Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Jag har heller inte sagt att du är fågelkunnig. Tvärtom eftersom att du inte upptäcker fågelbon eller vet vart de finns!

Markhäckande fåglar finns överallt. Det är tätare mellan bon i södra sverige än i norra. Det finns helt enkelt både fler arter och fler fåglar.

Det är väl det som är problemet när hunden är 50 meter bort... Hur kan du se det? Många i den här tråden säger att deras hundar är viltrena och det rättfärdigar genom det att de springer 50 meter bort.

Däremot om man säger att man vet om riskerna men skiter i de kan jag tackla det på ett sätt, men att påstå att det inte finns några risker och att man kan ha lös hunden hur som helst, då är det märkligt i mina öron.

Eftersom vi då är överens om att jag inte är det minsta fågelkunnig öht så kan vi ju strunta i att gå vidare på det ämnet.
Nu vet jag hur det ligger till - att fåglar kan häcka nära vägar/stigar.
Så nu när jag fått den informationen så kan jag tacka för den och vara lite extra uppmärksam på det när jag rör mig i naturen.

Jag låter heller inte min hund springa så långt bort som 30 meter. Upptäcker jag henne 20-30 meter ifrån mig så kallar jag in henne genast eftersom hon då är för långt ifrån mig. Inte enbart pga viltlivet heller, utan även för att det kan komma joggare, cyklister och andra människor i skogen som jag vill hinna se före min hund eftersom hon är såpass social och förmodligen kommer att vara ivägen för andra som ska föbi på samma stig om jag inte har henne intill mig då.

Jag vet inte vem här som påstått att det inte finns några risker med att ha sin hund lös i skog och mark. Men självklart finns det risker. Det finns risker med att ha hunden kopplad också. Man kan skrämma dom vilda djuren precis lika mycket med en kopplad hund som en lös. Jag tvivlar starkt på att vilda djur upplever någon skillnad mellan en kopplad och okopplad hund.

Jo ett flexikoppel tillåter hunden att störa viltet även i kanterna utmed promenadvägarna.
Jag har läst definitionen att hunden skall vara i förarens omedelbara närhet.
Det betyder ju inte i andra änden av ett flexikoppel - eller hur?

Jag har svårt att se vilken sorts fågel du har på bilderna (taskig bildkvalité på datorn), men en av dom ser and ut?

Fåglar som lägger sig och ruvar i ett gångstråk, torde vara vana vid både folk och hundar- antar att det passerar ett antal/dygn. Dom har ju själva valt boplats! Jag tror inte dom rymmer boet i första taget.

Nu ska jag berätta om vårt nationaldagsbesök i stan. Vi satte oss med hundar och allt och fikade på en mindre servering. Där knallade det omkring änder av båda könen, t o m runt våra jyckar, och en hona klev på gammelhundens bakben. Priset togs dock av en hona som klafsade omkring på borden(!) bland koppar, fat och folk. Fräckare än kajorna som annars brukar utmärka sig.
Ett exempel på hur orädda dom vilda fåglarna kan vara.

Du visar en bild på ett skövlat bo? Vad har du för belägg för att det beror på en störning? Orsakad av hund??

LIA

Hon ska vara på stigen, och jag ska se henne.
Det duger inte som förarens omedelbara närhet.

Men det är inte bara hundar som stör vilt! Hästar, cyklister, joggare, människor som promenerar, crossar(!!) och andra motordrivna fordon.
Så varför är det sådan upphakning på just koppeltvång etc?

Varför får hundarna så stor skuld? Jo, för att dem är rovdjur och för att det finns för många hundägare som inte har ordning på sin hund!

Därför att jaktlagen säger det.
Det är förbjudet enligt lag med lös hund i skogen under sommarperioden.

Det är också förbjudet med crossar och andra motorfordon i skoge enligt terrängkörningslagen.

Medan hästar, cyklister och joggare och människor som promenerar är tillåtna.

Så upphakningen kommer sig av att det är ett lagbrott att ha lös hund där viltet kan bli stört.

Jag har läst definitionen att hunden skall vara i förarens omedelbara närhet.
Relativt, synnerligen relativt. Även ett vanligt 2 m koppel tillåter passage över "viltet finns alldeles utmed promenadvägar."

Om du ser på bilderna i tråden, så kliver folk och hundar över ruvande fåglar. = Fåglarnas val!! Hur kort koppel kräver du?

LIA

Tyvärr finns det ju fortfarande dock om människor som kör cross i skog och mark, utan tillåtelse.
Man kan inte ens få tillåtelse till det.
Det är totalförbjudet enligt terrängskörningsalagen.
För alla - även markägaren.

Jag förstår liksom inte vad det är med folk. Har sveriges befolkning bestämt sig för att hoppa på hundägare istället för crossfolk pga att dom anser att hundarna kan dom göra något åt men inte crossarna, eller hur tänker folk?
Jag hoppar på båda.
Crossarna här är tillfälligt under kontroll.

Polisen har rensat vägarna från dem.

Hundar räknas som jaktvapen.
Och är därför kontrollerade i jaktlagen.

Du har katt och jag har katt. Vad ska vi göra när de fångar fåglar då? Katter om något stör ju även viltet, en del tar harungar också.
En av mina katter kom in med en and en gång.

Jag anser jag stör vilt även om mina är kopplade. Räcker ju med att man går i skogen så stör man ju..

Man får försöka att begränsa skadan.
Genom att hålla hunden inom en så begränsad yta som möjligt.
Med hjälp av ett koppel eller genom att hunden går fot.

Katter håller sig inom sitt revir och interagerar på ett annat sätt med naturen.
Viltet kan välja att hålla sig på platser som ligger utanför kattens revir.
För vi tar liksom inte med oss katterna ut i skogen och klampar runt bland de olika reviren så som man gör med hundar.

Däremot så är jag helt inne på att kattor är ett djävulens gissel. Jag är hel rosenrasande när jag ser en lös katt.

Grejjen med kattor är att de är absolut nödvändiga när man har en gård.
Annars så skulle hela gården bli ett offer för råttor och möss.
Med alla de skador och bränder som det medför.

Så katt på rätt plats.
Precis som hund.

Fast parkfåglar räknas inte riktigt som vilda fåglar. Däremot kan det komma enstaka vilda fåglar och rasta i parkdammar. Många av arterna du ser i parker är tamankor och olika hybrider tam/vild.

På tal om koppellängd!
Citat ur Pangares inlägg: "Enligt verkets mening kan således koppel av sådan längd, att föraren inte omedelbart kan ingripa för att förhindra att hunden kommer i kontakt med vilt, accepteras."

Vilket enligt vad jag förstår innebär att någon direkt begränsning i koppellängd inte föreligger.

LIA

Jag kräver att hunden är som lagen föreskriver.
I förarens omedelbara närhet.
Om den inte kan gå fot så blir det ju ett mycket kort koppel.

Men lite så tänker jag att bor man på en gård så bor man. Katten finns där året om och har förhoppningsvis mutat in sin mark. En gård med mark och eller skog tillför ju annat. Jordbruksmark och annan kulturmark är en bristvara och det väger upp på sitt sätt. Kanske lite lamt, men så tänker jag iaf...

Det måste ha blivit fel.
För vad jag minns så var det just det som INTE kunde accepteras.
Måste kolla källorna.

Detta var ingen park eller damm, utan "vilda" fåglar som acklimatiserat sig och vant sig vid folk och hundar.

Varför inte inse att även "vilda" djur är mer eller mindre vilda?
Och därmed mer eller mindre skygga?
Och att även de mer skygga har "program" som hjälper dom om dom t ex blir bortskrämda från redet?

LIA

Ja, jag läser och läser men får det till samma sak ändå.
Om jag fattar fel, förklara gärna hur det ska vara.

LIA

Vad hände med inlägget??
Du menar inte att du hade fel? :confused:

LIA

Katter håller sig inom sitt revir och interagerar på ett annat sätt med naturen.
Viltet kan välja att hålla sig på platser som ligger utanför kattens revir.
Du skämtar va??

Grejjen med kattor är att de är absolut nödvändiga när man har en gård.
Annars så skulle hela gården bli ett offer för råttor och möss.
Med alla de skador och bränder som det medför.
Mera skämt??
Hört talas om råttfällor? Eller råttgift?

LIA

Snälla, rara du.. Kan inte du sluta märka ord rakt av sådär?
Jag ändrar uttrycket utan tillåtelse till olagligt. Är vi nöjda då?

Man ska ha hunden i sin omedelbara närhet, men du verkar ta det uttrycket på ytterst stort allvar. Menar du då att vi ska gå och hålla hunden i halsbandet för att ha kontroll över den?

Jag pratade heller inte om vad som är tillåtet i skogen eller ej (av cyklar, hästar etc), utan påpekade bara att dessa också stör dom vilda djuren.

Jag är sjukt trött på dom här diskussionerna. Ska sätta upp plakat över hela skogen med texten:
"Hundar, katter, illrar, hamstrar, barn, vuxna, tonåringar och pensionärer bör vara kopplade.
Ser ni ett vilt djur?
Passa då på att koppla dessa också.
Sveriges befolkning har nämligen sjukligt svårt för lösa djur!"

Jag har läst den där texten på ett annat ställe förut.
Men där så var det med ett inte till.
Men jag hittar det inte nu.

Typiskt.

Jag tror att det var på Jägarförbundets hemsida om jag tänker efter.
Måste kolla.

Jag kräver att hunden är som lagen föreskriver.
I förarens omedelbara närhet.
Om den inte kan gå fot så blir det ju ett mycket kort koppel.
Står det så i lagen? I lagen, alltså? Ordagrant?

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar