Dammig Cement. HjÄlp!!!

H

Helena B

HJÄLP MIG.

Är det någon som vet vad man kan göra med en nygjutet cementgolv som dammar så det är inte klokt när man sopar? kan man behandla det på nåt sätt eller ska man stå ut med det tills det försvinner. man kan inte sopa när hästarna är inne bara flera timmar innan och det är nog inte så bra att andas in det själv heller men vad gör man? Säg inte att vi ska vattna för det är det sk byggdammet från betongen söm måste bort på nåt sätt.Tips någon ?????:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dammig Cement. HjÄlp!!!

Näää jag har ju inget tips,,, men blir fundersam hur ditt nya golv kan damma såå:confused:
Jag har ett alldeles nybyggt stall, hästarna flyttade in den 1/11-07, har en stallgång med måtten 2,78x9m, sopar den en till två gånger om dagen, men har inte alls upplevt att den dammar,,
vad kan skillnaden vara tro??

Kanske inte vattna... Men vad är det för fel på att fukta golvet och sopa? Fuktar du golvet så binder du ju ner dammet.
Och det så kallade byggdammet borde ju försvinna efter en tid...

du kanske kan ringa och rådfråga de som gjorde golvet åt dig.

Du kanske kan låna en industriell dammsugare från någon byggfirma? Finns säkert såna som är anpassade för att ta hand om just cement/stendamm.

Ja det finns sätt att behandla så att det inte dammar. Jag är dock ingen expert men ring och fråga någon som är det.

Kanske inte vattna... Men vad är det för fel på att fukta golvet och sopa? Fuktar du golvet så binder du ju ner dammet.
Och det så kallade byggdammet borde ju försvinna efter en tid...

Inget fel i att vattna men jag menar att det gör ju inte så att byggdammet försvinner-bara tillfälligt.

Du kanske kan låna en industriell dammsugare från någon byggfirma? Finns säkert såna som är anpassade för att ta hand om just cement/stendamm.

Har gjort det då bygget var klart men det tog bara bort det översta lagret som fanns just då. det kommer nytt hela tiden. tack ändå

Det finns ett medel man kan hälla på, vi gjorde så i förra stallet men jag minns inte vad det hette, det vet dom nog på en byggfirma eller färgbutik

Betongolja är jättebra, något som vi använt på alla betonggolv.

Kicki :)

Tack för svar. Tar gärna emot fler tips men jag ska självklart prova sätta på ett lager av nåt medel. Ska kontakta nån som vet

Det är bara att vattna, och vattna och vattna...
samt använda en hårdare kvast så ger det sig till slut...

Men är det ordentligt vattnat när det var gjutet då? Alltså flera gånger/dag en tid? Har aldrig varit med om att det skulle damma:confused:

Vårt stallgolv dammade också något så in i ...
Nu är stallet använt i ca 2 månader, och jag upplever att det inte dammar lika mycket längre. Jag har också hört om något man kan måla på cementgolvet (de borde veta som gjutit plattan). Vet inte om det var oxan-olja, men klart värt att prova.
Har inte använt ngt själv, eftersom det nu dammar mindre.
Och på tal om hantverkare... eh... helt hopplöst. Hade ut en elektriker som sa "jajamensan" och inväntade honom ett par veckor innan jag insåg att han inte tänkte komma *mega-suck*, sitter just nu och inväntar elektriker nr 2, det var 3 veckor sedan han var ute och kollade. Börjar bli liiiiiite jobbigt utan el i stallet. :crazy:
//Jezz

Vårt golv dammade oxå som tusan. Bara såg till att sopa då inga hästar var inne. Blev bättre o bättre. Sen högtryckstvättade vi stallet, och då försvann allt damm.

Det första som dammar som mest är den så kallade betonghuden, När den nötits ner så dammar det mindre men ett betonggolv av normalkvalitet slutar aldrig att damma. Desto mindre täthet i betongen ju högre blir karbonatiseringen, betongen bryts sakta ner på ytan och dammar. Betongdamm är ohälsosamt för både människa och häst. Med en betongolja så stoppar man processen temporärt men så fort man nötit bort oljeskiktet så börjar betongen damma igen. Det finns en betonghärdare som heter lithurin den dambinder golvet för all framtid genom att kemiskt förändra betongens ytskikt. Medlet är livsmedelsgodkänt och kan appliceras utan risk för hästarna. Soppan säljs av ett företag i sthlm som heter Lindec.
Lycka till.

Jo då vi har blött det ordentligt det to m regnade när det gjöts- kanske därför det dammar.

men tack för alla tips. jag ska testa det ena efter det andra om det behövs ;-):bow:

Om du behandlar betongen med olja så kan du inte ha på lithirin utan att slipa golvet innan, Lithurin är vattenbaserat och går inte ner i betongen om det ligger olja på ytan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 201
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Min hund har legat inne på det stora djursjukhuset måndag tills i går em, pga inflammation i bukspottskörteln. Hon får Tradolan med hem...
Svar
4
· Visningar
1 301
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 560
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar