E

Elwira

Hej funderar på att åka till Danmark i sommar för att kolla på ponny Vm i körning. Men jag vill ta med mig vovven. Hur går man till väga? Hon ska vacc igen runt maj/juni då hon blir 1 år. Vilka krav gäller? //MW :crazy: :bump: :bow:
 
Sv: *danmark*

Hon ska vara vaccinerad mot rabies och så ska hon ha ett avmasknings-intyg från veterinären.
 
Sv: *danmark*

Rabiesvaccin och pass (?) antar jag. Sätt igång med rabiesvaccinering i tid, det tar ett tag innan den är klar. Det är flera sprutor och sen ska prover skickas in för att säkra antikroppar.
 
Sv: *danmark*

Då får du verkligen vara snabb.
Hon ska vaccineras först en gång, sen en gång till efter en månad. Sen ska det gå 120 dagar och därefter ta ett blodprov för se så hon fått antikroppar mot rabies. Samtidigt som du tar första sprutan så ber du om ett pass.
När du sen är i Danmark, så måste du be en veterinär skriva i passet (och ibland vill de även ha ett intyg från jordbruksverket som går skriva ut på deras sida) att h*n intygar att du gett avmaskningsmedel Drocit eller Drontal.
 
Sv: *danmark*

Inte Norge, men Finland.

Kanske kan bli en missuppfattning. Intyget från jordbrukverket är inget de (jordbruksverket alltså) ska skriva på, utan är bara ett intyg som veterinären i det landet du varit i ska skriva under att du gett avmaskningsmedel.
En del vill ha det pappret och en del nöjer sig med bara passet (har varit med om båda sätten)
 
Senast ändrad:
Sv: *danmark*

okej, tack! Så till norge kan vi styra kosan helt utan eftertanke, men annrs är det sprutor som gäller?

*gnatar*
 
Sv: *danmark*

Av de Norge, Finland, Danmark, så är det bara till Norge vi kab kuska fram och tillbaka utan att rabiesvaccinering behövs, + att det till i alla fall Danmark är en nödvändighet att avmaska hunden mot rävbandmasken innan man kommer tillbaka till sverige och igen ca 2 v efter hemkomsten..
 
Sv: *danmark*

aha, bra att veta. :)

Har en liten besatthet vad gäller väderbitna män i lusekoftor....*drägglar*
 
Sv: *danmark*

Man behöver inget veterinärintyg för åka till Norge.


Jo är dom riktigt på hugget vill dom ha det. Jag har bilat mycke i norge. Blev på en camping tvungen att visa intyget.
Det var koll folk som åkte omkring och kollade.
Det är väl inte svårt att ha med. När man vacsinerar så skriver vet ut ett intyg lätt som en plätt
 
Sv: *danmark*

Nä, är inte svårt att ha med. Men då har de du råkat ut för haft egna regler. För det ska inte behövas.
 
Sv: *danmark*

Då får du verkligen vara snabb.
Hon ska vaccineras först en gång, sen en gång till efter en månad. Sen ska det gå 120 dagar och därefter ta ett blodprov för se så hon fått antikroppar mot rabies. Samtidigt som du tar första sprutan så ber du om ett pass.
När du sen är i Danmark, så måste du be en veterinär skriva i passet (och ibland vill de även ha ett intyg från jordbruksverket som går skriva ut på deras sida) att h*n intygar att du gett avmaskningsmedel Drocit eller Drontal.

Hej Tack så jätte mycket för ett snabbt och "enkelt" svar!!!! :bow: :bow:
 
Sv: *danmark*

Fast jag tror de egentligen inte var ute efter svenskar. För hur som helst, så har de inget att komma med om man inte har veterinärintyg om man kommer från Sverige.

Grana envis ;)
 
Sv: *danmark*

kl

Hur är det om man köper valp ifrån Danmark?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
24
· Visningar
916
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp