Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Och många av oss andra är sjukt trötta på lösa hundar på fel ställen.
T.ex. på MIN jaktmark.

Jag tror att det var på Jägarförbundets hemsida om jag tänker efter.
Ointressant, såvida dom inte citerar lagen ordagrant!

Vi har haft den här diskussionen förut, om du kommer ihåg?

LIA

Nej inte i lagen.
Men jag tror att det var en tolkning av lagen som gjorts av dem som skall se till att vi följer lagarna.

Av typen prejudikat alltså.

Men vad som händer på DIN jaktmark är ju en annan sak än i allmänna skogar, eller har jag fel?
Är det din jaktmark, så sätt upp stora skyltar och ser du någon med lös hund så haffa dom direkt och säg ifrån.
Klandra inte en massa folk i ett forum för det.

Du skämtar va??

Mera skämt??
Hört talas om råttfällor? Eller råttgift?

LIA

Nej jag skämtar inte.
Utan jag för en ständig kamp mot råttor, (både svarta och bruna), möss och sork.
Råttfällor räcker inte - provat det.
Råttgift är inte bra för naturen och viltet i den omfattning som det skulle behövas.
Provat i en omfattning som är rimlig ut säkerhetsynpunkt - och det räckte inte.

Då så hamnar man i ett läge där man måste välja det minst dåliga alternativet.
Och det alternativet är en kombination av kattor och råttgift.

Men vad som händer på DIN jaktmark är ju en annan sak än i allmänna skogar, eller har jag fel?
Är det din jaktmark, så sätt upp stora skyltar och ser du någon med lös hund så haffa dom direkt och säg ifrån.
Klandra inte en massa folk i ett forum för det.

Marken ni rör er på är alltid någon annans jaktmark.
Ni kan inte veta vems på varje yta.
Därför så är lagen skapad för att skydda ALL jaktmark.
Utifrån en samlad opinion.

Jägare är mycket noga med att hålla ordning på sina hundar.
De kan bli av med sin Jaktlicens annars.
De regler som jägarna har, de har de tillsammans kommit fram till att de vill ha.
Så den lag ni så gärna bryter emot, Jaktlagen, är faktiskt jägarnas samlade vilja och önskan.

Jag tycker att det är hänsynslöst att göra så.
Jag skall inte behöva sätta upp skyltar med "Här följer ni lagen".
För den skall följas i alla fall och överallt.

För att ingen ska tro det, så menar jag inte att hundar ska springa vind för våg i naturen, oavsett årstid.
Vad jag vänder mig emot är att dra lagar och regler ut i absurdum, liksom att hundhatare vrider dom dit.

Det är skillnad på hundar. Det finns hundar som inte rör eller intresserar sig för andra djur, oavsett dessa är älgar eller humlor. Det finns också hundar som är totalblockerade när vilt finns inom räckhåll och bara ska jaga dom. Liksom det finns en massa mellanlägen. Hundar ska hållas efter dom förutsättningar som råder.

Naturligtvis ska vi skydda det vilda på alla (min uppfattning) sätt och vis. Inte inom rimliga gränser tillåta hundar att jaga eller skrämma, men heller inte själva flänga omkring i naturen under yngeltid, inte avverka skog som behövs för skydd, bo och mat, inte bruka jordar så att växter och djur utrotas, inte fiska resterna av utrotningshotade sorter osv, osv.

Alltså vad jag tycker,
LIA

Råttgift är inte bra för naturen och viltet i den omfattning som det skulle behövas.
Provat i en omfattning som är rimlig ut säkerhetsynpunkt - och det räckte inte.
Då har du uppenbarligen gjort/förstått fel.

LIA

Amen det här måste väl ändå vara på skoj??

Katter håller sig inom sitt revir och interagerar på ett annat sätt med naturen.
Viltet kan välja att hålla sig på platser som ligger utanför kattens revir.

LIA

är verkligen "löparskogar" jaktmark?

De platser jag rör mig på är alltså främst löparspår.
Har mycket svårt att tro att det är nogon jakt där iaf.

MEN (jag säger det själv, så slipper du eller någon annan göra det) jag vet INGENTING om jakt, så rätta mig gärna om jag har helt fel..

Nä nä, inte "tokningar" som gjorts av Jägarförbundet i egen sak och eget intresse!
Fram med lagtext!!!

LIA

All skog och mark är någons jaktmark.
Även om denne någon kanske är kommunen som väljer att inte jaga där.
Och skyddet för viltet gäller på alla jaktmark.

Alla lagar och regler kring just hund kommer från jakten och jaktlagstiftningen.
Så genom att alla hundar räknas som jakt-tillbehör så måste alla hundägare följa jaklagstifningen när det gäller hundar.
Och har då också skyldighet att se till att kunna de delar av dessa lagar som gäller hund.

Nä nä, inte "tokningar" som gjorts av Jägarförbundet i egen sak och eget intresse!
Fram med lagtext!!!

LIA

Men det är Jägarförbundet och deras intressen som driver både Jaktlagarna och rättspraxis.
Så genom att ha hund så sätter man sig i klorna på just Jägarförbudets intressen.

Det är och kommer alltid att vara jägare och jakträttsinnehavare som styr hur hundar får röra sig i skog och mark där det finns vilt.
De äger liksom den rätten.
Den rätten kallas Jakträtt.

Okej. Insåg inte att det ändå räknas som jaktmark.

Hur som helst, står det verkligen i lagen att man måste ha ett koppel fäst i hundens halsband/sele? Jag har nämligen tidigare fått information att hunden ska hållas under sådan uppsyn och lydnad som en kopplad hund, men fortfarande får gå lös?

Nej inte alls.
Katter har precis som alla de vilda djuren sina revir.
Och de går inte utanför dessa.
Utom hankatter då de söker honor för att para sig.
Detta undviker man dock effektivt genom att kastrera katterna.

De håller sig hemomkring.
Och har då aldrig lämnat mina jakträttsområden.

Så här tolkar jägarförbundet lagen.

"Om din hund är okopplad måste den befinna sig nära dig så att du omedelbart kan kalla in den vid behov. Den ska således gå "fot", inte 10 m bort! "

Källa:
http://www.jagareforbundet.se/news/fran_1_mars_maste_al.asp

Ochmed tanke på att det är just Jägarföbundet som styr stiftandet av dessa lagar så är det nog det som gäller.

Vad jag vänder mig emot är att dra lagar och regler ut i absurdum, liksom att hundhatare vrider dom dit.

Men de lagar som finns måste ju i alla fall följas.
Och jag tror inte på något vis att jägarna i jägareförbundet är några hundhatare.
Utan tvärt om så uppfattar jag jägare som mycket hundälskande människor.

Katter har precis som alla de vilda djuren sina revir.
Och de går inte utanför dessa.
Jo, det gör dom (katterna) visst det.

De håller sig hemomkring.
Och har då aldrig lämnat mina jakträttsområden.
Må vara, men det är dina katter det.

Fast det tokigaste var ändå det här:
Viltet kan välja att hålla sig på platser som ligger utanför kattens revir.
Du menar alltså att fåglar m fl ska veta var katterna har sina revir eller inte? :confused:

LIA

Grejjen med kattor är att de är absolut nödvändiga när man har en gård.
Annars så skulle hela gården bli ett offer för råttor och möss.
Med alla de skador och bränder som det medför.

Så katt på rätt plats.
Precis som hund.

Vi har 3 katter, och det tar inte en enda råtta, utan bara möss. Däremot så tar hundarna råttor, men vi har haft fullt av råttor i vinter ändå, som förstört både det ena och det andra. Så nu är det råttgift som gäller i stora mängder, och äntligen börjar det bli mindre med råttor.

Det roliga med dig är att du alltid försvarar sånt som du har/gör, även om det är fel. För du har alltid en förklaring varför man gör som du gör.
Bara för katter har revir, så är det väl inte ok att de tar fåglar, för det är jag övertygad om att även dina gör, även om du säkert säger att det gör dom inte.
Och katter är också bra på att gå utanför reviret, det händer då och då att vi har andra katter som som hälsar på. Fast det är inte omtyckt av hundarna :devil:
Hur kan du veta att dina katter aldrig går utanför era jaktmarker? Följer du efter dom jämt?
och skulle de vara på dina marker, så är det ju inte sagt att bara för det är din mark, så får de störa och ta tex fåglar..

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar