Dansa med hästar

Sv: Dansa med hästar

jo det tror jag säkert!:) Men menade att praktisera, har ingen häst själv numera. Men verkar svårt att hitta de i sverige isf som har varit på nån utbildning hos honom.

Ja boken är underbar, men att den är flummig är på ett sätt bra, för jag tror han vill det lite, han väver typ in det praktiska i texten som någon tidigare sagt, så man måste läsa allt inklusive om hans filosofi för att komma fram till det praktiska, så man inte bara hoppar direkt till det lixom:)

Jag fullständigt älskar hans metoder, mjuka rörelser, han dansar verkligen med hästarna! Finns andra som utövar "NH" men som använder sig av ett mkt mer agressivt kropspråk och olika hjälpmedel, och det gillar jag inte alls..
Jag har testad en del av grundmetoderna på olika hästar, och har blivit överraskad många gånger, speciellt på hästar som har varit dominanta med sina ägare på marken, dom har jag upplevt varit extra öppna och känsliga för metoderna och kroppspråket..jag älskar som sagt att testa det på olika individer..

Tyvärr har det blivit lite dåligt med "övningrna", nu på senaste tiden..Men jag använder mig av det när jag leder till o från hagen många gånger och i all hantering fråmn marken:)

Han är min förebild när det gäller hantering av våra vänner!

*förlåt för lite konstigt inlägg, är gravid och är snurrig i bollen av det och har en tjattrande sambo bredvid mig, så hjärnan kan inte fokusera*:p

jag förstår hur du menar!:) Jag brukar också tycka det är kul att testa på hästar som andra säger är galna eller stirriga. Tänka sig resultaten har i princip alltid blivit positiva! Jag går in i ett sådant lugn eller vad man kan säga, när jag är med sådana hästar.

Man märker verkligen hur några få signaler kan få hästen att fatta att det är jag som bestämmer och går först!:)

Exakt så jag känner! :)Det där med lugnet, man går lixom in i sig själv, men samtidigt blir man känsligare utåt mot hästen, och man blir själv mer öppen för hästens signaler...Och det är verkligen små signaler som krävs..

När hästen börjar förstå att man försöker nå den, på ett plan som dom förstår, känns det som dom först blir förvånade, för att nästa sekund sänka sig och bli trygga, även om dom kanske inte blir kanonlugna direkt, så märker man skillnaden ganska direkt..har jag upplevt det som!:)

ja, precis!:) Känns helt fantastiskt när det blir så, en sån tydlig skillnad!

Verkligen! Man ska ta sig mer tid att känna det lugnet tillsammans med hästar, för det är en enorm upplevelse, och då är man ju inget "proffs" på det..Tänk när man verkligen kan släppa alla hämmningar och bara läsa av hästarna, vara närvarande..Det måste vara enormt!

Jag förstår varför hans böcker kan verka flummiga, man blir ju lite flummig själv:p
Fast när det gäller flummigheten i texten som folk anser, det tyckte jag var mer att det var djupgående, rent känslomässigt och en bra förklaring på vilket sinnestillstånd man kommer i:)

Ja tänk! Jag är ju ändå ren amatör:p

Men flummigheten gillar jag lite, den blir personlig! Och måste nog vara svårt för honom att få ner allt i ord, så att det blir förståeligt!

halv ot
Det finns en gammal tråd i klassisk ridkonst-forumet på ridning om boken hästens själ, önskar att de som skrivit i den kunde bli aktiva igen för där var flera stycken som varit eller skulle på hans kurser och tillomed en som skulle på one year schooling!:)

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
97
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: Freazer
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 665
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 871
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar