Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Katter kan inte ta friska fågelmammor.
De har inte en chans.

Hundar däremot kan lyckas med sådant.

det där tror jag inte en sekund på. Katter är bra mycket bättre fågeljägare än hundar.. Så vet inte riktigt vad för underliga katter och hundar du tänker på då?

Jag är helt säker på att en katt är bättre fågeljägare än vad en hund är.

Hur som helst så verkar inte fågellivet bli stört av mina kattor.
Om fågellivet hade blivit allvarligt stört av kattor så är jag övertygad om att det hade kommit regler kring katthållning för att förhindra det.

Jag är övertygad om att Fältbiologerna, Ornitologiska föreningen och Katastrofhjälp för Fåglar och Vilt hade sett till att den informationen hade spridits och fått fram en opinion runt katter i sådana fall.

Du måste vara den enda kattägare som inte vet, att katter tar vuxna småfåglar.

LIA

Nu var det ju heller inte det vi pratade om.

Men jämförelsevis. hur många döda fåglar har du sett som dödats av katter, och hur många av hundar?

Jo men en lös hund hemma på tomten blir ju samma sak.
Och viltet kan undvika det reviret.
Problemet blir ju när man tar hunden med sig ut i en skog där den inte hör hemma.
Så som de flesta hundägare gör.

Om Grana har sin hund lös hemma hos sig på sin tomt, så vet ju viltet det och kan hålla sig därifrån.

Men, jag har en skogshage här där mina hundar springer lösa varje dag t o m flera ggr om dagen. Men lik väl så finns det rådjur där.
Och jag har sagt det många ggr till min man att jag fattar inte att de håller sig där, när hundarna är där varje dag.
Man får gå ca 100 meter för komma till hagen, så den ligger inte på gården( men är vår mark och den gränsar till gården), och den gränsar till en skog.
Men även fast den ligger så, så vet ju inte rådjuren att här hemma är det en trädgård och 100 meter bort är det en hage. Varför känner de inte reviret i hagen då?
Mina hundar pinkar in den hagen varje dag...

Jag ska påpeka det för fågeln, nästa gång katten kommer bärande på en vuxen gråsparv.

Förresten, vi har ett fasangäng som av och till kommer upp i trädgården. Ibland blir dom visserligen bortskrämda av hundarna (som inte jagar dom), men ändå kommer dom tillbaka. Här måste det vara mer än bristande luktsinne?

LIA

Jag har faktiskt aldrig sett vare sig katt eller hund just döda någon fågel.
Att de kommer bärande på dem visar ju inte att just de dödade dem.
Oftast så har de kraschat in i ett fönster.

Så svaret är inga alls.

Det är just det där med varje dag och hela tiden.
Viltet har anpassat sig.
De känner hundarna och avfärdar dem antagligen som ofarliga.
Hundarna har blivit en del av den natur som de vistas i, precis som mina katter.

Jag upprepar.
Problemet är när folk går ut i nya främmande skogar med hundar som inte är hemma där.
Hundarna vet inte hur de skall uppföra sig där och viltet känner dem inte.

Vet inte hur ofta du har fåglar som kraschar in i fönster.
Men i mitt fall är det alltid katterna som kommit in med fåglar (även fågelungar som inte kan ha flugit in i någonting efrtersom dom är för små för att flyga). Samma sak är det ju katterna som kommer in med möss, råttor, sorkar, ormar, öldlor, grodor osv. Har aldrig haft en hund som kommit in med något sådant.
Det värsta någon av våra hundar gjort är väl en papillon/bolognese som dödade en ekorre (som alltså var lika stor som henne i princip).

är verkligen "löparskogar" jaktmark?

De platser jag rör mig på är alltså främst löparspår.
Har mycket svårt att tro att det är nogon jakt där iaf.

MEN (jag säger det själv, så slipper du eller någon annan göra det) jag vet INGENTING om jakt, så rätta mig gärna om jag har helt fel..

Jag kan nästan garantera dig att den marken du befinner dig på ingår i ett jvo = Jaktmark. Det finns nog inte många marker som inte öht är jaktmarker..

(även fågelungar som inte kan ha flugit in i någonting efrtersom dom är för små för att flyga).
Men det är ju inte en frisk vuxen fågel.
Det är en fågelunge och inte mamma fågel.
Sådana ramlar ut boet och dör alldeles av sig själva.

Har aldrig haft en hund som kommit in med något sådant.

Jag vet inte hur hundar fungerar.
Kommer de hem med sina byten eller äter de upp dem själva?
Föresten gräver inte de ner sina byten till att ha senare?

Jag kan nästan garantera dig att den marken du befinner dig på ingår i ett jvo = Jaktmark. Det finns nog inte många marker som inte öht är jaktmarker..

Jo jag fick reda på det. Det var helt ny information för mig.

Förresten, varför detta vurmande för fåglarna.
De äter upp bären i våra trädgårdar och sprider salmonella och fågelinfluensa.
En vacker dag kanske vi behöver särskilda "fågelkattor".

Vet inte hur andra hundar gör. Men en av mina gräver ner, men då är det om de fått köttben eller rökta grisöron :)
Tar de en råtta så kommer de gärna hem och visar vad de har tagit. Eller så dödar de den bara och låter den ligga på gården, och vi får plocka upp sen :angel: :crazy:

Jaktlagen

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt.

Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Inga lösa hundar i skogen alltså om de inte går kloss på ägaren...

Förresten, varför detta vurmande för fåglarna.
De äter upp bären i våra trädgårdar och sprider salmonella och fågelinfluensa.
En vacker dag kanske vi behöver särskilda "fågelkattor".

Rådjuren sprider fästingar ;)

Men det är ju inte en frisk vuxen fågel.
Det är en fågelunge och inte mamma fågel.
Sådana ramlar ut boet och dör alldeles av sig själva.

Jag vet inte hur hundar fungerar.
Kommer de hem med sina byten eller äter de upp dem själva?
Föresten gräver inte de ner sina byten till att ha senare?

Vi har haft många katter som kommit in med halvdöda byten (alltså har blodiga sår, som till 90% säkerhet orsakats av katten).
Har även hittat många fågelungar som trillat ur boet med inte blivit hittade av katterna än och därmed levt så man kan lägga upp dom i boet igen.

Jag har såpass bra koll på mina hundar så jag skulle nog märka om hundarna åt/grävde ner eventuella byten.
Dessutom kommer ju hundarna gärna och visar upp materiella byten såsom pinnar eller andra roliga saker dom kan tänkas hitta ute, så tror faktiskt att dom gör så med fällda byten också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka