Dax att slå näven i bordet?

Sv: Dax att slå näven i bordet?

Nu är det ju så att dessa "skogsmullehästar" kommer ändå... jag vet ett flertal hästar som inte alls kan hävda sig bra på tävlingsbanan men har en hyffsad stam. Det finns skogsmullehästar i överflöd. Upplevde detta som ett stort problem då jag letade häst, ägarna lovade att hästen kunde hoppa si och så högt. När man kom dit så träffade man en trevlig individ men som saknade talang. Det var MYCKET svårare att hitta en häst med kapacitet än en trevlig häst att rida ut i skogen med. Och alla dessa korsningar som i princip skänks bort :eek:

Och dessutom så tycker jag att man vid avel ska lägga lika mycket vikt på stoets pretationer som hingstens! För inte är det väl så att om du hade ett toppen sto skulle betäcka denna med en "skit"-hingst, med motiveringen, jag vill bara ha en "skogsmullehäst"???
 
Senast ändrad:
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Jag använder två triangel märkata ston i avel, en ridponny samt ett halvblodssto. Ponnyn har fått två avkommor, bägge guldbelönade halvblodstoet har fått ett flertal avkommor alla klassI.
Det är nog farligt att döma ut triangelmärkta ston under ett bräde, det kan finnas flera orsaker till varför man triangelmärker ett sto. Alla behöver inte vara värdelösa.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

nybörjare skrev:
Därmed inte sagt att man ska avla på djur med ärftliga defekter.

Skulle vi enbart avla på sitat
* väl meriterade, topp exteriör, passande psyke och betäckas med godkända hingstar som kompliterar stoet. Oavsett ras! *

Så skulle nog mer än hälften av våra ston och hingstar få gå till de sälla jaktmarkerna. Eller grävas ner i skogen.

Det kanske vore in önskan men i praktiken ej genomförbart.
Tänk vad slakterierna fick att göra.
Varför ska de slaktas och grävas ner? De kan väl säljas till dem som önskar ha en sån häst men inte har intresse av att avla på dem? :idea:
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Rodde skrev:
Jag använder två triangel märkata ston i avel, en ridponny samt ett halvblodssto. Ponnyn har fått två avkommor, bägge guldbelönade halvblodstoet har fått ett flertal avkommor alla klassI.
Det är nog farligt att döma ut triangelmärkta ston under ett bräde, det kan finnas flera orsaker till varför man triangelmärker ett sto. Alla behöver inte vara värdelösa.
Det beror väl på varför hästen är T-Märkt om man tänkt amvända den till avel.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Hästar borde inte kunna T-märkas alls om de har en defekt som kan anses vara ärftlig.

Jag är själv misstänksam mot alla typer av skador som INTE uppstått pga av yttre våld.Det är många hästar som sätts i aveln idag pga av bristande hållbarhet dvs återkommande senskador osv.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Jag upplever det tvärtom att det ofta som "restprodukt",blir hästar som inte riktigt passar nånstans.

De har inte gång eller hoppförmåga nog för eliten men har alldeles för krävande psyke och är ofta för mkt häst (och är för dyra) för hobbyryttaren. Alternativt håller de inte. Känner hur mkt folk som helst som har halvbra halvblod som de inte har några händer med.

En icke-lyckad tävlinghäst är inte detsamma som en lyckad skogsmulle
 
Senast ändrad:
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Ja du....vi är i valet och kvalet när det gäller några av våra ston.
Ett sto är redan utlånad som ridhäst (men kommer inte att säljas)

Ett annat sto har ett index som ligger långt över medel för årgången.
Har en bror som är miljonär och en syster vars avkommor tjänat 3,2 miljoner.
Hon själv startat 29 gånger med 17% segrar och 31 % plats.
Har lämnat fina avkommor både exteriört och mentalt där en tjänat över 100.000:-.
Trots detta är intresset mycket svalt vid försäljning av avkommorna.
Hon har helt enkelt en för gammal stam så nog är konkurrensen hård allt.
Vi kommer inte att betäcka om henne i år.

Sedan har vi ett sto med sämre meriter där intresset är mycket större beroende på att hennes släkt är yngre, syskonen aktiva på banan och "heta" i nuläget......marknaden är lite konstig ibland.
Där vill vi se vad som händer i "släkten" innan vi bestämmer hennes kommande öde. Får nog stå över nästa säsong.

Att enbart avla på den absoluta eliten är inte genomförbart tror jag.
Då skulle det inte finnas några hästar alls att köpa till rimliga priser för "vanligt" folk.....å andra sidan är vi kanske på väg åt det hållet i alla fall.
Det kostar för mycket att betäcka och föda upp hästar så de mindre uppfödarna lägger nog ner verksamheten frivilligt...alltså utan tvångssterilisering :smirk:
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Bewelinn skrev:
Jag upplever det tvärtom att det ofta som "restprodukt",blir hästar som inte riktigt passar nånstans.

De har inte gång eller hoppförmåga nog för eliten men har alldeles för krävande psyke och är ofta för mkt häst (och är för dyra) för hobbyryttaren. Alternativt håller de inte. Känner hur mkt folk som helst som har halvbra halvblod som de inte har några händer med.

En icke-lyckad tävlinghäst är inte detsamma som en lyckad skogsmulle

Du menar alltså att en häst som är avlad för prestation ofta har ett lite "skarpare" psyke och därför inte är lämande som "skokgsmulle"? förstår jag dig rätt då???

Det finns många sånna här hästar som jag stött på som enligt mig är väldigt snälla och lugna. Och vi måste också tänka på att vi inte enbart pratar om halvblod utan jag menar så väl kallblod, fullblod, travare och alla andra raser... det ska alltid finnas ett väl genomtänkt mål där målet ska vara att tillföra själva rasen något postivt eller en ren tävlingsindivid. Och inom alla dessa raser så finns det många bra och billiga hästar som kommer fram ändå. Då jag köpte min häst var inte jag ute efter en topphäst, utan jag ville ha en häst att tävla MSV med och lära mig på, Jag skulle vilja säga att dessa hästar är svårare att få tag på. Antingen så skulle man köpa en ung och lovande häst eller en klar häst för flera 100 000:- för att kunna tävla lite MSV som inte alls är speciellt högt, om vi avlade fler topp hästar så tror jag att dessa medelbra hästar skulle bli billigare eftersom det då skulle bli fler medelbra hästar som kunde gå upp tom MSV klass. Dessa skogsmullehästar skulle också de komma automatiskt, se tex. alla travare som just nu fungerar utmärkt som fritidshästar efter de sprungit på travet. Och det finns MÅNGA bra tävlingshästar som är väldigt lugna. Jag kan prata för min egen häst som gått 140 klasser hoppning men ändå är guda snäll och ALLA kan rida henne. En kompis medryttarhäst har också denna gått 140 klasser hoppning och denna häst är också MYCKET snäll, lugn och trafiksäker. Sedan vet jag ett flertal kallblod och travare som fungerat utmärkt som ridhästar på lägre nivå efter att de gjort sitt på banan. Så en duktigt tävlingshäst behöver INTE vara en häst med mycket temperament...
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Humelibumlan skrev:
Är det inte dax att hästägare börjar ta lite ansvar ...
Sen om de duger att luffsa runt i skogen på är inget avels mål, de hästarna kommer ändå, man ska avla för elit på det bästa av de bästa.
Ston ska vara väl meriterade, topp exteriör, passande psyke och betäckas med godkända hingstar som kompliterar stoet. Oavsett ras!


Jag kunde inte hålla med mer!

Dessutom är det ju ett problem för oss som försöker föra aveln framåt genom att faktiskt välja avelsmaterial noga. Som har dyra (bra) ston i avel med allt det innebär. Bara försäkringarna är ju... en del. Sitter det då folk med ston som de fått för ingenting, som bedömts till klass III eller värre, som saknar familj av värde men kanske ändå har en far som har "ett namn". Betäcker man sedan "för att det är kul och lite mysigt med föl" med en modern hingst så säljs fölet med "bra stam" = två hingstar i stammen.

Att sedan försöka få ut fölets rätta pris för min avkomma med "samma stam" är inte lätt. Att sedan mitt sto tex är diplomsto med 9 på typ och 9-9 i hopp, med elitmamma. Helsyskon i svår klass och en stostam med långa rader av meriter. Att jag valt hingst mycket noga för att passa just mitt sto och den inriktning som jag vill ha på aveln. Det är saker som få förstår värdet av.
Sannolikheten att min avkomma "blir något" måste vara typ 100% bättre än en "det var kul" avlad liten fölunge. Men hur får jag ut rätt pris för att kunna fortsätta avla på kvalitetshingstar? Inte helt enkelt.... när marknaden är nedlusad av "det var kul" föl som knappast sätter Svenska varmblodiga hästen på världsavelskartan
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Och det finns MÅNGA bra tävlingshästar som är väldigt lugna. Jag kan prata för min egen häst som gått 140 klasser hoppning men ändå är guda snäll och ALLA kan rida henne. En kompis medryttarhäst har också denna gått 140 klasser hoppning och denna häst är också MYCKET snäll, lugn och trafiksäker. Sedan vet jag ett flertal kallblod och travare som fungerat utmärkt som ridhästar på lägre nivå efter att de gjort sitt på banan. Så en duktigt tävlingshäst behöver INTE vara en häst med mycket temperament...

Det ligger faktiskt en poäng i det du säger.Det finns lugna snälla hästar som är mkt kapabla.Ta tex Equest Carnute där ryttaren säger att han är sååå lättriden.

Idag ursäktar man ofta mkt ston med egentligen rent av dåligt temperament (vilka av dessa vi tycks fylla stallarna med numera allt mer).Över lag så tycker jag svenskarna nästan fått överdriven förmåga att acceptera ett mindre bra temperament...bara för att de tror att det är ok.

En häst KAN både ha ett BRA temperament och ändå ha "ALLA KNAPPARNA PÅ RÄTT PLATS".
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

lsz skrev:
Att enbart avla på den absoluta eliten är inte genomförbart tror jag.
Då skulle det inte finnas några hästar alls att köpa till rimliga priser för "vanligt" folk.....å andra sidan är vi kanske på väg åt det hållet i alla fall.
Det kostar för mycket att betäcka och föda upp hästar så de mindre uppfödarna lägger nog ner verksamheten frivilligt...alltså utan tvångssterilisering :smirk:
Nej, det är inte genomförbart, men man kan försöka avla för elit och ge fasen i att betäcka skit ston år ut och år in när de redan visat att de inte lämna något, precis som deras moder och mormor inte heller lämnade något.

Kanske borde travet börja sätta bokstäver framför stoa oxå och låta dem "värderas" av avelsnämnd?
I dax läget är det hemskt synd om uppfödare och jag tycker att fina hästar ska få kosta mycket pengar, för precis som du säger så kostar det massor att föda upp hästar och att då betala de struntsummor som det är i daxläget är egentligen en ren skam.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Humelibumlan skrev:
Kanske borde travet börja sätta bokstäver framför stoa oxå och låta dem "värderas" av avelsnämnd?

Jag håller helt med dig i den här frågan. Tyvärr är det dock, som gragge säger, ingen större skillnad mellan att köpa ett halvblodsföl med elit-premiering i flera generationer jämfört med ett dito med "två bra (läs kända) hingstar". Köparen har helt enkelt inte kunskapen att göra skillnad, och priset hamnar därefter - skillnaden blir inte stor. Dvs om man inte har tur och hittar "professionella" köpare som ser potentialen och den ökade sannolikheten till en bra häst när den är avlad på genuint bra stam.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Ja, en avelsvärdering även på ston där man lägger stor vikt vid exteriör, lynne,syskon och vad som finns bakåt i ledet vore väl inte helt fel.

Redan idag finns ju titeln elitsto, men det tar ju nästan en hel livstid för ett sto att bevisa sin förträfflighet i avelsboxen. Hingstarna få ju lite fler avkommor per år att mäta på ;)
Många elitston och andra riktigt fina avelsston gick till avel tidigt och är ostartade själva och den typen av sto skulle kanske inte fått godkänt pga otillräckliga egna prestationer om de värderats innan de satts i avelsboxen.
Sedan finns det många ston som var riktiga tävlingsmaskiner och som efter karriären inte visat något alls inom aveln.:crazy:

Jag håller absolut med om att man bör avla med omsorg.
Att ta ett föl bara för att man tycker att det vore kul och betäcka kors och tvärs utan eftertanke är även jag helt emot, men ibland är det svårt att veta vart gränsen går för skit och när man ska ge upp. Det tar många år innan man får ett kvitto på avelsstonas duglighet och det är många faktorer som ska stämma för att avkommorna ska få chans att visa vad de kan på banan.

Klurigt det här :crazy:.....kanske en ren exteriörbedömning (med olika "bokstäver") innan man betäcker vore en idé.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

DEt är givetvis sant att man ska "para de bästa med de bästa".
Men inom travsporten så oroas man ju över att det föds allt färre föl, så frågan är vad som skulle hända med hästunderlaget om uppfödarna blev alltför kritiska?
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Ja, det är just det jag menar...att bara avla på de absolut bästa toppindividerna innebär ju att det inte kommer att finnas så många hästar att köpa för "vanligt folk" och det finns många bra tävlingshästar som inte handlats för dyra pengar eller haft superindivider som föräldrar.

Just inom travet handlar väl mycket om vilken väg man ska gå nu.....behålla bredden eller satsa mer på eliten.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

ridavel är inte mkt bättre... många mindre bra ston avlas det för mkt på även om de har god stam men själva kommer ur dåliga ston...

stonas betydelse måste fram mer!;)
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Mycket bra inlägg!!!

Sterilisera alla ston utan härstamning och kastrera även alla hingstar som har okändhärstamning.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

lsz skrev:
Ja, det är just det jag menar...att bara avla på de absolut bästa toppindividerna innebär ju att det inte kommer att finnas så många hästar att köpa för "vanligt folk" och det finns många bra tävlingshästar som inte handlats för dyra pengar eller haft superindivider som föräldrar.

Just inom travet handlar väl mycket om vilken väg man ska gå nu.....behålla bredden eller satsa mer på eliten.

Jag anser att man får bredden genom att satsa på eliten, det man minskar genom att satsa på eliten är "skiten". Jag är inte insatt i trav så jag kan väl bara prata om ridsport, men det finns ju endel likheter! Om vi satsar mer på eliten så kommer kvaliten på hästarna att förbättras. Därmed kommer dessa medelbra hästar bli billigare eftersom det kommer finnas fler.Och, nej det finns inte många halvbra hästar som är billiga, inte inom ridsporten iaf! Att hitta en häst som går MSV klasser för under 100 000:- är nästan en omöjlighet! Visst har man tur kan man själv hitta en lovande häst mycket billigare, men "färdiga" hästar som är "medelbra" är FÖR dyra!! Som det känns nu så avlas det för lite på kvalite och det avlas för mycket på kvantite...
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

lsz skrev:
Ja, det är just det jag menar...att bara avla på de absolut bästa toppindividerna innebär ju att det inte kommer att finnas så många hästar att köpa för "vanligt folk" och det finns många bra tävlingshästar som inte handlats för dyra pengar eller haft superindivider som föräldrar.

Just inom travet handlar väl mycket om vilken väg man ska gå nu.....behålla bredden eller satsa mer på eliten.
Jag tror ni missuppfattar lite vad jag menar :D
Det är inte bara eliten som skulle få gå till avel, då skulle det bli ganska hästtomt ;) utan man måste höja ribban något, just för att få bort dessa som bara producerar "rid hästar", alltså dinosarie ston som lämnat 10 avkommor och ingen springer, hon sprang inte själv och det gjorde varken hennes syskon eller mor.. Förstår ni?
Sen kan man fortsätta att avla på de man tycker har kapacitet, men kanse låta bli de där som int ekom till start för de kunde inte springa fortare än 30 osv...
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 202
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 278
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 428
Senast: axel
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 094
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp