Dammallergisk särbo

the_connemara

Trådstartare
Hur gör man? Ska man börja städa sin lägenhet lika mycket som honom?

Omorganisera bort allt som samlar damm och som är svårt att hålla rent (typ böcker i bokhylla, flyttbara garderober, gamla möbler som säkert är riktiga skitbomber även om de damsugs)?

Eller ska han städa? Utan att gnälla på eget initivativ?

Vad tycker ni?

Sv: Dammallergisk särbo

Jag skulle nog säga att man får hjälpas åt, eller så är ni bara hos honom. Ska ni flytta ihop kommer det ändå ställas på sin spets.

Det beror väl på hur mycket du vill ha särbon hos dig.;) Tycker nog inte att han ska behöva städa hos dig.

Min hund är dammallergiker, typ samma ;) Nä, men när jag fick reda på detta för ca 10 år sen så började jag göra mig av med massor av skit. Så vi har inga bokhyllor, inga prydnadshyllor, inte massa växter eller annat som är svårt att hålla dammfritt. Dock ett par mattor, soffa och säng såklart.

Så kanske du kan kika över inredningen? Vissa grejer är ju enorma dammfällor.

Tillägg, det handlar alltså inte om mig och därför vill jag inte lämna ut mycket fler detaljer än att lathet inte ligger bakom att inte vilja städa så extremt mycket som den dammkänsliga.

Men jag är nyfiken på hur kompromisser skulle kunna se ut! Och varför ni tänker som ni gör.

Jag tänker i banorna vad man kan/vill/bör ändra på som kompromiss och hur mycket man inte kan/bör vilja kompromissa med sitt "egna" liv.

Praktiskt! Hade ni börjar städa 5 ggr/vecka om ni träffade någon dammkänslig tex?

Äh, det räcker väl att man håller dammfritt där man planerar att umgås, alltså sovrummet.

Ut med alla möbler förutom sängen så blir det lättstädat inför särbo-besök :D

Lite mer seriöst svarat så hade jag nog kanske kunnat hålla de viktigaste rummen, kök, sovrum, ev vardagsrum samt toalett extra dammfritt inför besök (och även plockat bort/undan grejor så det blir mer lättstädat) :)

Men jag hade inte stordammat huset fem ggr i veckan...

Har ju bott ihop med dammallergiska människor och ja, vill du ha denne person hos dig så får du nog hålla efter...

Att vara dammallergisk är ingen barnlek:(

Visst kan du "kräva" att denne städar, fast städandet i sig (om det finns damm) är ju en fara i sig:crazy:

Jag tänker att man inte har väljer sin dammallergi, och vill man vara tillsammans med en person som har stora problem med att vistas i ens hem, får man väl antingen umgås hemma hos den personen eller så ser man till att det går att vistas hos båda. Och det kan man ju göra tillsammans, så umgås man medan man ser till att det blir dammfritt. (Förutsatt att allergikern klarar av att städa, men någon måste ju göra det hos den personen också...)

Att rensa bort saker som samlar damm (böcker och sånt) skulle jag nog ha svårt med, beroende på vad det är då, men som sagt, man får ju göra ett val. Kanske kan ett rum vara "damm-rum" om man bor lite större, så får resten vara renare från prylar?

När det gäller böcker och bokhyllor kan man ju skaffa skåp till böckerna istället. Att ha luckor över åbäket hjälper mycket.

Tillägg, det handlar alltså inte om mig och därför vill jag inte lämna ut mycket fler detaljer än att lathet inte ligger bakom att inte vilja städa så extremt mycket som den dammkänsliga.

Men jag är nyfiken på hur kompromisser skulle kunna se ut! Och varför ni tänker som ni gör.

Jag tänker i banorna vad man kan/vill/bör ändra på som kompromiss och hur mycket man inte kan/bör vilja kompromissa med sitt "egna" liv.

Praktiskt! Hade ni börjar städa 5 ggr/vecka om ni träffade någon dammkänslig tex?

Vill man att den dammkänsliga ska kunna hälsa på så måste man ju se till att den inte blir sjuk i ens eget hem. Det första steget är väl att kolla om man kan göra saker smartare, skaffa bokskåp med luckor och rensa bland ev. prydnadstroll (det tror jag vore en välgärning vare sig man har en partner som är dammallergiker eller ej ;):p). Att städa 5 ggr per vecka hade jag nog inte gjort men en storstädning innan helgen då den dammallergiske ska hälsa på hade jag definitivt fixat.

Kl

Hur hade ni reagerat om städandet inkräktat på erat eget mående? Hur kompromissar man då? I detta fallet handlar det lite om att inte orka städa vs att inte hinna städa.

Då får man fundera över vad som är viktigast - att slippa städa eller att särbon kan komma hem till en. Och särbon får ta funderaren om det är viktigast att slippa städa hos sin partner eller att kunna vara där. Om båda kommer fram till att städningen är en för stor uppoffring är väl nästa steg att fundera över hur det framtida förhållandet ska se ut när den allergiska inte längre kan vara hemma hos den oallergiska. Jag lägger ingen värdering i det utan det kan ju vara så att den extra städningen faktiskt är en för stor uppoffring för vissa personer, men då får man såklart även vara medveten om konsekvenserna som kan vara allt ifrån att man aldrig kan umgås hemma hos den oallergiska till att man gör slut för att det inte känns värt det då.

Vi har enormt mycket damm hemma. Kan man alltså bli av med det om man dammtorkar varje dag? Eller hur ska man göra?

F.ö. dammsög jag och våttorkade lägenheten varje dag när jag skaffade hund och hade en allergisk kille.

Kl

Hur hade ni reagerat om städandet inkräktat på erat eget mående? Hur kompromissar man då? I detta fallet handlar det lite om att inte orka städa vs att inte hinna städa.

För mig är det konstigt, för om jag vet att jag får besök så städar jag innan. Jag ser till att hinna, det tar bara 5 minuter att dammsuga, 1,5 timme att städa noga. Men jag får en känsla att för den här personen tar det inte den tiden. Personen har kanske det stökigt och därför är det en stor grej att städa.

Om jag hade varit tillsammans med en dammallergiker så hade det naturliga nog varit att vi mest hängde hemma hos den allergiska. Om det inte fanns någon praktisk omständighet som gjorde att det var mycket bättre att hänga hos mig.

Jag tänker att det är en trevlig gest att städa extra hemma hos sig men det kan inte vara ett krav. Förutsatt att det går att umgås hemma hos den allergiska. Om inte blir det ett fall av "antingen städar du/vi hos dig eller så kan vi inte umgås privat på tu man hand" (läs: knulla).

Jag vet inte hur det fungerar med dammallergi men tänker att det är lite som med kattallergi (förutom att katten inte kan städas bort), att man får prova och se hur den allergiske reagerar och mickla efter det.

Kl
Gäller det damm eller kvalsterallergi? Om det är kvalster hjälper det mycket att ändra i sängen. Vädra sängkläderna ordentligt, bädda rent med sängkläder tvättade i 60 grader och att inte använda dunkudde eller duntäcke.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 653
Senast: Whoever
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 238
Senast: Nytant
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 768
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka