nyligen varit i hästletar tagen (travhäst) och häpnar över vad folk egentligen avlar på för material, det är sto med stammar äldre än dinosarier som år ut och år in betäcks och inte en enda avkomma har rört på sig? De har lägre avelsindex än vad man trodde fanns och lik förbaskat fortsätts det att avlas? Varför?:confused:

Sen finns det en bunt ägare som inser att deras ston inte har i avel att göra och säljer som ridhäst, vad sker då? Joho, då används de till "ridhästavel" och betäcks allra helst med grannens skäckhingst? Med motiveringen att stoet är snäll och trevlig att rida? :mad:
Och jag vill så gärna ha ett föl, som jag sen absolut inte kommer att sälja och jag ska bara ta 1 föl.
Varför bara ta 1 föl om man anser att stoet har bra förärvning? Och om ingen av alla dessa ska sälja korsningarna, hur kan det då komma sig att det finns massa korsningar till salu? :confused:

Detta har jag förstått inte är något som bara handlar om travare, utan även andra raser har problem med folk som avlar på "skit hästar" som inte har i avel att göra, de har inget presterat, är sköra, har exteriöra avikelser och då spelar det ingen roll hur söta och snälla de är!

Är det ingen som hört talas om äftliga defekter och sjukdommar och exteriöra avikelser? :smirk:
Ingen som förstår att de hästar vi avlar på idag lämnar framtidens hästar och med det materialet det avlas på idag och med de krav vi har på våra hästar, så kan man väl med lite logik tänka ut vad som kommer ske med arten HÄST i framtiden. :cry:
Dålig avel ger dåliga hästar, de äftliga sjukdommar vi har idag kommer från avel på fel individer.:idea:
Sen om de duger att luffsa runt i skogen på är inget avels mål, de hästarna kommer ändå, man ska avla för elit på det bästa av de bästa.
Ston ska vara väl meriterade, topp exteriör, passande psyke och betäckas med godkända hingstar som kompliterar stoet. Oavsett ras!

Kanske dax att införa sterilisering av ston som inte passar till avel och bara sälja travvalacker som ridhästar.
Iallafall tills folk slutar producera skogsmullar :devil:

Joho! Håller med dig!...Här har man sett alldeles FÖR många travston med många avkommor, som inte ens har startat ännu, eller så har dom aldrig blivit några stjärnor efter detta...

Jag har ett "skräckexempel" här, äger inte ens nån avkomma som står o skrotar..
Men jag har haft ett gammalt travsto, som stått i avelsboxen, fått 7 avkommor. En av dom ägdes då av Lappen (är inte det Ove A. Lindqvist som kallas för Lappen,eller??) Och hästen hette King Crown, numera avlivad, blott 8 år gammal..Aldrig startad, vet dock inte varför...
Sen har dom övriga avkommor till mitt gamla sto aldrig startat, bara EN av dom har väl gått till start EN gång, men utan något bra resultat...
Övriga har väl bara gått o skrotat i hagen, liksom... :eek:

Här har man oxå funderat varför liksom..?`
Humlan, hör o häpna...Samma gubbe som ägt mitt sto innan hon kom till mig (han pensionerade henne från aveln) och han har även några av hennes avkommor, som han använder till sin egen hingst..Kan tillägga att hingsten har både galopp O travstam i stammen
Som han avlar på HUR många som helst!!!!...Inte många av dem har gått till start, alls...
Antingen slaktar han några av dom, eller oxå så avlar han ÄVEN på några av dom yngre avkommor som inte är mer än 3 år gamla!...:crazy:

Här har man ett travsto TILL..Men här tänker man oxå ta ett föl på henne, men MED en bra TRAVhingst..Alltså, jag är mera travintresserad, och är mycket kräsen vad gäller val av travhingstar, och jag TROR jag har valt en, men har inte bokat nåt än..
Stoet har en avkomma på 6 år, som är efter Ride the Night. Han har gått till start 2 eller 3 ggr, med ganska OK resultat..Sedan dess har man inte sett honom ute på travbanan på ett bra tag...

Stoet har en gammaldags stam, men hon har ett fint psyke och bra temperament även om hon var något av en vilding när jag hade henne i travträning.

Tänker ungefär som dig, fattar inte riktigt VARFÖR några ridfolk, som köpt travston som inte riktigt duger till travaveln och dom avlar på sina älsklingar med någon ridhäst............

till övriga, jag säger bara vad jag tycker.....Sen är det upp till er andra med era travston...
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

precis så är det. Den hästen har säkert provats på tävlingsbanorna och inte räckt till, ofta i för hög prisklass för hobby ryttaren att köpa samt att de prestationsavlade hästarna många gånger står högre i blod och kan vara för svåra. fast självklart finns det många hästar med bra lynne som är prestations avlade också. Det är motsägelsefullt =/, men slut kontentan är att man ska avla på friska sunda hästar, äh tänklte göra ett utlägg men det mesta har nog skrivits redan. summan är att jag håller med att man inte ska avla på sitt eget kära sto man har hemma bara för att man vill ha föl om inte stoet uppfyller vissa krav. men man kan heller inte tvinga fritidsryttarna att bara köpa upp de tävlingshästar som inte räcker till, fritisryttarna har kanske andra krav på sina hästar, utan att säga att dom inte vill ha välridna hästar och hästar med en korrekt extriör och självklart med ett bra lynne....
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

man ska komma ihåg att det är många hästar som har fin stam och bra förutsättningar som hamnar i fel händer också.
De hade potentialen men kom ingen vart för där fanns inte kunskap till att ta den upp i klasserna. Det är nog väldigt vanligt i Sverige där vi vill göra allt själv och byter tränare stup i kvarten. Samt att det finns alla möjliga sk. tränare som igentligen inte har ngn kompetens för att lära andra rida... min åsikt
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Jag tycker absolut att detta med att få ut de talangfulla hästarna till rätt ryttare är något som det måste arbetas på. Det hade varit roligt att veta hur man gör innan man har sitt fantastiska kotaktnät.. Ska man välja en trendig hingst för att garantera att hästarna blir sålda? Eller ska man satsa på att få en mångfald i aveln? Många frågor..

Men jag håller med om att det skulle vara någon slags bedömning av stona i avel. Innan man betäcker sitt sto borde det finnas någon slags oberoende mentor som kunde berätta att det brukar bli lyckat med vissa blodskombinationer, och med tanke på hur ditt sto är, så borde du tänka på det och det..

Tror det är svårt att få folk att sluta "sentimental-avla". Och jag tror också det är svårt att få "uppfödare" som i 20 år avlat på sina egna icke godkända hingstar på sina egna tvivelaktiga ston att sluta med det. Och jag vet inte om tvångssterilisering är den rätta vägen. Ofta blir det kasnke bara ett föl från den stamlösa älsklingen, och jag tror inte det är det som sänker standarden på den svenska aveln. Men som jag läste i Ridsport för några nummer sedan så var Blue Horse Matinés mormor en häst med okänd härstamning. Men säkert hur fin som helst.. Oldenburgare tror jag hon var, så det har ju funnits stam på henne en gång.
Om det funnits någon kontroll så hade de också kunnat avråda direkt olämpliga hästar för avel. Men hur man skulle gå till vet jag inte.

Om att hingstägare måste tänka ekonomiskt, så är det ju alltid. Men kanske att de hade kunnat ha fler prisnivåer. Kanske ett diplomsto/välmeriterat sto får riktigt mycket rabatt(mer än nu), medelmåttorna med ändamålsmässig stam ligger där det gör nu, och de som har mindre chans att producera lyckad avkomma får ett dyrare pris? Och så något straff för buskavel..
Ulrika
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Ni får säga vad ni vill.Jag tar eran kritik!Men varför kan ni ej släppa det med blandras avel.Är ni kanske rädda för att bli slagen av en korsnings häst på tävlingar fram över?Hur mycket inavel finns det i hbl-aveln???Jag har själv ett vbl sto som säkert är 100 g mer ridbar än många renrasiga ston,hon har tävlat western med super resultat(vilket jag använder henne till.)
Många häst menniskor även tränare och vet på atg klinik har trott att mitt sto varit ett arabiskt fullblod el fullblod! hon har fint steg och ej lång rygg.
Då hon har toppen stam och en far som är välkänd och har vunnit det mässta även morfar mfl är stora och har vunnit mycket.
Mitt sto har alldrig varit skadad!
Är helt orädd!
Togs från banan då många trav tränare ägde hästen och var osams!
Jag betäcker henne i år med en fullblodsarab för att det är det som matchar henne exteriört bäst och min inriktning!
Skall betäcka med travhingst framöver.

Har dessutom sätt måånga anonnser med triangelmärkta halvblods hästar som de påstås är bra avelshästar.jag har även jobbat med halvblod och tycker att de är oerhört lättskrämda och inte särskilt bra psyke.skulle alldrig köpa ett halvblod som flyger i luften om en påse fladrar förbi. finns även för mycket halvblods uppfödare!
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Ärligt talat, jag hade aldrig rekommenderat avel på ett hysteriskt halvblodssto, MEN det rättfärdigar inte att man tror att det automatiskt blir en bra ridhästavkomma av en travarmor, bara för att hon själv är bra till det du använder henne till. När det handlar om korsningshästproduktion med travare inblandat så kan man aldrig veta vilka egenskaper som kommer slå igenom. Det är inte bara hurdan hon själv är i dagsläget som spelar roll, det är även hennes föräldrar och övriga förfäder. En avkomma med ridhästfar kan bli alldeles jättebra, men kan precis lika gärna se ut och röra sig exakt som en renrasig travhäst... Eller ännu värre
Det är betydligt STÖRRE CHANS att avkomman blir vad man tänkt sig om både stoet och hingsten själva är avlade för samma ändamål och har liknande bra egenskaper som de kan förstärka varandra med (och dessutom gärna kompletterar varandras svagheter).

Men som kommentar till den 10 månader gamla ursprungstråden,
man MÅSTE INTE betäcka bara för att man råkar ha ett sto....
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Har dessutom sätt måånga anonnser med triangelmärkta halvblods hästar som de påstås är bra avelshästar.jag har även jobbat med halvblod och tycker att de är oerhört lättskrämda och inte särskilt bra psyke.skulle alldrig köpa ett halvblod som flyger i luften om en påse fladrar förbi. finns även för mycket halvblods uppfödare!

Ler uppgivet och undrar hur många halvblodshästar som är som det du beskriver. Min lilla ängel kan man rida och hämta posten och sitta och läsa Sydsvenskan på, hon kan gå i små trånga gångar etc. Detta på trots av att hon är 50% trakhener och borde ju vara totalt bindgalen (enligt vissas förutfattade meningar). Det handlar till stor del om hantering, uppfostran och vad hästen har fått vara med om. Polishästarna är vanliga hederliga svenska varmblod, som fått en ordentlig utbildning. Vet inte hur mycket mer stabila polishästar vi haft om de bestått av travare? Travare hanteras av vant hästfolk, de får träna samtidigt som en traktor harvar banan etc. Klart att det ska ganska mycket till för att den ska bli skrämd av en traktor!
Jag vet inte hur din travare ser ut, det finns ju många olika varianter av dem. Jag vet inte heller vad det ligger för travare i släkten, och jag vet inte särskilt mycket om vad resultatet blir om man korsar travare med olika raser. Arab brukar dock ge ganska bra resultat med de flesta raser. Det hade varit roligt att se en bild på henne.

Oj vad trött jag blir på alla travarmänniskor som bestämt hävdar att halvbloden är galna medan travarna är helt perfekta. Jag har jobbat i travstall, på arabstuteri, tävlingsstall, haft ponny och halvblod i många stall(har tyvärr flyttat mycket). Och måste bara berätta att det märks ganska tydligt på hästen vad det är för ägare, och vad den har fått för uppfostran. Den absolut elakaste hästen jag träffat var faktiskt en 2 årig travarhingst på 168 cm. Sparkade med alla benen och bets. Skulle jag då tycka att alla travare är tråkiga att ha att göra med?
Ulrika
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Ni får säga vad ni vill.Jag tar eran kritik!Men varför kan ni ej släppa det med blandras avel.Är ni kanske rädda för att bli slagen av en korsnings häst på tävlingar fram över?Hur mycket inavel finns det i hbl-aveln???Jag har själv ett vbl sto som säkert är 100 g mer ridbar än många renrasiga ston,hon har tävlat western med super resultat(vilket jag använder henne till.)
Många häst menniskor även tränare och vet på atg klinik har trott att mitt sto varit ett arabiskt fullblod el fullblod! hon har fint steg och ej lång rygg.
Då hon har toppen stam och en far som är välkänd och har vunnit det mässta även morfar mfl är stora och har vunnit mycket.
Mitt sto har alldrig varit skadad!
Är helt orädd!
Togs från banan då många trav tränare ägde hästen och var osams!
Jag betäcker henne i år med en fullblodsarab för att det är det som matchar henne exteriört bäst och min inriktning!
Skall betäcka med travhingst framöver.

Har dessutom sätt måånga anonnser med triangelmärkta halvblods hästar som de påstås är bra avelshästar.jag har även jobbat med halvblod och tycker att de är oerhört lättskrämda och inte särskilt bra psyke.skulle alldrig köpa ett halvblod som flyger i luften om en påse fladrar förbi. finns även för mycket halvblods uppfödare!

Förlåt men jag tror inte man kan säga att ditt sto har direkt toppstam? :smirk:
Och jag ser inte vad hon har i travaveln att göra? Att hon har en duktig bror (med annan hingst) är väl det ända positiva, men knappast en merit för att sätta henne i avel? :crazy:
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Håller med!!

Samt att jag önskade att hingsthållare är med och styr upp det gemensamma avelsmålet genom att vara selektiv bland det stomaterial som står i kö för dennes hingst.


Min personliga åsikt är att korsningsavel kan bli hyfsat bra så länge man undviker amerikansk varmblodstravare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Sedan är det ju lite så att man får hoppas att folk inte avlar på hästar med ärftliga defekter. Men om folk väljer att tvunget avla på en hästtyp som bara inte är särskilt attraktiv så inser de ju ganska snabbt att det blir svårt att sälja, och framförallt att placera i rätt hem. Så folk lär sig förhoppningsvis ganska snabbt. Nu om det blir förbjudet att regga som okänt framöver så kommer iallafall DET att redas upp. Det är ju svårt att hindra folk från att avla på sina ston, som de givetvis tycker är världens underbaraste (jag är glad för att de tycker att de är världens underbaraste! Det betyder förhoppningsvis att hästen har det bra). Men jag har svårt att tänka mig att det blir framtidens elithästar av den slags aveln. Men det är ju tydligt att det inte är allas mål.

Men om jag nu låtsas att jag är någon annan..
OM jag är intresserad av en mullehäst, och inte har så mycket pengar, och faktiskt inte bryr mig om stammen så gör det inget om hästen är korsning mellan 4 omöjliga raser. Jag kanske inte har intresse av att hästen ska gå i någon form alls, och jag kommer aldrig fundera på att tävla. Bryr mig faktiskt inte ens om ifall hästen är ganska ful. Men jag vill ju ändå ha en häst som är stabil i temperamentet OCH som håller att ridas på.
Sedan är det ju ofta så att det där korsningsstoet varit så trevligt att man vill ha ett till, som kanske har lite mer möjligheter, allt eftersom man förhoppningsvis fått mer kunskap. Och istället för att titta efter ett av de fina billiga renrasiga avelsstona man faktiskt KAN köpa, väljer man att avla på den man har hemma. Dessutom var ju det där stoet himla snällt.

Aveln av dess hästar är ganska tragisk, men den finns, och uppenbarligen finns det ju folk som vill ha en billig häst, och inte har råd att köpa en fin renrasig häst med gröna papper, och det kanske inte betyder hela världen heller. Och kanske ska "vi" uppfödare vara lite glada för att våra uppfödningar inte hamnar i de hemmen, utan förhoppningsvis hos folk som är lite mer medvetna om hur mycket tankeverksamhet mm. det har varit bakom just den avkomman. Någon som kan ta tillvara på potentialen.

Avel med fina hästar är nog inte en särskilt bra ekonomisk investering, utan man väljer att göra det för kärleken till hästar och ridsport(eller vad det är för sport). Men buskavel måste ju om möjligt vara en ännu sämre affär?

Jag hoppas inte ni tar detta som en kritik mot renrasavel, jag är den första att vilja ha stam på mina hästar, men efter att ha tittat på en massa annonser på okända/omöjliga korsningar, som är högt älskade av sina nuvarande ägare, och letar efter en ny människa som bara vill älska dem, så måste det väl finnas en marknad för dem? Eller? Alla blir väl inte slaktade?

Men om man skulle se sig som en seriös uppfödare som vill ha en ridbar och hållbar avkomma med större möjligheter att hamna i ett bra hem om man inte kan behålla den, så gäller det att titta både en och flera gånger på vad det är för sto man har och vad som gör att hennes gener bara MÅSTE föras vidare till framtiden. Och om man bestämt sig(och gärna pratat med en uppfödare man ser upp till om det) för att stoet verkligen är bra nog, så kommer det till val av hingst. Som det har påtalats tidigare i tråden(och många andra trådar), man behöver inte avla på ett sto för att hon är ett sto, och inte heller på en hingst för att han är hingst.

Det blev långt det här. Jag vet inte om det blev allt för snurrigt.
Ulrika
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

*KL*
orkade inte läsa allt och vet inte om bnågon skrivit det här innan.
Men varför klankar man bara ner på stoägarna? jag tycker att hingstägrana har lika stortansvar för vem de låter sin hingst para sig med. För att ta ett exempel så kan jag ju berätta att ingen seriös hunduppfödare skulle utlåta sin hanhund till en osund tik. Här krävs både meriter, MH-test, rötgen UA osv om det ska bli någon parning.
kanske någor sån skulle prövas ihästaveln??
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Jag vet inte hur det är inom hundavel, men jag har läst på om dansk svensk gårdshund och där får en tik eller hund få max 25 valpar, och då väljer man ju tik med omsorg om man har en attraktiv hund och har lite att välja mellan. Inom hästar är det "obegränsat" hur många ston en hingst kan ta emot. Ett mindre lyckat sto ger lika mycket pengar som ett lyckat sto, det är först om man kommer med ett riktigt lyckat sto man kan få lite rabatt.
Men tanken är utan tvekan god, hur det ska lösas är en bra fråga. Alla vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Mitt förslag tidigare i den här tråden är att ha fler prisnivåer på hingstarna, så att ett sto som har riktigt dåliga förutsättningar kostar mer att betäcka.
Ulrika
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Jag måste inflika att detta är en någon utopisk version av hur det går till i "hundaveln".

I vissa raser har kanske vissa hanhundsägare stora krav. Men i många andra raser finns det många hanhundsägare som nöjer sig gott och väl med att de nödvändiga hälsokraven är utförda.

Likadant med begränsning av avelsdjur: vissa raser har det, andra inte.

Generellt sett anser jag att det är precis lika mycket "buskavel" på hundsidan - om inte mer.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Hej.
Jag förstod att det skulle bli argument!
Jag förstår också att du kollat upp min häst! en halvbror som springer bra ja! pappa Väldigt bra Shan rags var en häst som även nu står som en av de bästa genomtiderna internationällt! jag har dessutom varit i kontakt med min hästs uppfödare för att få höra om de andra i hennes stamtavlas temprament vilket värkar bra!
Jag är inte oseriös i min avel då denna hingst är lika trevlig som stoet och kompleterar henne! fölet är tänkt att bli distans/western ev.
Det jag ej förstår är varför man ej med seriösa planer och 2 års planering och noggrann kontroll av stamtavla ej kan korsa vbl-arab??

Min häst kunde säkert ha blivit bra,var sen! jag köpte henne då hon var 2 år och jag var inte särskilt intresserad av trav så jag gav henne inte en changs!
Säger inte att alla hbl är så spettiga men de jag känner!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 202
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 278
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 428
Senast: axel
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 094
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp