Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.
Jodå, jag går i skogen med min hund även under förbudstid. Men jag har så pass vett i skallen att jag har hunden kopplad. Det vilt jag skrämmer upp med hunden i koppel är bara en bråkdel av vad som skräms upp mad hunden lös, även om den bar är några meter från föraren.
Jag skulle tro att jag har hårdare lydnad i skogen än majoriteten av de som skriver här, men trots det så respekterar jag att det finns en lag som ska skydda viltet och ser till att hunden är kopplad.
Jag kan för mitt liv inte förstå att det ska vara så svårt för sällskaps och bruksfolket att ha sina hundar kopplade. Varför ska de hundarna lida så speciellt mycket om de får lov att gå i koppel under förbudstiden?
Men det är ju klart att de har inte sådan pli på hunden att den klarar av att gå i koppel.
Men lär hunden det då i så fall.
Men det kanske beror på att jag dels är mycket djurintresserad och mycket mån om att viltet inte ska behöva lida. Jag har dessutom tillbringat all fritid under årets alla tider ute i naturen (både jägare och fiskare) i mer än sextio år. Det innebär att jag har en god kännedom om hur viltet reagerar. Tyvärr verkar majoriteten här sakna både djur -och naturvett vilket verkligen gör mig besviken..
Du var mig en dryg en.
Nu hakade jag iofs upp mig på tonen i hela ditt inlägg men alltså för det första, 99,9% av skogens alla djur ser du aldrig, dom hör att man kommer på jättelångt avstånd och har avlägsnat sig innan man ens hunnit i närheten, eller så gömmer de sig.
Och, hade jag en hund som gick på andra djur så skulle jag undvika skogen övht tills det var bortjobbat, det är inte ett dugg bättre med en hund som hänger och gapskäller i koppel mot en liten kanin jämfört med en lös hund som springer
utan tillsyn.
I sådana fall är ryttare värre, en hundpromenerare brakar sällan genom skogen som en häst gör.
Vidare så förstår jag inte förtjockade mening nummer två, rent logiskt sett tror inte jag en människa som inte klarar av en kopplad hund släpper den lös, vad är det för logik i det?
Enda skillnaden mellan kopplad och okopplad hund i
mitt fall är att jag måste hålla i ett koppel, hunden gör det varken till eller från.
Jag tror knappast jag stör så värst många djur genom att promenera i sakta mak på en skogsväg eller stig, och gör jag det stör jag fler eller lika många om jag skulle gått i skog och mark med någon kompis och pratat och skrattat eller om jag hade gallopperat i full kareta i skogen.
Jag tycker visst att djuren ska få vara ostörda och att man ska värna om alla ungar i buskarna, men jag har då aldrig sett ett rede eller bo eller ett gryt som ligger brevid ett promenadstråk, aldrig.
Och skulle jag göra det så skulle jag inte gå där, med eller utan hund.
Sköt du ditt så sköter jag mitt med gott samvete, för jag stör då ingen och har aldrig gjort!