Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Jaktlagen

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt.

Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Inga lösa hundar i skogen alltså om de inte går kloss på ägaren...

Vet inte riktigt vad du menar med "går kloss på ägaren".
Men denna lag säger ingenting om huruvida hunden ska hållas kopplad, vad jag ser?

Jaktlagen

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt.

Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Inga lösa hundar i skogen alltså om de inte går kloss på ägaren...

Men är just detta man kan tolka lite som man vill.
Det sista tolkar jag som att man kan ha hundar lösa, bara de inte driver och jagar vilt.
Och det första tolkar jag som att de ska inte springa lösa där det finns vilt, men jag kan ju tex gå på min grusväg här och ha mina hundar lösa. Under kontroll så klart :)
Och jag tycker nog de ska kunna gå lösa i skogen också, om de går på skogsvägen under kontroll.

Vad sjutton är går kloss :D

Inte här, men ut åt kusten till har de börjat komma uppöver :eek::eek:

Jag fick en fästing (nej hunden...) i Härnösand för ca 7 år sedan... I ett dike...

Fast jag bor ju inte så långt ner som Härnösand och inte alls så nära kusten... Bor ju i norrländska ödeskogen och hit har inga fästingar hittat ännu :D

Okejrå... De har till och med hittat fästingar i KALIX!!! :eek:

Fast det är ju inte så vanligt... Men ändå... Snart så... Klimatzonen flyttar sig med 1 meter om dagen. På 10 år är det nästan som från Sthlm till Uppsala. Fästingarna kryper nog upp med samma fart *uck*

Ojdå..Och det var inte att den/de följt med söderifrån??

Jag har faktiskt en gång varit med om att ett vanligt koppel var för långt. Gick med hunden i koppel efter byvägen när han nöp en storspovsunge, kommenderade blixtsnabbt loss och gick därifrån men när jag gick tillbaka var det tyvärr en död unge.
Få tänker på hur vansinnigt snabb en hund kan vara.

Rådjuren sprider fästingar ;)

Jag vet.
Och därför så försöker vi hålle nere stammen här där jag bor.
Den är alldeles för stor för att det skall vara bra.

Men det är jägarna som gör det på de rätta jakt-tiderna och med hundar.

Jag har faktiskt aldrig sett vare sig katt eller hund just döda någon fågel.
Att de kommer bärande på dem visar ju inte att just de dödade dem.
Oftast så har de kraschat in i ett fönster.

Så svaret är inga alls.

Jag kan helt OT berätta att jag hade en katt som gärna tog vuxna svalor.... i luften......

Han hade två sätt att ta dem, antingen satt han inne på soptunnan i stallet och väntade på att de skulle komma inflygande till sina ungar, då tog han ett skutt rätt ut och tog dem i flykten :eek:. Eller så låg han och såg död ut på marken utanför, och när svalorna gjorde sina vanliga djupdykningar mot honom tittade han bara åt en annat håll, men rätt somd et var kunde han hoppa upp i luften och snika åt sig en fågel :crazy:

Han lyckades inte jätteofta, men tillräckligt ofta för att man skulle tycka att det var lite äckligt faktiskt......

Usch.
Jag skulle freda svalorna om det blev så.
Katterna här aktar sig för svalorna av någon anledning.

Inte enligt kalixborna iaf :p Det finns ju rådjur där och uppåt så... Tja jag vet inte. Men det sägs så iaf ;) Men det är ovanligt.

Ja, vi försökte så gott det gick, men in i stallet var det ju tvunget att vara öppet då svalorna hade sina ungar där, och ute går det ju inte att hålla koll på kattkräket hela tiden heller....

Han lyckades ju inte alltid och av någon anledning lyckades alla svalbon frambringa flygfärdiga ungar, så han lyckades inte utrota någon kull iallafall.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka