dalmatinermarsvin *bild*

vi tyckte ditt marsvin va jättefin...hur får man fram ett långhårigt dalmatinermarsvin?vad parar du med då? :confused: :)

Man behöver bara ett marsvin som är dalmantiner för att få dalmantiner :)
Det är ett dominant anlag.
Man skall dock inte para två dalmatiner (är faktiskt förbjudet i Sverige att medvetet avla fram deffekt) då ett marsvin med två anlag blir en helvit med små ögon och ofta saknar en del av sina tänder.
Parar man en dalmantiner med en icke dalmantiner blir hälfen statistiskt sätt dalmantiner :)
Sedan om man parar in korthår i långhår så riskerar man att få jobba med hårlängd i flera generationer då långhår polygenetiskt har avlats på att ha så lång päls som möjligt och korthår polygenetiskt har avlats på att vara så kort som möjligt :)
Bäst är alltså om man vill ha långhårs dalmantiner att införskaffa just en sådan (gärna hanne som man kan använda till flera olika honor) :cool:

jag har köpt henne av uppfödaren. :D

men du kan kolla in hennes stamtavla här

antar att det är samma som för korthåriga, att man tar en damlis och en icke-dalmis. Men hur det kom till långhåren från början vet jag inte. långhåriga dalmisar brukar dessutom bara ha typ en prick på rumpan, så jag är jätteglad att jag hittade en "riktig" !! :banana:

kul med ovanliga färger! :bump:

--------
mvh
Lina

Tricorn Ranch

Det är för att färger på långhår sällan är "renavlade" dvs det är nästan alltid vita tecken och röda färger på dom.
Vanligt med två och trefärgade.
Din är tydligt en dalmatiner i tre färger vitt, svart och rött.
Hon är lockbärare och har bara ett anlag för vitt :)

jag föredrar flerfärgade djur, så det är en av fördelarna med långhåren tycker jag, att de kan ha vilken färg som helst :D :love:

hur nedärvs dalmatiner? har en halvsyster till Tutti Frutti (samma pappa, dvs dalmatinern) som inte är dalmatiner. Kan hon få dalmis-ungar?
Här är hennes sida:Alva

--------
mvh
Lina

Tricorn Ranch

Bara om hon paras med en dalmantiner tecknad hanne :)
Hon själv bär inga anlag då dalmantiner är ett dominant anlag som alltid syns vid undantag om marsvinet är himalaya , pe white eller de white.
Blueeye white är en över roanat marsvin :)

:idea: aha! åh, det är så kul att lära sig om genetik!

men en sak funderar jag över... enligt uppfödaren jag köpte dem om såg roan och dalmis ungefär likadanna ut, men roan har röda ögon? stämmer det?
hursomhelst så har dessa två honor mörkt mörkt mörkt rubinröda ögon. I visst ljus ser man att de inte är svarta, och när man fotograferar dem blir de lysande rödögda på bild (har alltså bilder på dem tillsammans med andra marsvin, som då har svarta ögon men de här får alltså röda på bilden, så det beror inte på fototillfället) På bilderna som ligger på hmsidan har jag mörkat deras ögonfärg i daton så de slipper se ut som stoppljus. :D Men det är alltså den ögonfärgen som visas på bilderna som de har i verkligheten. finns det någon benämning för denna mystiska ögonfärg, eller klassas de som svarta?

--------
mvh
Lina

Tricorn Ranch

Roan är motsvarande till roan eller konstantskimmel hos häst.
Dalmantiner vet du ju hur den ser ut ;)
Fläckig :D
Uppfödaren bör kanske läsa lite mer om rasernas skillnader :p
Ögonfärg har med blekningseffekten av generna att göra och benämns inte hos dalmantiner.
Jag är ju inte så jättekunnig när det gäller roan och dalmantiner för övrigt då det inte är "mina" varianter.
Min variant är främst black himalaya och black och hur jag skall få fram snygga sådana i långhår :cool:

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
26 27 28
Svar
540
· Visningar
12 734
Senast: Exile
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 496
Senast: Rugge
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter