Daltar vi med våra hästar?

N

Nora

...När vi lägger på dom täcken stup i kvarten, sätter på dom skydd från topp till tå, räknar ut en perfekt foderstat och planerar deras träning med stor nogrannhet?

Jämför med dig själv:
¤ Tar Du alltid på dig en extra tröja, för säkerhets skull?
¤ Har Du alltid hjälm på dig när Du åker utför/inlines/skridskor/cyklar?
¤ Vet Du hur precis vad Du behöver äta och följer det helt och hållet?
¤ Tränar Du så mycket som du behöver?

Behöver våra hästar allt det här? Vad anser du vara det absolut viktigaste för att hålla en häst frisk och glad?

Sv: Daltar vi med våra hästar?

Jag tar på mig en extra tröja och har hjälm men vet inte exakt vad jag ska äta och följer ingen "foderstat". Tränar inte så mycket som jag behöver (fast det gör inte Mirage heller! :D).

Täcken kan hästen behöva men vissa har eg inget behov av detta. Skydd behövs ju på de hästar som slår på sig. Eftersom hästarna inte kan äta själva när de vill så kan vi ju lika gärna ge de den mat de behöver, annars kommer ju deras tex mineralbehov aldrig tillgodoses och de kan råka ut för sjukdomar till följd av detta. Allt är så otroligt individuellt från häst till häst så det är svårt att säga rent generellt om det daltas eller inte. Vissa hästar behöver ju daltas med!

Det viktigaste för att hålla en häst frisk och glad tycker jag är en bra hage, hästkompisar, bra foder och rätt ridning. Med rätt ridning menar jag ridning på ett sätt som inte skadar hästen. Varierad träning är också viktigt, rider man i ridhuset varje dag tycker nog inte hästen att det är så kul. Kan inte hästen tränas får man se till att den gör det den trivs med. Vissa hästar dör ju nästan av tristess om de bara får gå i hagen medan andra tycker att det är superskönt. Som sagt, allt är så individuellt!

hästen jag ägde räknade jag aldrig foderstat åt, täcke fick han endast om det var kallare än -15 och blåst eller underkylt regn. träningen blev som den blev och hästkompis hade han bara i några månaders tid av dom 5år jag ägde honom. trots allt det så gick de ingen nöd på honom. Han var alltid glad och verkade må bra ändå.

hästen jag rider nu går ute i sin hage från tidig morgon till sen kväll, har inga hästkompisar (bara andra djur) och har aldrig haft ett täcke på sig sen nuvarande ägare köpte hästen för ett antal år sen (bortsett från första vintern då hästen var invand med att ha täcke från förra ägaren). Den här hästen har inte uträknad foderstat och träningen är väldigt olika. Ibland är det bara jag som rider (har sällan tid mer än en gång/ vecka så då blir det väldigt lugna ridturer) och ibland har hans ägare haft tid att träna hästen under hela veckan. även de här hästen mår väldigt bra och har klarat sig bra trots att den inte blivit behandlad som ett prydnadsföremål...

Nora skrev:
...När vi lägger på dom täcken stup i kvarten, sätter på dom skydd från topp till tå, räknar ut en perfekt foderstat och planerar deras träning med stor nogrannhet?

Jämför med dig själv:
¤ Tar Du alltid på dig en extra tröja, för säkerhets skull? nej
¤ Har Du alltid hjälm på dig när Du åker utför/inlines/skridskor/cyklar?nej det gör jag inte
¤ Vet Du hur precis vad Du behöver äta och följer det helt och hållet?nepp
¤ Tränar Du så mycket som du behöver?nej!

Behöver våra hästar allt det här? Vad anser du vara det absolut viktigaste för att hålla en häst frisk och glad?

Min ponny har täcke på sig för att hon är klippt och om jag inte klipper henne så mår hon dåligt. framför allt när hon får vinterpäls och när hon tappar den. Sedan rids och körs hon på vintern och efter det duschas hon. om hon inte är klippt tar det år innan hon torkar och det är inte heller snällt. så ja, min ponny behöver täcket för att kunna må bra och det är väl det man strävar efter?

"Behöver våra hästar allt det här? Vad anser du vara det absolut viktigaste för att hålla en häst frisk och glad?"
jag anser att för att en häst ska må bra så måste den behandlas som en häst. den måste ha en stor hage så den kan röra sig. ha en box/spilta med mycke strö som den kan sova i. mat att äta. vara ute så MYCKET som går på dagarna och ha hästkompisar och få en massa kärlek :love: Sedan kommer motionen.

kram

Senast ändrad av en moderator:

Nora skrev:

Jämför med dig själv:
¤ Tar Du alltid på dig en extra tröja, för säkerhets skull?
¤ Har Du alltid hjälm på dig när Du åker utför/inlines/skridskor/cyklar?
¤ Vet Du hur precis vad Du behöver äta och följer det helt och hållet?
¤ Tränar Du så mycket som du behöver?

Jag räknar inte foderstat åt mig själv, men jag VET vad jag ska/bör äta. Jag är en människa, med en insikt om orsak och verkan, och dessutom har jag VALMÖJLIGHET.

Mina hästarfattar inte att 'äter jag upp tre kilo soja kommer jag få ruggigt ont i magen, och öpa stor risk att få fång'. Utan de tänker 'kolla, en öppen tunna soja., Mums!'. Dessutom har de inte möjligheten att utefter ett korrekt urval växter äta det de behöver.
Och för att göra det ÄNNU mer komplicerat så är de inte 'programmerade' för annat än överlevnad (ät upp dig under sommaren, du kommer svälta i vinter), och definitivt inte maxprestation under ridning. De äter för att överleva, och är designade för att ströva med avbrott för kortare eller längre flyktsträckor. Inte alls det vi kräver av dem under t ex ett dressyrpass. När såg du sist en vildhäst dressyrträna sig själv i en timme?

Så, det är mitt ansvar att se till att hästarna får i sig det de behöver, i en form som passar dem, på tider och ett sätt som passar deras mage, och att se till att det foder de får är i balans så att de inte får bristsjukdomar eller liknande.

Någon extra tröja tar jag inte PÅ mig för säkerhets skull, men jag tar MED mig den. Jag kan nämligen välja att sätta på mig jackan om det regnar eller jag fryser. Hästen kan inte det. Och lika lite som en häst ska stå och frysa ska den behöva stå och svettas i ett för varmt täcke. Så, de hästar som behöver täckas täckas när det behövs, de som inte behöver täckas täckas inte. Jag har inte täcke på 'ifall att'.

Min ena är en fryslort och tar ordentligt med stryk muskulärt (ffa i ryggen) av att bli kall och frysa så han skakar. Han får täcke när det behövs.

Klipper jag en häst för att den blir för svettig av arbete så ersätter jag den förlorade pälsen med täcke.

Men jag skulle aldrig drömma om att kasta på en unghäst täcke eller klippa en unghäst bara för att.

hjälm har jag alltid när jag rider. Jag har bilbälte såfort jag kör/åker bil med. Och säkerhetsväst om jag rider.

Man kan inte ta ett djur i fångenskap, utanför dess naturliga miljö med dess naturliga flora, ställa krav som inte är naturliga på den och tycka att 'det är inte viktigt att ha koll på vad den äter'

För mig är grunden till en välmående häst en korrekt foderstat i BALANS, rutiner som så långt som möjiligt efterliknar hästens naturliga (dvs konstant tillgång på grovfoder, lång utevistelse i stora kuperade hagar osv). Det finns bara ETT sätt att VETA att foderstaten är i balans - genom att analysera och räkna.

Senast ändrad:

Jag håller med er om att tar man ett djur från dess normala miljö och vänder allt upp och ner är man skyldig att rätta till det på bästa sätt!

Men samtidigt tror jag det kan vara mycket som vi egentligen inte "behöver" göra. Jag reagerade själv på några hästar som hade ridtäcke på sig när de skrittade fram inför en klubbtävling i dressyr inne i ridhuset för några veckor sen...var ju knappt kallt utomhus ens. Men sen vet jag ju ej om dessa hästar var "extremt känsliga".

Vart går gränsen mellan hästens behov och dalt?

Nora skrev:
Men samtidigt tror jag det kan vara mycket som vi egentligen inte "behöver" göra. Jag reagerade själv på några hästar som hade ridtäcke på sig när de skrittade fram inför en klubbtävling i dressyr inne i ridhuset för några veckor sen...var ju knappt kallt utomhus ens. Men sen vet jag ju ej om dessa hästar var "extremt känsliga".

Vart går gränsen mellan hästens behov och dalt?

För mig finns det tre stadier:

1. Det hästen BEHÖVER. Dit kan täcke räknas, även skrittäcke, stallbandage eller vad det nu är. Det kommer alltid finnas känsligarelenare (använd det uttryck ni själv vill) individer. T ex min fryslort till valack. Klarar ren kyla hur bra som helst, klarar hetta hur bra som helst men är patetiskt känslig för VÄTA. Han har regntäcke vid ihållande regn även på SOMMAREN. Han står annars och skakar och det gör att hans (känsliga) muskler tar slut och det blir ett elände. Trots att han är uppväxt på lösdrift, sätter päls som en björn, har regnskydd och fri tillgång på mat. Men han står likförbaskat där i regnet och skakar. Medans hans hagkompis av samma ras, med samma yttre förutsättningar är helt oberörd...

2. Det hästen INTE behöver men som heller INTE skapar obehag/skada för hästen. Dvs det är matte/husse som vill att hästen ska ha vissa saker. T ex hästen som alltid har heltäckande benskydd när den rids IFALL den skulle slå i/snubbla. Eller hästen som har ländtäcke vid framskrittning fast den eg inte behöver. Dvs hästen behöver inte saken i fråga men det ger heller inga negativa effekter för den om den har det.

3. Det hästen INTE behöver och SOM skapar obehag/skada/negativa effekter. T ex hästen med ett varmt vintertäcke vid lunchtid en solig vårdag. Det var minus tre grader när dne gick ut så matte la på ett vintertäcke. Nu sitter matte på en parkbänk utanför jobbet och har tagit av sig jackan och njuter av vårsolen. Medan hästen står och svettas i samma vårsol i sitt för tjocka täcke.

'Dalt' inträffar någonstans i gränslandet mellan stadie 2 och 3. Man kan kanske kalla det dalt att ha benskydd i terrängen 'ifall att'. Man kan också kalla det att 'tänka efter före'. Att sätta på benskydd är en billig försäkring mot en dyr veterinärräkning och en lång konvalescens. Att ha skydd i hagen på en häst som är obroddad och aldri slagit sig anser JAG som dalt, men någon annan skulle se det som 'tänka efter före'.

Personligen får folk ha precis vad som helst på sina hästar så länge det här till kategori 1 eller 2. Sålänge hästen inte far illa av det på något vis så får folk ha saker på hästen bara för att.

GARANTERAT dalt tycker jag det är med folk som tror att hästar inte kan gå ute i mörker ;) (Det kvalar dessutom in under kategori tre, saker hästen inte mår bra av)

Nepp, jag räknar knappast ut någon foderstat till mej själv men jag mår bra i alla fall... Varför måste man göra det till hästen? några i stallet har det, några inte. Ser ingen skillnad??

Tränar aldrig men ibland så tränar vi stenhårt på tex gympan i skolan och ibland så går vi längre promenader utan att vara i form för det men vem rider sin häst i ett par timmar när hästen stått ett tag? Varför? Vad är det för skillnad på människa och häst??

Tror vi daltar alldeles för mycket med hästarna... Tex allt det här med täcken, visst om det regnar och hästarna står och skakar så visst behöver dom täcken, men annars hur många hästar behöver egentligen täcken?

Nu kommer jag säker få massa svar från sånna som inte håller med mej, men visst jag står för det jag tycker!

Två bra och sunda inlägg från dig!

EFtersom vi har med "tvång" tagit hästar som husdjur får vi ju lov att se till att de har det bra trots att de inte får leva som de idealt ska dvs i frihet. Dessutom har vi avlat fram hästar som kanske inte skulle klara sig om de levde som vildhästar och då tycker jag också att det är vårt ansvar att se till att de får ett bra liv när vi nu har skapat dem.

MEN, jag håller också med trådskrivaren att det ibland daltas för mycket med hästarna och det är delvis för att en del förmänskligar sin häst. Exempelvis att ägaren är mörkrädd och översätter det på hästen och tror att den inte vill vara ute när det är mörkt, eller ägaren fryser fast en häst kanske inte behöver tjockaste täcket för det. Sedan finns det också en hel hoper med modemänniskor som ger sina hästar vissa foderpreparat för att "alla andra i stallet gör det - jag har hört att det ska vara bra" eller lägger på ett vackert skrittäcke bara för att det är snyggt men kanske inte så funktionellt om det är varmt, men sånt är mer löjligt än direkt skadligt.

Det viktigaste när man har hästar är ändå att ge dem ordentligt med mat av rätt sort och mängd samt möjlighet till sitt naturliga beteende och detta kan vara nog så svårt men det är ändå det som alla borde sätta i första hand för sin häst.

Klart att vi daltar med dem, men man har ju hästen för att man tycker om att dalta med den, det är ju en hobby. Den överlever hur bra som helst även utan dalt men vi människor har inte lika roligt då :-)
Det viktigaste för att hålla en häst frisk är att inte överträna den. rid den varannan dag och den håller i evigheter och får inte så mkt problem, undvik betfor och hösilage, skaffa en luftstoppad sadel och ett tredelat bett och en bra tränare, ha den ute mkt i hagen (en geggfri sådan).

Jag tycker det är ganska intressant att se vad olika människor tycker om detta. Som nån skrev om skydd, behöver hästen det inte så ska man inte ha det, men då: "tänk om det händer nåt oväntat??", billig försäkring...Man kan ju bolla detta fram och tillbaka utan att bli nå vettigare för det!!

Det jobbiga med "daltet" är ju folk som tar det råseriöst och ser ner på andra som inte daltar med sina hästar. Sånna som inte har täcke på hästen eller inte räknar ut foderstat. I denna gren finns så många olika teorier att man inte vet vad man ska tro på...Vissa säger att något är bra medan andra säger att det förstör hästen.

:confused: :confused: :confused: ja man blir inte klok... :confused: :confused: :confused:

Om jag var lika bra på att ta hand om mig själv och mina behov som att ta hand om hästarna och ge dom allt dom behöver och mer därtill, då skulle jag vara i toppform! Tänk å få i sig alla näringsämnen och vitaminer utifrån en noggrann plan, att ge sig själv regelbunden träning, både mentalt och fysiskt, att alltid tänka på att skydda mig mot väder å vind så jag inte blir våt, kall å förkyld, att alltid gå till doktorn för minsta krämpa... osv osv... :smirk:

Det har redan skrivits många bra inlägg (Alexandra, tack!!) men jag fyller på ...

Eftersom vi genom domesticerande och ägandet av hästen begränsar deras liv och naturliga livsbetingelser ganska radikalt anser jag att det är vår förbannade skyldighet att också ta väl hand om våra fyrfota vänner.

Dit hör en balanserad foderstat, och god träning. Träning för hållbarhet och inte minst välbefinnande - vilket i de flesta fall innebär täckning efter arbete eller som skydd för väder och vind.

Gränsen mellan behov och dalt är däremot ytterst svår att sätta så här på ett forum eftersom alla hästar, ägare och stall har olika förutsättningar.

Det som förvånar mig mest är nog den stora okunskap som ofta råder; om foder, om täcken och materialval, passform av utrustning osv. Självklart är inte heller jag fullärd - men vetskapen därom och agerandet utifrån detta gör att jag förhoppningsvis är beredd att utöka min kunskap.

Undrar oxå varför man ska undvika betfor? :confused: Vill ju gärna veta om det är något ang det som jag missat!! :o

Araton skrev:
Tränar aldrig men ibland så tränar vi stenhårt på tex gympan i skolan och ibland så går vi längre promenader utan att vara i form för det men vem rider sin häst i ett par timmar när hästen stått ett tag? Varför? Vad är det för skillnad på människa och häst??

Skillnad människa och häst: Människan kan dels säga till att det gör ont, och dels själv välja att avsluta träningen. Om jag tänkt springa en mil, och kroknar efter en halvmil så kan jag utan problem lägga ner och gå istället (eller ta taxi hem :devil: ). Hästen KAN tala om att 'det här är för mycket', men ofta(st) hör inte ryttaren det. Hästen kan dessutom inte förstå att 'även om det är skitkul att galoppera fort, fort så kommer jag dels ha sjuk träningsvärk imorgon, dels kommer min hållbarhet på sikt försämras eller begränsas'. Som sagt, hästarna är inte skapta för hur vi har dem, och det sätter spår. Man kan inte överlåta ansvaret att minimera riskerna på hästen för de VET inte om riskerna. och kan inte förstå dem.

Vårt new forest sto fick mkt betfor efter en operation.. hon gick upp i vikt av det.. Eller det var det enda som hon KUNDE gå upp i vikt av.
Opererades för kolik..

Men varför annars skulle betfor inte vara bra? I LAGOM mängd..
För allt handlar ju om balans.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar