Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.

"Knapplån."

Alltid samma käbbel när det gäller bestämmelser om hundar. Att tro att lagen gäller olika i olika kommuner har jag svårt att förstå. Olika kommuner har olika bestämmelser som gäller där ej allmän lag gäller. Jag lägger åter in vad naturvårdsverket skriver om hur domstolarna ska tolka bestämmelserna.
Läs och begrunda och det gäller också Lady Vip.

Sveriges naturvårdsverk har i en skrivelse Dnr264-5409-76 skrivit bl.a följande
Citat:
"Bestämmelserna i 12§ JS har, under året varit föremål för åtskilliga tolkningar, såväl från enskilda som myndigheter och olika organisationer. Härvid har främst lydelsen i 1 mom. första stycket varit av intresse, nämligen "Under förbudstid skall såväl jakthund som annan hund hållas under sådan vård att den hindras löpa lös i mark där förbud råder". Frågan har härvid gällt huruvida den citerade lydelsen innebär om en hund måste vara kopplad eller ej, samt vad som anses som kopplad.

Genom rättspraxis har lydelsen numera innebörden, vad beträffar marker där det finns vilt, att hunden skall vara kopplad eller, om det är en synnerligen genomdresserad hund, gå fot. Med genomdresserad hund skall här förstås - trots den uppenbara risken för att alltför många hundägare okritiskt skall anse sin hund som "genomdresserad"- en hund som i alla oupptänkliga situationer står under förarens direkta kontroll.

Beträffande vad som skall anses som kopplad, får verket erinra om lagstiftarens intentioner med den aktuella bestämmelsen.

Såväl av den citerade delen av 12§ JS, som av övriga delar framgår klart att lagstiftaren velat förhindra att skada skall uppstå på vilt under deras yngel- och yngelvårdnadsperiod, nämligen tiden 1 mars-20 augusti.
Detta innebär att alla sätt på vilket en hund hålls i marker där det finns vilt (vilket innebär alla ytor med någon utbredd vegetation), som medför att hunden kan komma att skada vilt den träffar på är olagliga.
Enligt verkets mening kan således koppel av sådan längd, att föraren inte omedelbart kan ingripa för att förhindra att hunden kommer i kontakt med vilt, accepteras.
I detta sammanhang får verket även hänvisa till bestämmelserna i främst 22§ andra stycket jaktlagen och Lag den 30 juni 1943 om tillsyn av hundar (SFS 1943 nr 459)som- utöver bestämmelserna i 12§ JS - även berör hundhållningen. Gör hund skadapå t.ex vilt kan brott även mot dessa lagar åberopas, om hunden varit korrekt kopplad."
Slut citat.

Verket skriver dessutom i samma skrivelse när det gäller spårningsutbildning citat:
"Verksamhet av aktuellt slag - vid vilken hundarna hålls okopplade eller i otillåtet långt koppel- som bedrivs i större omfattning (mer än 3-4 hundar) är enligt rättspraxis ej tillåtet utan särskilt tillstånd (undantag enl 12§ 1 mom JS) Detta framgår för övrigt av att verket gett brukshundsklubben ett särskilt tillstånd för bl.a träningsverksamhet." Slut citat.

I det ovan nämnda tillståndet framgår klart att det ska vara fastställda program, ansökan om tillstånd skall vara insänd senast 31 dec. för kommande års program, mark-och jakträttsinnehavare ska ha gett tillstånd, polisen ska ha gett tillstånd, särskild auktoriserad skall leda verksamheten. Vidare skall kopia av tillståndet hållas tillgängligt, anslag skall sättas upp m.m

Observera särskilt stycket.
"Enligt verkets mening kan således koppel av sådan längd, att föraren inte omedelbart kan ingripa för att förhindra att hunden kommer i kontakt med vilt, accepteras."

Alltså det är till och med krav även på kopplet:

Nu är jag trött i pekfingret! Ursäkta ev. stavfel

Därför ska man ha hunden kopplad nu.
Varför NU?

I o m hänvisning till fallet på Långholmen undrar jag om det blivit annnorlunda utgång om vi varit i november t ex? Om det inte var ett kid som blev slaget?

Tänk ett hundkörkort, motsvarande det vanliga. Man får "köra upp" för den nivå man klarar av och som ger en hund av viss "kvalité". T ex A- aldrig en okopplad hund osv till G- inga inskränkningar. Tänkbart? :)

LIA

Måste hunden göra ett sånt övertramp då innan man fattar sitt beslut om och hålla hunden kopplad under denna tid?

Japp. eftersom hon aldrig gjort det tidigare.

*knapplån*

I "mitt område" känns det rätt egalt/hopplöst.. de människor vars hundar driver rådjur i skogen, har inte en susning om att deras små älsklingar får husse att bryta mot jaktlagen..

för de är 150 meter ifrån varandra och i bästa fall kommer hunden ikapp husse vid porten, när den tröttnat på jakten.

Skulle jag påpeka att hunden drivit vilt, skulle de inte tro mig.. vet inte om det beror på att de inte "ser" vilt själva när de klampar omkring i skogen.. ja.. jag vet inte..

Men sluta rikta grejer åt mig som andra käbblar lika mycket om.

Jag visste att du skulle hitta hit eftersom det är ditt favoritämne och du har dina poänger, men rikta det inte mot mig för Guds skull.

Och enligt ditt utdrag så får knappt hundar vistas någonstans under yngelperioden och det undrar jag om alla håller med om...?

//E

Tänkbart? :)

LIA

Nej, vem ska ha ansvar över utfärdande?
Vem ska se till att verenda hund i Sverige finns med i något sorts register med ägare och samtliga familjemedlemmar samt övriga som kan tänkas hantera hunden?
Vad blir det för straff om man inte har ett körkort eller ett ogiltigt för den ras man råkar hålla i snöret på?
Vem kan övht åka runt och kontrollera varenda hund?

Jag tycker inte att det verkar genomförbart i praktiken, och det har jag tyckt enda sedan Margareta Winberg började med det där för några år sedan.

*kl*

En viltren hund skulle jag vilja påstå är den enda hund som i vissa lägen kan få vara lös denna period. Hur många här inne har en viltren hund:confused:
Dvs. en hund som automatiskt (utan kommando) respekterar de vilda djuren och inte springer efter dem!

Jag har en sån. En jakthund som jag jagar med. (Betyder inte att jag går med lös hund i skog o mark. Stör viltet gör man även med en lydig hund.)
Det finns inga "viltrena" hundar, bara tränade o lydiga hundar. Alla hundar har jakt i sig mer eller mindre.
/absolut

Så sant. Jag har också en jakthund som respekterar vilt men jag släpper inte den heller i skogen under denna period. Visst kan jag fuska och ha vovven lös på tomten i stuga:angel: jag är inte felfri jag heller.

Men min poäng var att många tror att dom har en viltren hund bara för att den stannar när dom kommenderar den!

Att du säger att det inte finns några viltrena hundar förstår jag inte riktigt :confused: ok att man tränar sin hund till att bli viltren. Man gör det till en betingad reflex i hunden hur den ska bete sig kring olika vilda djur. Resultatet = viltren hund!!!

Jag är själv jägare och vet exakt vad det står i jaktlagen angående detta, så du behöver inte oroa dig över detta. Bara för att man har hunden lös betyder det inte att man låter dem springa vind för våg. Och lagen varierar visst från kommun till kommun när det gäller Koppeltvång, för enligt jaktlagen finns det inget som heter koppeltvång.

Sen kan jag väl lägga till att jag ibland tycker det är lite uppschasat det här med hundar som tar vilt, det är många, många fler som blir överkörda än som tas av hundar...

//E

Jag bad dig läsa igenom Naturvårdsverkets skrivelse eftersom det är så uppenbart att du inte har fattat, eller saknar respekt för vad som står i lagen.
Om du nonchalerar denna lag så undrar man ju om du nonchalerar även andra lagar. Samtidigt skrämmer det mig att du anser dig vara jägare och så uppenbart saknar förståelse och kunskap för djurens liv i naturen.
Det får mig att nogsamt knäppa händerna och tacka gud för att du ej jagar i mitt jaktlag.

Anser du att för att det finns en naturlig dödlighet i naturen så kan man strunta i att hundar stör/ofredar vilt?

*kl*

En viltren hund skulle jag vilja påstå är den enda hund som i vissa lägen kan få vara lös denna period. Hur många här inne har en viltren hund:confused:
Dvs. en hund som automatiskt (utan kommando) respekterar de vilda djuren och inte springer efter dem!

Jag har en 200% viltren hund. gammeltanten är så van vid kaniner och höns som är lösa att hon inte bryr sig om något annat djur. De andra 2 tikarna får allt finna sig vid lina så här års. Ungtiken gillar ju tom att göra räder i hönshuset när vi är i närheten:mad: så hon får verkligen inte vara lös i skogen trots att hon är lydig. I hagarna får hon däremot vara lös då hon inte går på hästarna och inte viker från mig (är hästrädd:devil: )

Jag har faktiskt en 100% viltren hund...han skulle inte ens jaga , bry sig om en hare eller ett rådjur eller en katt sprang framför näsan på honom( har hänt flera ggr)....han är sch/bc

Jag bad dig läsa igenom Naturvårdsverkets skrivelse eftersom det är så uppenbart att du inte har fattat, eller saknar respekt för vad som står i lagen.
Om du nonchalerar denna lag så undrar man ju om du nonchalerar även andra lagar.

Har du respekt för alla lagar?????? Bara en fråga??

Jag tycker det är löjligt att gnata över folk som har sina hundar lösa på promenaderna när det finns andra viktigare, vanligare och värre händelser då folk bryter mot lage!!:smirk:

Vad jag hört så är man "bara" skyldig att ha hunden under uppsikt så den inte stör viltet...det kan ju tolkas att en olydig hund ska vara kopplad och en annan kan ju vara lös om den är lydig och inte stör....JAG stör ju isåfall lika mycket om jag går inne i skogen.

Man får ju tänka lite och ha sunt förnuft

Läs den tolkning som domstolarna går efter, jag citerade den texten i ett tidigare inlägg i denna tråd. Då slipper du att gå på vad du har hört eftersom alla tydligen har hört fel när det gäller denna lagtolkning.

Du kan passera en ruvande fågel eller ett tryckande djur på en meters avstånd i skogen och det ligger kvar. Kommer en hund däremot så flyr viltet, oavsett om hunden försöker ta det. Det spelar ingen roll om det är den mest beskedliga knähunden eller någon halvblind stor ofarlig hund. Viltet kan inte veta i hur hunden reagerar utan flyr. Viltet uppfattar alla hundar som rovdjur och tar därför helt naturligt till flykten.
När viltet flyr så röjer det sin lega/rede/bo och det är öppet för annat rovvilt att ta för sig.
Det äör inte roligt att se när en kråka hackar ut ögonen på en harunge eller när en skata drar iväg men en sprattlande fågelunge.

Har du någonsin klarat av att tänka i de banorna?
Därför finns denna lag och det är skit att inte folk kan fatta det.

Så du går inte i skogen med dina hundar vid den här tiden då??

Vilt flyr även när du kommer gåendes utan hund också. Sen skulle det vara så då skulle du ju inte ens kunna gå i skogen med kopplad hund som har munkorg o skygglappar på. Klart man får vistas i skog mark med hunden kopplad utan o behöva grämma sig för varje hare som man skrämmer i väg eller fåglar som sticker.

Jodå, jag går i skogen med min hund även under förbudstid. Men jag har så pass vett i skallen att jag har hunden kopplad. Det vilt jag skrämmer upp med hunden i koppel är bara en bråkdel av vad som skräms upp mad hunden lös, även om den bar är några meter från föraren.
Jag skulle tro att jag har hårdare lydnad i skogen än majoriteten av de som skriver här, men trots det så respekterar jag att det finns en lag som ska skydda viltet och ser till att hunden är kopplad.
Jag kan för mitt liv inte förstå att det ska vara så svårt för sällskaps och bruksfolket att ha sina hundar kopplade. Varför ska de hundarna lida så speciellt mycket om de får lov att gå i koppel under förbudstiden?
Men det är ju klart att de har inte sådan pli på hunden att den klarar av att gå i koppel.:devil: :devil:
Men lär hunden det då i så fall.

Men det kanske beror på att jag dels är mycket djurintresserad och mycket mån om att viltet inte ska behöva lida. Jag har dessutom tillbringat all fritid under årets alla tider ute i naturen (både jägare och fiskare) i mer än sextio år. Det innebär att jag har en god kännedom om hur viltet reagerar. Tyvärr verkar majoriteten här sakna både djur -och naturvett vilket verkligen gör mig besviken..

Jodå, jag går i skogen med min hund även under förbudstid. Men jag har så pass vett i skallen att jag har hunden kopplad. Det vilt jag skrämmer upp med hunden i koppel är bara en bråkdel av vad som skräms upp mad hunden lös, även om den bar är några meter från föraren.
Jag skulle tro att jag har hårdare lydnad i skogen än majoriteten av de som skriver här, men trots det så respekterar jag att det finns en lag som ska skydda viltet och ser till att hunden är kopplad.
Jag kan för mitt liv inte förstå att det ska vara så svårt för sällskaps och bruksfolket att ha sina hundar kopplade. Varför ska de hundarna lida så speciellt mycket om de får lov att gå i koppel under förbudstiden?
Men det är ju klart att de har inte sådan pli på hunden att den klarar av att gå i koppel.:devil: :devil:

Men det kanske beror på att jag dels är mycket djurintresserad och mycket mån om att viltet inte ska behöva lida. Jag har dessutom tillbringat all fritid under årets alla tider ute i naturen (både jägare och fiskare) i mer än sextio år. Det innebär att jag har en god kännedom om hur viltet reagerar. Tyvärr verkar majoriteten här sakna både djur -och naturvett vilket verkligen gör mig besviken..

Ja, du är jätteduktig. Men förklara gärna detta:

Det vilt jag skrämmer upp med hunden i koppel är bara en bråkdel av vad som skräms upp mad hunden lös, även om den bar är några meter från föraren.
På vilket sätt skrämmer hunden viltet mer om den är några meter från föraren? Hur många meter gäller det? Får man ha flexikoppel i skogen?

Det tror jag många kan. Om du vet att din hund sticker efter vilt förstår jag att du har den kopplad och det är inte mer än rätt.
Jag har dock en hund som stannar på momangen/skiter i vilt.Och det är ändå ursprungligen en jakthund. Jag har koppel på hunden, men det är psykiskt. Ibland om jag har lust så är det fysiskt.

Varför tror du att t ex jag skulle ha så dålig lydnad på min för att jag väljer att inte ha koppel, nu är du allt ute o fiskar..Jag har inte koppel för att jag BEHÖVER inte koppel..du kanske kan förstå att alla hundar är inte som dina, förövrigt håller jag med PIRU o Scabtree....Herrejisses vilka förklaringar du har...spelar roll om det är koppel eller inte, viltet lär ju inte lägga sig precis vid en vägkant med ungarna....eller har du aldrig varit ute i naturen?

Jag är ute i naturen varenda dag.....dom djur som ligger vid vägkanten brukar vara döda.

ps, min hund går knappt AV vägen när vi är ute o går...för o bajsa kanske....är vi INNE i skogen så lär ju viltet bli skrämda ändå isåfall....

Ja, du är jätteduktig. Men förklara gärna detta:

På vilket sätt skrämmer hunden viltet mer om den är några meter från föraren? Hur många meter gäller det? Får man ha flexikoppel i skogen?

QUOTE]

Använd skallen själv och tänk till. Med en hund i koppel sä täcker du en mycket smal korridor jämfört med om hunden dräller lös även om den är i närheten av dig eller hur. Det är väl helt enkelt självklart.

Läs naturvårdsverkets text som jag lade in i början av sid 3 i denna tråd.
Där sägs citat:
"Enligt verkets mening kan således koppel av sådan längd, att föraren inte omedelbart kan ingripa för att förhindra att hunden kommer i kontakt med vilt, accepteras."

Där har du svaret på din fråga.

Martha tror inte att viltet finns vid vägarna. Varför är det då så mycket vilt som blir överkört:confused: :confused: :confused:
Vid vägarna finns ofta en växtlighet som gynnar viltet, synd att du inte förstått det du som varit ute så mycket.

Nu tar jag semester ett tag och åker ner till södra sverige där man tydligen inte behöver bry sig om svea rikes lag:devil: :devil: :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka