Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Som sagt, tur att du ändrade dig:devil:

Jag är själv jägare och vet exakt vad det står i jaktlagen angående detta, så du behöver inte oroa dig över detta. Bara för att man har hunden lös betyder det inte att man låter dem springa vind för våg. Och lagen varierar visst från kommun till kommun när det gäller Koppeltvång, för enligt jaktlagen finns det inget som heter koppeltvång.

Sen kan jag väl lägga till att jag ibland tycker det är lite uppschasat det här med hundar som tar vilt, det är många, många fler som blir överkörda än som tas av hundar...

//E

Jag ger inte mycket för din artighet eller din förmåga att tolka lagtext. Dessutom gillar jag inte hot. Vad hade du gjort om jag inte hade hänvisat till ditt första inlägg?

Jag skrev dessutom att hundar inte får vara lösa oavsett vad den kommunala stadgan säger. Jaktlagen:

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas
under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte
används vid jakt.

Jag personlige anser inte att det faktum att djur dör under andra omständigheter innebär att det är rätt att låta sällskapsdjur slita dem i bitar. Två fel blir liksom inte ett rätt.

Jag retar mig på att vi i norr har samma hundförbudstid som södra Sverige, vi ligger ju långt efter klimatmässigt.
När skåne satt potatis har vi snö kvar, det är ju något som även djurlivet rättar sig efter.

//mimmipigg som har en lösspringande katt som tar gräsänder och duvor.

Jag ger inte mycket för din artighet eller din förmåga att tolka lagtext. Dessutom gillar jag inte hot. Vad hade du gjort om jag inte hade hänvisat till ditt första inlägg?

Jag skrev dessutom att hundar inte får vara lösa oavsett vad den kommunala stadgan säger. Jaktlagen:

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas
under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte
används vid jakt.

Jag personlige anser inte att det faktum att djur dör under andra omständigheter innebär att det är rätt att låta sällskapsdjur slita dem i bitar. Två fel blir liksom inte ett rätt.

Hållas under tillsyn och koppeltvång är ju inte direkt samma sak....:smirk:

Fast det står väl bara att den ska hållas under sådan uppsikt att den inte kan störa vilt. Inget om att den måste vara kopplad?
Eller står det i något annat stycke du inte klippt in?

Precis ! :idea:

Sen tycker jag att många struntar i att hunden "springer iväg en sväng" under skogspromenaden, vilket jag tycker är gräsligt av dessa hundägare!

Min stora dam förlorade sitt privilegie att få vara lös i skogen förra veckan, då hon tog sig en egen runda...:devil:
Så nu är det lina som gäller i skogen!

Nog för att jag förstår regeln med koppeltvång, och jag skulle inte släppa lös en hund jag inte visste att ja kunde få stopp på än vilket djur som ställde sig framför näsan på den.

Jag har dock lyckats ha alla mina hundar lösa under alla årstider, och många tillsammans samtidigt. Och det enda som jag märkt är att en av mina hundar en gång kommit med en bävertass, från en gammal död bäver *ush*

"Hålla hunden under sådan tillsyn att den förhindras att löpa fritt i mark där det kan finnas vilt"

Faktum är att de flesta hundägare inte ens har kontroll på hunden när den är kopplad, än mindre när den är lös. Därför kan man översätta, om det nu ska behövas, till att hunden ska gå fot eller vara kopplad. Summan blir oftast eftersom få har koll på sin hund om det far upp en hare 1 cm från näsan på den, koppeltvång.
Men var och en vet ju själva hur bra ordning man har på sin hund.

/absolut

Håller helt med där.
Alla gör sitt eget avgörande om sin egen hund och dess lydnad.

(dock kräver jag aldrig att de ska gå fot, använder inte det kommandot :o men när det är "sakta" som gäller, så håller hundarna min takt)

Jag har alltid hunden lös då vi är tillräckligt långt från stora vägar. Hunden är alltid under uppsyn och kommer då man ropar, också om katt eller hare hoppar upp framför den!! Om jag inte hade kontroll hade jag naturligtvis haft hunden kopplad redan för dens egen säkerhets skull!!

Kl

Mina två är nästan alltid lösa. Det har farit upp harar, fåglar, katter etc framför dem många, många gånger. Och de ger sig inte iväg efter sånt. De väger själva strax under 3 kg. Och det enda de vågar/vill attackera är sina pipleksaker.
Jag vet inte om de är för bortavlade från ursprunget eller om de bara är väluppfostrade. Antagligen både och.

Blir mina hundar rädda så springer de till mig. Och de gör som jag säger. Matten blir arg om de inte kommer vid inkallning, det vet de om. Jag behöver inte ryta eller höja rösten ens under någon form av distrahering. Och jag låter de inte sticka iväg ensamma. Även om risken med dem är större att de själva råka illa ut än tvärtom.

Det är väl lite det som är problemet generellt...

Folk vet inte alls tillräckligt om sin hund och hur bra den lyder...
Annars skulle ju inte den här typen av olyckor inträffa.

KL
Jag kan tillägga at jag rent generellt tycker många har för dålig lydnad på sina djur. Och då kanske koppeltvång kan vara bra. Men synd bara att det drabbar även de som faktiskt har koll på sina hundar.

Jag har alltid hunden lös då vi är tillräckligt långt från stora vägar. Hunden är alltid under uppsyn och kommer då man ropar, också om katt eller hare hoppar upp framför den!! Om jag inte hade kontroll hade jag naturligtvis haft hunden kopplad redan för dens egen säkerhets skull!!

Nu är jag inte ute efter att kritisera och mucka gräl.
Men om du läser igenom det du skrivit en gång till kanske du ser vad jag ser, eller också kanske jag har missuppfattat?

Du skriver att du bara släpper hunden LÅNGT ifrån stora vägar, MEN att du har sån KONTROLL på hunden att det klarar att vara lös?

Om man har sån koll på hunden att den inte jagar vilt, katter, andra hundar osv, är det väl ingen fara att ha hunden lös nära en väg?

Jag har mina lösa på diverse ställen där jag har kontroll på dom, men vågar inte ha min tjej lös i skogen, då hon inte kom på första inkallningen.

Jag skräv TILLRÄKLIGT långt från STORA vägar! Alltså ca 50 meter...;) På små vägar med uppsikt är hon lös.

Nä *hålla med*.
Jag var ute för en halvtimma sedan i skogen och jag hade inte kopplat dem, dom jagar inte ett dugg. Finns inget som helst jakt i dem och jag litar till 101% att de sköter sig, de går alltid brevid eller straxt bakom utan undantag och drar aldrig efter något. Dels för att de inte får, dels för att de inte vill och dels för att de är för slöa :p
Och jag tycker inte att det är nån mening att ha på fegsnöre om de går i exakt samma position okopplad, huvudsaken är att de inte stör andra djur.

Men vi hade en annan hund hemma för några år sedan som jag aldrig skulle släppt lös, han var det Greyhound i och skulle han få vara lös så skulle han dra -utan tvekan = fick alltid gå kopplad året runt.
Den hunden gick det inte så bra med kontaktövningarna på och han åkte till slut tillbaka till dit han kom ifrån.

Min sch är också klockren, han skulle aldrig ens om jag inte hade uppsikt jaga....det är 100%, men den lille fan , han drar som en avlöning sen kan man skrika sig blå...stressa vilt kan han nog göra, men att ge sig på är han alldeles för feg för.

Hot? Jag har inte hotat dig, jag menar bara att om du inte hade hänvisat så hade jag kunnat skriva en ännu längre radda om vad jag tycker och anser. Du antog en hel del om mig i ditt först inlägg som jag inte tycker var särskilt charmerande.

Och som sagt, läs lagen igen, det står inte att hunden ska vara kopplad. Ordet koppeltvång hittar jag enbart i kommunala stadgar.

Och när det gäller "fel blir inte rätt" så tycker inte jag heller att hundar ska jaga på eget bevåg, men det står aldrig så här i tidningen om du kör på rådjuret, det dör ju då också... Olyckor kan hända, vi vet inte vad som låg bakom denna händelse, men det hade kunnat hända vilken hundägare som helst. Man kan ramla, kopplet kan gå av osv osv...

//E

Jag retar mig på att vi i norr har samma hundförbudstid som södra Sverige, vi ligger ju långt efter klimatmässigt.
När skåne satt potatis har vi snö kvar, det är ju något som även djurlivet rättar sig efter.

//mimmipigg som har en lösspringande katt som tar gräsänder och duvor.

Det har jag också funderat över, det är ju rätt löjligt. Men jag antar att det är svårt att sätta en gräns, därför blir det generellt.

Men det är som enligt en annan av jaktlagarna som drabbar oss. Man får jaga hjort här nere tom. sista februari, MEN man får bara släppa hund tom. sista januari... Hur många tror du följer det..??

//E

Min stora dam förlorade sitt privilegie att få vara lös i skogen förra veckan, då hon tog sig en egen runda...:devil:
Så nu är det lina som gäller i skogen!

Måste hunden göra ett sånt övertramp då innan man fattar sitt beslut om och hålla hunden kopplad under denna tid?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka