Danska halvblodshingsten (?) Iceman?

Mabuse

Trådstartare
Undrar om någon känner till en dansk halvblodshingst vid namn Iceman? Avkomman är en svart, ganska smäcker häst, som är 6-8 år gammal. Jag har letat på allbreed, men hittar inget. :(

Sv: Danska halvblodshingsten (?) Iceman?

Mabuse skrev:
Undrar om någon känner till en dansk halvblodshingst vid namn Iceman? Avkomman är en svart, ganska smäcker häst, som är 6-8 år gammal. Jag har letat på allbreed, men hittar inget. :(

Det finns endast en enda häst registrerad med det namnet i danmark och det är ett danskt varmblod f. 87 (ej godkänd) brun med följande stam. Eftersom han inte är godkänd så har han inga registrerade avkommer (tuffare regler i danmark vad gäller att regga avkommer till ej godkända hingstar)
Hestens afstamning (Följ markeringarna F, M mfl kommer lite knepigt när man kopierar från hästdatan):

Fremsøgt hest Vis Hest Vis Træ
Ident: 8703578 DV DK
Navn: ICEMAN
Født: 07-07-1987

F Vis Hest Vis Træ
Ident: DVE 330 DV DK
Navn: DIAMOND
Født: 05-05-1982

M Vis Hest Vis Træ
Ident: FOR 18486 DV DK
Navn: PERLE
Født: 27-05-1979

FF Vis Hest Vis Træ
Ident: DVE 247 DV DK
Navn: ALLEGRO
Født: 06-05-1972

FM Vis Hest Vis Træ
Ident: EDH 1827 DV DK
Navn: DIANA
Født: 16-03-1978

FFF Vis Hest Vis Træ
Ident: DE331310405260 HN DEU
Navn: ABSATZ
Født: 01-01-1960

FFM Vis Hest Vis Træ
Ident: HDE331316898065 HN DEU
Navn: OTTOMANE
Født: 01-01-1965

FMF Vis Hest Vis Træ
Ident: TAF 6502 TR DK
Navn: DONAUWIND
Født: 09-02-1965

FMM Vis Hest Vis Træ
Ident: EDS 2067 DV DK
Navn: DESIREE
Født: 16-01-1973

MF Vis Hest Vis Træ
Ident: DH 243 DV DK
Navn: O CONNOR
Født: 04-04-1971

MM Vis Hest Vis Træ
Ident: 7401631 LU DK
Navn: PJUSKI
Født: 01-01-1974

MFF Vis Hest Vis Træ
Ident: 3912 HO DEU
Navn: OJO XX
Født: 01-01-1900

MFM Vis Hest Vis Træ
Ident: EOL 6049 DV DK
Navn: KOMTESSEN
Født: 15-05-1962

MMF Vis Hest Vis Træ
Ident: DLH 634 DV DK
Navn: ASFERG DUELLANT
Født: 14-06-1964

MMM Vis Hest Vis Træ
Ident: 7101002 FR DK
Navn: LAILA
Født: 01-01-1971

Glömde tillägga att mammans sida är en ofullständig/ej godkänd stam därav att hon är registrerad i förregistret alltså kan hennes avkommer aldrig visas fram för godkännande.

Det är rätt häst! Tusen tack! Uppenbarligen har den fått åtminstone en avkomma, men det kanske delvis kan förklara varför hon slumpades bort billigt.

Allegro, är det samma hingst som var i svensk avel månne?

Vad är det för hästar på mammans sida, vet du? Nåt fullblod, men resten? Är det danska halvblod?

Senast ändrad:

Vi hann visst samtidigt, fast med lite olika info ;)

Helt rätt, jag blandade ihop honom med Allegretto. :o Men Diamond förefaller ju som en riktigt bra hingst då, det är väl resten av stammen som kanske inte håller samma mått?

För övrigt så hittar jag inget om Condor i mina böcker hemma men jag ska se om jag kan lyckas övertala Zask att se om hon kan hitta något i Tyskland.

Condor? *förvirrad* Eller menar du O'Connor? Snällt att leta, i vilket fall.

Ursäkta oss, Condor var en anglonormand som finns på mödernet hos min hästs danskfödda mamma. Han finns också i fjärde led på t ex Donnerhall och många andra av dagens framstående tävlingshästar.

Diamonds morfar Donauwind var en stjärna, och Atlantic var inte heller så dålig. Hans pappa Abglanz var också en stjärna (och finns i femte led på min egen häst ;) )!

Det vore underbart om hon kunde hitta något!

Har fått tips om att det finns en bild i en dansk bok om oldenburgeravelns utveckling, men inte hittat boken på något svenskt bibliotek :mad:

Det är just där jag kollat. Hittade däremot att de har gamla danska oldenburgstamböcker på Ultuna som jag ska rekvirera! Har aldrit tittat i en dansk stambok och vet inte om de har bilder på nygodkända hingstar i dem såsom vi har i Sverige, men har dom det kanske han finns där! Främst vill jag dock kolla upp min hästs möderne ordentligt! Har låtit betäcka henne i år och vill ha ännu större koll på vad som finns bakom än vad jag redan har ;)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 769
Senast: Claraclara
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 121
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka