Datorn igång hela natten/dygnet?

Bansan

Trådstartare
Har förstått att det tydligen är väldigt vanligt att man har sin dator ståendes igång hela dygnet/hela nätterna.

Hur många här har det?

Sover ni i samma rum som datorn då? Mitt ex hade sin dator på nästan jämt & jag höll på att få tuppjuck på surrandet.

Finns det inte risk att datorn tar skada av det? Kan det inte bli "för varmt" eller nåt så att mer än datorn kan ta skada?

Sv: Datorn igång hela natten/dygnet?

Datorer är gjorda så att de kan stå på jämt. Däremot är det ju inte så bra ur energisynpunkt, så jag stänger av min, även om den inte står i samma rum som jag sover.

Det är oxå en sak jag funderat över... Hur mycket ström drar en dator egentligen?

Det är inte helt enkelt på hur mycket en dator drar. Menar man i viloläge, vänteläge eller udner arbete? Inkluderar man det skärmen drar, eller menar man bara själva datorn? Har man i så fall skärmsläckare eller ej?

Vill man veta exakt hur mycket ens egna burk drar under sina egna förhållanden kan man skaffa sig en avläsare.
Generellt kan vi väl säga att även om grejerna vi har som står på standby inte drar så mycket var för sig, så blir det mycket tillsammans. I synnerhet om vi räknar hela landet.

Jag har datorn i rummet som jag sover i, men då sover jag ändå med TVn på också. Kan inte sova utan oljud, så jag kanske inte var rätt person att svara... :angel:

Och jag har för mig att jag har hört att datorn mår bättre av att inte stängas av hela tiden, utan får stå på, men det kan jag ha drömt. :D

Min yngsta brorsas dator står på typ...hela tiden. Den har då inte tagit nån skada av det, men så är han väldigt rädd om den och ser till att kylning o sånt funkar som det ska.

Drar man ur tillbehör som drar ström bara genom att lysa (mus, tangentbord, usb-hubb, högtalare osv) och dessutom stänger av skärmen, så drar datorn mycket mindre i viloläge. Hur "energisparande" datorn är kan man ställa in genom att välja viloläge o dylikt när man inte använder datorn.

Jag själv har bara min bärbara dator och eftersom jag inte har en bestämd arbetsplats, dvs ett skrivbord, där datorn kan stå på och vi har tre djur som rör sig som de vill (men inte som vi vill alla gånger) så stänger jag av datorn när jag inte behöver den.

Både webbservern och den andra står på dygnet runt året runt och har inte varit avstängda sen dom köptes. Egen reservkraft garanterar dessutom att dom aldrig stannar. Dom står inte i sovrummet så dom stör inte och det är bara skärmarna som slås av när dom inte används.

Både webbservern och den andra står på dygnet runt året runt och har inte varit avstängda sen dom köptes. Egen reservkraft garanterar dessutom att dom aldrig stannar. Dom står inte i sovrummet så dom stör inte och det är bara skärmarna som slås av när dom inte används.

& där går en & annan kilowatt-timme? :eek:

Datorer är gjorda så att de kan stå på jämt.
Min sambo som är datanisse hävdar att komponenterna i datorn tar stryk om datorn står på hela tiden, eftersom temperaturen i datorn blir för hög. Den behöver kylas ner genom att vara avstängd.

Vi har börjat stänga av på nätterna nu faktiskt. Min väsnas så mycket med så jag har börjat att inte sätta igång den helt i onödan längre heller. Men samtidigt är jag rätt noga med att låta den vara igång rätt länge med, så från 17-tiden tills efter midnatt brukar den ju vara igång. Längre om jag är ledig och hemma...:angel:

När jag bodde i studentrum stängde jag av den på nätterna. Skulle inte kunnat sova annars...:eek:

Min dator står på dygnet runt ibland (d.v.s. när den arbetar :angel:) och för mig är det inga problem att sova med den på. Men för att spara så mycket ström som möjligt föredrar jag ändå att ha den avstängd nattetid.

Min dator är i princip på dygnet runt för tillfället, men nu står den inte i samma rum som jag sover i. När jag är i min egen lägenhet stänger jag av den, för fläktarna surrar så mycket.

Effektmätare finns att köpa för dryga hundringen.

Min gamla dator drar ungefär 180Watt idle och ca 15W avstängd, min nya drar ca 85W idle och 15W avstängd. En 19" TFT skärm drar 20-30W

Summa summarum, det är vansinne att bara låta datorn stå på.

Min sambo som är datanisse hävdar att komponenterna i datorn tar stryk om datorn står på hela tiden, eftersom temperaturen i datorn blir för hög. Den behöver kylas ner genom att vara avstängd.

Då har man för dålig kylning, de ska tåla det. Datorservrar står som sagt på från de installeras tills de tas ur bruk.
Däremot så kan det ju vara bra att nollställa datorn genom att starta om den (stänga av den under natten).

Jag är så otroligt mörkrädd, så jag måste antingen ha någon i rummet jag sover i, eller ha på TVn och någon lampa.

/ Nagelacksberoende - känner sig som en femåring, men som egentligen är över 18 iallafall. :angel:

Så min sambo som har spenderat 5 år av sitt liv att studera allting han kan om datorer på Chalmers och sedan dess har spenderat ett antal år av att jobba på ett dataföretag har alltså ingen aning om vad han snackar om??

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ För ett par tre veckor sedan började jag få problem med sömnen. Somnade som vanligt på kvällen, samma tid som senaste åren och relativt...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka