Sv: Daltar vi med våra hästar?
Nora skrev:
...När vi lägger på dom täcken stup i kvarten, sätter på dom skydd från topp till tå, räknar ut en perfekt foderstat och planerar deras träning med stor nogrannhet?
Jämför med dig själv:
¤ Tar Du alltid på dig en extra tröja, för säkerhets skull?
¤ Har Du alltid hjälm på dig när Du åker utför/inlines/skridskor/cyklar?
¤ Vet Du hur precis vad Du behöver äta och följer det helt och hållet?
¤ Tränar Du så mycket som du behöver?
Behöver våra hästar allt det här? Vad anser du vara det absolut viktigaste för att hålla en häst frisk och glad?
Jag räknar inte foderstat åt mig själv, men jag VET vad jag ska/bör äta. Jag är en människa, med en insikt om orsak och verkan, och dessutom har jag VALMÖJLIGHET.
Mina hästarfattar inte att 'äter jag upp tre kilo soja kommer jag få ruggigt ont i magen, och öpa stor risk att få fång'. Utan de tänker 'kolla, en öppen tunna soja., Mums!'. Dessutom har de inte möjligheten att utefter ett korrekt urval växter äta det de behöver.
Och för att göra det ÄNNU mer komplicerat så är de inte 'programmerade' för annat än överlevnad (ät upp dig under sommaren, du kommer svälta i vinter), och definitivt inte maxprestation under ridning. De äter för att överleva, och är designade för att ströva med avbrott för kortare eller längre flyktsträckor. Inte alls det vi kräver av dem under t ex ett dressyrpass. När såg du sist en vildhäst dressyrträna sig själv i en timme?
Så, det är mitt ansvar att se till att hästarna får i sig det de behöver, i en form som passar dem, på tider och ett sätt som passar deras mage, och att se till att det foder de får är i balans så att de inte får bristsjukdomar eller liknande.
Någon extra tröja tar jag inte PÅ mig för säkerhets skull, men jag tar MED mig den. Jag kan nämligen välja att sätta på mig jackan om det regnar eller jag fryser. Hästen kan inte det. Och lika lite som en häst ska stå och frysa ska den behöva stå och svettas i ett för varmt täcke. Så, de hästar som behöver täckas täckas när det behövs, de som inte behöver täckas täckas inte. Jag har inte täcke på 'ifall att'.
Min ena är en fryslort och tar ordentligt med stryk muskulärt (ffa i ryggen) av att bli kall och frysa så han skakar. Han får täcke när det behövs.
Klipper jag en häst för att den blir för svettig av arbete så ersätter jag den förlorade pälsen med täcke.
Men jag skulle aldrig drömma om att kasta på en unghäst täcke eller klippa en unghäst bara för att.
hjälm har jag alltid när jag rider. Jag har bilbälte såfort jag kör/åker bil med. Och säkerhetsväst om jag rider.
Man kan inte ta ett djur i fångenskap, utanför dess naturliga miljö med dess naturliga flora, ställa krav som inte är naturliga på den och tycka att 'det är inte viktigt att ha koll på vad den äter'
För mig är grunden till en välmående häst en korrekt foderstat i BALANS, rutiner som så långt som möjiligt efterliknar hästens naturliga (dvs konstant tillgång på grovfoder, lång utevistelse i stora kuperade hagar osv). Det finns bara ETT sätt att VETA att foderstaten är i balans - genom att analysera och räkna.