Dax att slå näven i bordet?

Sv: Dax att slå näven i bordet?

Peppar mig själv att det är så....tror fortfarande att det finns kapacitet hos våra avkommor efter "flopphingsten" och väntar på att det ska trilla in en massa uppfödarpremier :d :banana:
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Jag kan bara instämma, jag hade tänkt att skriva ett Inlägg om Attila L. och Lovina Grefgård själv men du hade ju redan gjort det så bra. :bow: :bow: :bow:

Jag funderar lite på VAD man ska bedöma som kvalitet på stona. Nu är det ju travare jag har, men inte sjutton kan man BARA gå på exteriör då. Även om man måste vara extra noga med att läsa exteriörbeskrivningar när man väljer partner till ett sto med exteriöra avvikelser.

Själva har vi tagit ETT föl var efter båda våra ston som inte varit några stjärnor men inte varit helt usla på banan heller.

Planen med det ena stoet var förmodligen att betäcka om men hon förolyckades så där sprack den planen.

Det andra stoet har en nybliven tvåårig avkomma och kommer inte att betäckas om om inte den här avkomman visar sig bli något vettigt.

Vi föder inte upp för att sälja för marknaden är alldeles för tuff för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Hade en diskussion med min tränare om de med avel.

Hon var av åsikten att man inte skall avla fram medelmåttor utan att man skall avla för att få topphästar. Medelmåttorna kommr ändå.
Jag kan förstå hennes resonemang till fullo men samtidigt undrar jag hur man avgör vad som är en toppenhäst och inte.
Till exempel så är många hopphästar små och tunna och det passar inte mej som ryttare. Personligen har jag hellre något större och kralligare o sitta på. Om jag då avlar på två individer som ger just en sådan häst är det kanske en topphäst för mej. Men för en liten ryttare som är typ 160 lång kanske kolossen på 180 är en jäkla skithäst..

Vem avgör vad som är bra respektiva dåligt??
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Hoppas att du med din inlägg inte menade att få Haha Arden att framstå som dålig.

Haha Arden är elitsto och en stor del av grunden till Benders framgångar. Hon var en duktig tävlingshäst och vann 9 av 28 lopp. Man kan inte jämföra intjänade pengar och rekordtider med dagens hästar. Hon är född 1972! Enligt de som sett henne tävla var det en mycket fin häst. Hon har lämnat två stochampionatsvinnare och mamman till Gidde Palema. En toppmärr!
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

:rofl: kliar mig i huvudet och var tvungen att läsa "Jea78s" inlägg en gång till.....jag trodde hennes inlägg var positivt, men nu fattar jag att det kanske var ironiskt mot mitt inlägg när det gäller att vissa ston blir bra i avel utan att ha presterat mycket själva och andra kan ha tjänat miljoner utan att lyckas i avelsboxen.

Egentligen vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när det gäller kraven på oss som försöker göra en insats för att hålla aveln och sporten levande.

Ska jag skämmas över mina medelmåttor till ston och låta sterilisera dem eller får jag fortsätta syssla med det jag älskar och brinner för trots att vi inte ligger på 10-i topplistan......än :p ?

Tråden kunde inte komma bättre i tiden då vi så sent som i förrgår grubblade över om vi har råd, ork och lust att fortsätta med vår lilla olönsamma hobbyavel......vem vet.... några av er här på "buke" kanske har hjälpt oss att fatta det svåra beslutet att kassera några gamla märrar :crazy::angel:

Själv känner jag mig väldigt osäker på vart man ska dra gränsen när det gäller oseriös avel, vilka ston som bör anses som skräp osv osv osv.

Det är alltid lätt att rida från läktaren eller vara staketkusk :angel:
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Klart att Jea78 menade väl/rätt när hon visade några exempel
(Jag redan bett moderatorn ta bort ett ytterst klantigt stycke i mitt senaste inlägg :o )

Att missa Haha Arden var nog ett rent olycksfall i arbetet och tråden börjar bli ganska avancerad så det må väl vara förlåtet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Jag tycker några i tråden helt har tappat perspektivet. Visst ska man vara kritisk mot stona men med de kraven som en del verkar ha här så kan det födas max 200 travföl varje år. Då får vi inte mycket till sport.

Vilka ston som har i aveln att göra är en svår fråga att svara på. Ston som lämnar avkommor som startar och vinner lopp har ju visat att de nedärver gener som lämpar sig för att tävla i trav. För att få topp måste vi ha bredd, inom travet idag är det snarare så att det betäcks för lite ston. Det största problemet är ju tyvärr att det inte är de sämsta stona som rensas ut utan de är de stora stuterierna som minskar och slaktar ut de ston de inte kan sälja efter men som i många fall inte är dåliga egentligen.

Sen finns det en del riktigt svaga ston i aveln som är ostartade i generationer. De bör rensas ut. Jag tror det var ston som dessa som Humlan syftade på i sitt orginalinlägg. Inte ston som dina och mitt.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

solros skrev:
Sen finns det en del riktigt svaga ston i aveln som är ostartade i generationer. De bör rensas ut. Jag tror det var ston som dessa som Humlan syftade på i sitt orginalinlägg. Inte ston som dina och mitt.

Ja, så tror jag också att grundtanken var för själva tråden och jag håller med......men jag håller just nu på med en självrannsakan och vet inte själv vart jag ska lägga ribban....känsligt läge :D
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

solros skrev:
Hoppas att du med din inlägg inte menade att få Haha Arden att framstå som dålig.

Haha Arden är elitsto och en stor del av grunden till Benders framgångar. Hon var en duktig tävlingshäst och vann 9 av 28 lopp. Man kan inte jämföra intjänade pengar och rekordtider med dagens hästar. Hon är född 1972! Enligt de som sett henne tävla var det en mycket fin häst. Hon har lämnat två stochampionatsvinnare och mamman till Gidde Palema. En toppmärr!

Nejdå... jag menade inget illa alls...vet självklart att man inte kan jämnföra nu och då.. ville bara visa hur svårt det är att bedömma rätt och fel..hur svår det är med avelsbedömmning.. inget illa menat alls.. förlåt om du tog det så....
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

lsz skrev:
Ja, så tror jag också att grundtanken var för själva tråden och jag håller med......men jag håller just nu på med en självrannsakan och vet inte själv vart jag ska lägga ribban....känsligt läge :D

Du kan ju höja ribban och köpa , enligt Ronden, hemkoket med medioker stam, fölmärren La Pensee´ :idea:
Då har du en komplett samling stridsvagnar :devil:

AM
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

jea78 skrev:
Nejdå... jag menade inget illa alls...vet självklart att man inte kan jämnföra nu och då.. ville bara visa hur svårt det är att bedömma rätt och fel..hur svår det är med avelsbedömmning.. inget illa menat alls.. förlåt om du tog det så....

Du behöver inte be om ursäkt, var lite osäker på hur du menade. :) Visst är avel svårt, men det är lite det som är tjusningen. Jag ville bara förtydliga att Haha Arden var en bra tävlinghäst, även om hon inte fick ihop så stor summa pengar och en mycket bra fölmärr, trots att hon lär ha varit ca 150 cm hög.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Ren nyfikenhet...men inom travaveln....vilket index bör en hyfsad travmärr ligga på?(för att vara lämplig för avel)
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Man måste göra en bedömning utifrån många olika saker när man letar häst eller väljer sto att avla på.

Även när det gäller index handlar det om ålder och vad som är medel för årgången.
Ex. Li Lady (elitsto) f. 73 index 93

Vid de stora auktionerna (där tränarna köper in hästar) lägger inte köparna någon större vikt på index.
En del prioriterar att katalogsidan har mycket "svart fet text" vilket betyder att moderslinjen är stark bakåt.
Andra att stoet själv har lämnat bra avkommor eller själv har ett fint tävlingsresultat.

Två exempel ut förra årets elitauktionskatalog:

Fisher King e. Super Arnie såldes för 410000:- !!!!.
Hans mamma, född-99, hade då ett index på 105 och medel för hennes årgång var 107. Hon låg alltså under medel för sin
årgång.

Sedan har vi stoet Classical Music som är född -85. Hon har ett index på bara 93 och har lämnat avkommor som tjänat ca 7,5 miljoner !!!!!

Index är bara en liten pusselbit i det stora hela och jag anser att man omöjligt kan säga vad som är bra eller dåligt enbart genom att titta på index. Det finns massor av exempel där index inte alls stämmer med vad köparna faktiskt betalar för fölen (alltså det riktiga marknadsvärdet).....sedan är det ju många som säljs billigt och blir bra och tvärtom ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Jodå jag vet att index bara är en bit i det hela (sysslar ju med hbl avel).Var bara nyfiken på vart ni drar gränsen för vad som är intressant rent avelsmässigt, om ni tittar på index.

Ett starkt möderne är ju vad jag själv hade tittat på...i första hand.

Det var lääänge sen jag tittade på travare och stammar nu.På den tiden var jag rätt förtjust i avkommor efter Shatter Way (om man ska prata hingstar).
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

crazy skrev:
Jodå jag vet att index bara är en bit i det hela (sysslar ju med hbl avel).Var bara nyfiken på vart ni drar gränsen för vad som är intressant rent avelsmässigt, om ni tittar på index.

Ett starkt möderne är ju vad jag själv hade tittat på...i första hand.

.

Vi slutade titta på index när vi märkte att det sto som ligger i särklass sämst till när det gäller index visade sig vara det sto som köparna villa ha avkommor efter. Där är det släkten bakåt som lockar eftersom det "rör på sig" på tävlingsbanorna.
Senaste avkomman som såldes på auktion hade jag förväntat mig ett lågt pris på eftersom mamman har ett lågt index och pappan inte börjat så bra .......henne fick vi 35000:- mer än väntat för !

Det gamla stoet med ett högt index har inte lika många släktingar kvar på banorna och blir då mer ointressant på marknaden.

Skulle jag ha möjlighet att behålla avkommorna själv är det helt klart "gammeltanten" med det högre indexet jag håller högst som avelssto, men stallet börjar bli fullt ;)

Hur det är i ditt fall inom ridhästaveln vet jag inte....Styrs marknaden lika mycket av trender och snabba generationsväxlingar där ?
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Men nu är du ju en bit ifrån det som jag tror Humelibumlan menade när hon skapade tråden. ;)

Du har ju bra ston och lyckas ändå inte sälja dina avkommor för ens en bråkdel av vad det brukar kosta att ta fram en fölunge.

Om man tar mina hästar som exempel. Jag hade ju ett sto som jag fick rekommendationer av veterinär att ta bort på grund av pålagringar runt om. Hon var (troligtvis på grund av detta) en dålig häst om man tittar resultatmässigt. Stammässigt är hon heller inget vidare även om hon har en morbror som sprungit in 2 miljoner. ;)

Hade jag i stället fått den galna tanken att avla på henne så hade jag bidragit till det som Humelibumlan syftar på. :confused:
Om jag sedan valt närmaste billiga hingst eller om jag gett mig på att avla korsningar och försökt kränga ut på nätet sen, det tycker JAG är oseriös avel.

Hingsten får inte chansen att få fram bra avkommor på grund av att jag är så korkad att jag avlar på ett sto men en eventuellt ärftlig defekt. Man kan ju undra hur många såna ston det avlas på eftersom just den här hästen var halt på alla fyra och det därför inte syntes så mycket plus att jag är envis som synden när något inte funkar och vill veta felet.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Absolut...tråden har svävat ut som de så lätt gör när man nystar i ämnet och fortsätter in på ett "sidospår".

Jag förstår hur Humelibumlan menar och har även jag ett sto som inte kommer att gå till avel pga diverse "problem".
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

lsz skrev:
Absolut...tråden har svävat ut som de så lätt gör när man nystar i ämnet och fortsätter in på ett "sidospår".

Jag förstår hur Humelibumlan menar och har även jag ett sto som inte kommer att gå till avel pga diverse "problem".


Men det beror ju på att sådana som "vi" har insikt och medvetenhet i det vi gör. :)

Det finns ju så många människor som inte hunnit införskaffa sig den kunskapen ännu och därför tar felaktiga beslut när det gäller att ta fram en fölunge för att de är mysiga. Och det är de ju fram tills de blir så stora att de börjar bete sig illa. :D

Jag hörde senast i förra veckan om ett travarsto som hade köpts dräktig av en 20-årig tjej. hon hade gvetvis ingen aning om vad hon gav sig in på. Nu har hon inte möjlighet att ha kvar höästarna så stoet har lånats ut på foder och fölet är till salu.

Hur många hugade spekulanter tror vi att det finns på ett förmodligen oreggat ohanterat (inte ens grimvan) korsningsföl (ca 7 mån.) efter ej godkänd pappa? (Det där om ej godkänd är för övrigt en egen gissing)
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

lsz skrev:
Absolut...tråden har svävat ut som de så lätt gör när man nystar i ämnet och fortsätter in på ett "sidospår".

Jag förstår hur Humelibumlan menar och har även jag ett sto som inte kommer att gå till avel pga diverse "problem".
Det gör absolut inget att tråden svävar ut, det gör den när fler folk är intresserade och behövs väl för att diskussionen ska leva vidare :D

Jag tror ni alla tre vet vad jag menar och vad jag är ute efter.
Det finns massor av ston som aldrig visade varken kapacitet eller vilja att springa, som efter ägaren gett upp tycker att de kan testa avla på och inte bara 1 föl eller 2 utan 13 och ingen av dem har varken vilja eller kunnande att springa :crazy:
Problemet kan ju vara att vi som små uppfödare ser kapacitet i våra hästar och det är väl ett ganska allmänt faktum att man kan hitta på en himla massa ursäkter för hästen och varför den är si eller så och varför den inte kan eller vill springa, i vissa fall har vi rätt i andra kanske man skulle tänka mer med hjärna än med hjärta?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 202
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 278
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 428
Senast: axel
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 094
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp