Dansa med hästar

Pernilla_

Trådstartare
Någon mer som har läst den boken?:love:
Jag håller på med den,allt känns så självklart,och han beskriver så bra! Vi krånglar ju faktiskt till det en hel del..:crazy:

Tänkte att vi som läst/läser den kan skriva vad vi tycker om den,och hur det har gått för er som provat. Och om det är något som man inte förstår i boken så kan man hjälpa varran!:)

Underbar bok!

Sv: Dansa med hästar

jag läste den för flera år sedan och tyckte den var helt underbar. har tyvärr inte fått möjlighet att prova övningarna än.
tänkte däremot börja lite smått nu med min medryttarponny. hör av mig och berättar hur det gått när jag provat

Jag har läst den!:love:

den är ....UNDERBAR!!!Min häst har blivigt lyckligare och vi har en super bra relation till varandra nu!:)

Den boken fick mig att börja intressera mig för kommunikation genom kroppspråk, och jag bläddrar fortfarande i den minst en gång i veckan ungefär :angel:
Han skriver otroligt bra, så det blir intressant och läsa men ändå väldigt enkla förklaringar om varför han gör si eller så.
Gillar även hans andra bok Hästens själ, men det är ju synd att de verkar ha slutats säljas i svenska exemplar nu :(

Jag har läst den. Jag tyckte den var flummig, mest i början då. Och det funkade inte på min häst..

Har nu provat mig fram själv med inspiration från boken m.m och det ger bra resultat.

Har läst bägge hans böcker, tycker att det är alldeles för mycket kring snack om vad som hände för tusen år sedan. Men visst de är mycket intressanta och de hjälper en otroligt mycket i hanteringen med hästarna.
Böckerna finns fortfarande i Sverige dock inte i bokhandeln. Köpte mina på Eurohorse och då var det Ridsport som sålde dem.

Håller med! Fantastisk bok. Han är en riktig häst-karl. Det som är ganska fantastiskt är att han först började med hästar sent i sitt liv, om det var vid 27 års ålder. Skrev boken inte långt efter det... efter en tid i Spanien med en "gubbe från bergen" som var en gammal ryttare efter tempelorden. Jag tror jag minns rätt iaf. Det står i hans bok "hästarnas budskap".

Tycker att DVD'n är ett suveränt komplement till boken. Då får man se hur han använder sitt kroppsspråk.

Tycker också den är lite flummigt skriven, för många utsvävningar om annat. Men helt klart en inspirerande bok. Det ser så himla enkelt ut när han gör det...

Hehe! Jag gillar lite hans utsvävningar och flum. Lite charmen med boken. Det blir inte en trisst instruktionsbok: 1 gör så, 2 gör si och om inte det funkar gå till punkt 3. trallalaa... Utan man får mer beskrivet en känsla, eller nåt.

Jo, precis! Montys böcker, till exempel, är mer "rakt på sak." Även om båda är duktiga författare. (Föredrar dock Hempfling)

Samtidigt kan det ibland kännas tröttsamt att läsa alla liknelser, historier och flum osv.osv, men boken är ju ändå helt fantastisk! :love:

Ursäkta trådkap TS, säg till om du inte tycker att det är ok!

Men vad tycker ni om de 26 karaktärerna i hästens själ? *nyfiken*

Jag läser/bläddrar i den lite då och då. tycker att han skriver otroligt flummigt men har massor med smarta och bra ideer och tankar kring hästhantering. Använder mig inte av hans metoder till punkt och pricka men undrar jag något eller har problem kollar jag oftast vad han har att säga.

Ang hästens själ med de 26 karaktärerna tror jag att det kan finnas viss sanning i det, och det är ju självklart att alla hästar kräver olika typer av träning. däremot känns det lite som att uppläget bara är för att sälja och jag har inte orkar mig igenom boken... alldeles för flum men återigen har han en hel del bra att säga också.

Senast ändrad av en moderator:

Jag läste den för flera år sedan och har sen gått tillbaka vid tillfällen och läst enstaka kapitel. Jag lånade den av en kompis efter att ha sett Body language.

Fördelen med Hempfling tycker jag är bla. att han sällan nyttjar sig direkt mycket av "övningar". Han har insett att hästar är olika och ska bemötas på olika sätt. Men samtidigt ger han en en bild av hur man ska tänka för att själv kunna utveckla tillvägagångssätt för just den hästen man ska möta.

Något som verkligen gått upp för mig tack vare Hempfling, är att det inte behöver vara självklart att jag som människa har ledarskapet. För det första är jag inte kunnig nog att befästa ett 100%igt ledaskep än. Och dessutom kan jag lära mig extremt mycket av att ge hästen kommandot för en stund och studera, och agera på hans villkor. Om inte annat bygger det självförtroende hos en osäker häst. Ödmjukhet gentemot ledarskepsrollen, respekt för den, är extemt viktigt. Ingen kan påstå att du är en ledare förrän du förtjänar den platsen. Och det gör du bara när du har den kommunikationen med hästen. Och för att komma dit behöver du acceptera att du ännu inte hunnit ända fram och därav troligen inte heller är en kapabel ledare - än! Även om ni har en bra kommunikation.

Hempfling beskriver att hästen är din spegel. Detta kunde jag inte för en sekund förstå eller hålla med om förrän jag hamnade i en situation med en häst där jag plötsligt försatte mig i hästens situation och lät honom kommendera mig, och jag verkligen insåg vad han menade. Att vara hästens spegel handlar om att imitera hans rörelser, att svara på hans signaler och helt enkelt att följa. Det var första gången jag följde en häst och det gav mig stor insikt och dessutom ett fantastiskt resultat.

Hästens Själ är ngt mer flummig och därav mer tungläst enligt min mening. :D Jag är iof ganska flummig av mig själv, men vill gärna ha ren fakta och logik. Det kan innebära att jag behöver bearbeta det han skriver i många fall, precis som påståendet med spegelbilden. VAD är det egentligen han menar och varför är det en sanning?

Så den boken är jag inte "klar" med än. Karraktärerna är en sak som återigen känns som att man börjar placera, generallisera och skapa "ramar". Precis som när folk skaffar sig "övningar" och "metoder" som ska användas på "olydiga" hästar. Det är inte så "enkelt" enligt min mening att man kan placera alla världens hästar under någon av 26 alternativ. Säkert är Hempflings tanke med dessa inte heller att det ska vara så, utan snarare en möjlighet att underlätta i sin fundering kring vad för häst man har framför sig. Något som jag tror med tiden och erfarenheten kommer av sig självt, inifrån. Man lär sig läsa individens karraktär utan riktlinjer. Men det jag upplever är att människor tar till sig detta som en sanning, en ram att utgå ifrån, och det kan bli väldigt fel.

Jag håller med Hempfling mer än någon annan människa när det gäller hästar, jag satt överväldigad på hans clinic och stod hängivet i kö för att få boken signerad :D, men jag är fortfarande kritisk i min läsning och är mycket granskande i hans uttalande, precis som med alla andra, och ibland håller jag inte med. Men det är ju naturligt. Man behöver inte hålla med om allt. :)

Den boken fick mig att börja intressera mig för kommunikation genom kroppspråk, och jag bläddrar fortfarande i den minst en gång i veckan ungefär :angel:
Han skriver otroligt bra, så det blir intressant och läsa men ändå väldigt enkla förklaringar om varför han gör si eller så.
Gillar även hans andra bok Hästens själ, men det är ju synd att de verkar ha slutats säljas i svenska exemplar nu :(

Det är bara dansa med hästar som är slutsåld...Hästen själ finns fortfarande att köpa.

Hehe! Jag gillar lite hans utsvävningar och flum. Lite charmen med boken. Det blir inte en trisst instruktionsbok: 1 gör så, 2 gör si och om inte det funkar gå till punkt 3. trallalaa... Utan man får mer beskrivet en känsla, eller nåt.

Jag håller med! MEN - så har det inte alltid varit!

Första gången jag lånade boken på biblioteket lämnade jag tillbaka den oläst. Bläddrade lite i den, läste lite här och där och tyckte den var skräp!:o Andra gången jag gav mig på den var det med samma resultat! 3:e gången gav jag mig 17 på att ta mig igenom den - utan att irritera mig på det flummiga språket och de historiska tillbakablickarna. Men det var nog först mot slutet av boken jag började fatta hur den skulle läsas!:D Så - jag köpte den och läste den en 4:e gång!!! Nu tycker jag den är oumbärlig och underbar.:bump:

Ska man bara ha en hästbok får det bli den!

Har inte läst tidigare inlägg, vet inte om frågan redan har ställts :)
Var hittar man billigast Dansa med hästar och Hästens själ?

nej den har inte alls slutat säljas! Senast idag såg jag den när jag var på falsterbo horse show,letade nämligen efter just dansa med hästar så jag kunde köpa den,har bara lånat den.men där fanns bara hästens själ och nån annan bok han skrivit.

nej den har inte alls slutat säljas! Senast idag såg jag den när jag var på falsterbo horse show,letade nämligen efter just dansa med hästar så jag kunde köpa den,har bara lånat den.men där fanns bara hästens själ och nån annan bok han skrivit.

Precis.. den har inte slutat säljas. Den finns ju tex på cdon.com

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
97
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: Freazer
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 665
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 871
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar