Dalmatiner vs Vit Herdehund

B

Bob

Jag blev av med min hund i slutet av sommaren förra året och nu är jag såå sugen på en ny. Jag hade en staff/amstaff, kastrerad hane, förut och jag vill inte ha en liknande ras igen då det var alldeles för mycket hund för mig.

Min drömhund har av någon anledning varit Vit Herdehund i många många år och det står mellan en sån och en Dalmatiner, dock vet jag inte så himla mycket om Dalmatiner, har aldrig haft någon direkt kontakt med den rasen. Vit Herdehund har jag träffat ett exemplar av och hon var helt underbar.

Båda raserna tilltalar mig utseendemässigt, det är väldigt viktigt för mig, och jag vill ha en aktiv sällskapshund vilket jag förstått att båda är. Vit Herde kanske lite mer aktiv?

Det enda egentliga krav jag har är att den inte ska vara för "svår", min förra hund var tvungen att ha ganska "stränga" regler i vardagen och hade ett uselt hundspråk som gjorde det svårt att vara vid andra hundar. Jag kräver absolut inte att hunden ska kunna umgås med ALLA hundar men om den träffar en ny hund vill jag inte behöva vara rädd att det ska bli slagsmål direkt. Vill ha en mer vänligt inställd hund eller vad man ska säga.

Så nu vill jag höra lite mer om dessa två raser, för och nackdelar, sjukdomar etc. Gärna bilder också :)

Kan tillägga att vi är en tvåbarnsfamilj i lägenhet.

Sv: Dalmatiner vs Vit Herdehund

Jag är uppväxt med dalmatiner och det är inte aktuellt med någon annan ras hos oss.
Största nackdelen med den rasen är de förbannade hundhåren! Man kan inte ha något svart/mörkt klädesplagg på sig utan att rulla av kläderna ordentligt vid dörren och sen direkt gå ut. De sticker in sig i både kläder och huden och är svåra att få ut. Det är nu ca 5 år sedan mina föräldrar tog bort vår senaste hund och hemma hos mig var hon bara några gånger om året de sista åren. Ändå hittar jag fortfarande hennes hundhår i min soffa, som köptes för ett år sedan och står i en lägenhet där det inte varit en hund sen jag flyttade in...

De individer vi haft har varit helt underbara, fungerat väldigt bra i barnfamilj (den första köpte mina föräldrar två år innan jag föddes) och de har levt och varit friska länge (ca 15 år).
Så fort det funkar i mitt liv att ha hund igen så blir det en dallis!

Tack för snabbt svar! Ja jag har hört talas om det där med hundhåren, vår förra hund hårade väldigt mycket han med men det var bruna hårstrån, så det syntes ju inte lika lätt på kläderna :P

Vad menar du mer exakt med "aktiv sällskapshund"?

Jag skulle absolut rekommendera dig att träffa fler hundar av rasen innan du bestämmer dig, om du skulle träffa min äldsta tik så kan jag lova att du skulle falla pladask och jag skulle säga att jo, hon skulle fungera utmärkt i en barnfamilj som ser till att hon får komma ut på flera promenader och kanske ut och spåra lite då och då. det skulle hon vara nöjd med.
MEN skulle du däremot träffa min andra tik så skulle jag säga bestämt, NEJ, den här hunden MÅSTE få arbeta, annars har du snart en hund som kommer hitta på massor med egna saker.

Än är rasen inte särskilt jämn, det finns en del problem som reservation tex. Var MYCKET noga med uppfödare, välj någon som faktiskt månar om mentaliteten, inte bara utseendet.
Vissa passar som "familjehundar" men det finns en anledning till varför vi fått igenom att rasen blivit godkänd bruksras, den är en arbetande hund.

Jag har turen kanske jag ska säga, att känna väldigt många vettiga vit herdehund-människor och därmed också bra trevliga hundar.
Tyvärr hör jag runtom på flera håll, mycket här från buke faktiskt, människor med dåliga erfarenheter av rasen. Väldigt tråkigt så jag vet hur bra en BRA vh är och kan vara:)

PA100057.jpg

P31900431-Kopia.jpg

IMG_0346.jpg

Tack för svar! Med aktiv sällskapshund menar jag en hund som kräver "normalt" med motion för den storleken av hund samt sök/uppletande och annan "lättare" hjärngympa några gånger i veckan, det jag gjorde med min förra hund. Vill inte jobba med den flera timmar per dag så att säga, som typ schäfer. Men jag får som sagt träffa fler Herdar och skaffa mig en bättre bild om den, kanske är den för aktiv för mig ändå, tyvärr, de är ju såå vackra.

Visst är de vackra, det håller jag med om:D
Och jag säger inte att en VH INTE skulle passa, mycket möjligt att den kan det.
Beror helt på vad du lyckas få tag på.
Men som sagt, ut och träffa flera, kontakta några uppfödare och fråga fråga fråga.
PMa gärna om du har fler frågor, beroende på var du bor så kan jag ev hjälpa dig att hitta någon/några uppfödare.
Som sagt så har jag ganska stort kontaktregister över hela Sverige med folk som har just VH.

Hej! Vi köpte vår första gemensamma hund för ca 2 månader sen, en vit herdehund :) Hon var 6,5 månader när vi fick hem henne, skulle inte haft hund nu utan till hösten..
Vi har henne som en aktiv familjehund, gå kurs med henne, just nu valpkurs, spårar och mycket lek! Vi har en dotter som är 2,5 år och det funkar bra! Jag kommer börja agility med henne till sommaren, är gravid just nu och inte helt alert ;)
Hon är lättlärd, lugn inomhus klarade julen galant med hela huset fullt med folk och småbarn, lite mer sprallig utomhus men inte direkt jobbig. Vaktar när nån kommer och skäller men lugna sig snabbt och gå och lägger sig.

Visst är de vackra, det håller jag med om:D
Och jag säger inte att en VH INTE skulle passa, mycket möjligt att den kan det.
Beror helt på vad du lyckas få tag på.
Men som sagt, ut och träffa flera, kontakta några uppfödare och fråga fråga fråga.
PMa gärna om du har fler frågor, beroende på var du bor så kan jag ev hjälpa dig att hitta någon/några uppfödare.
Som sagt så har jag ganska stort kontaktregister över hela Sverige med folk som har just VH.

Håller med dig. Vi har en VH hane och han är nöjd bara han får vara med matte och husse. Ligger vi i soffa en hel dag så är han nöjd bara och får ligga bredvid, är vi ute och rider så är han nöjd om han får springa mer, håller vi på och grejjar ute på gården är han nöjd bara han är med :)

Han kräver inte en massa hjärngympa och aktivitet, utan vill bara var med oss och ha koll på oss :)

Men min mamma har två VH och den äldsta där kräver desto mer. Tränar hon inte lite lydnad, spår eller likande några ggr per vecka så blir han en terrorist.
Så det är som simba_112 säger, det beror på vilken individ man får tag i. Har träffat flera VH och det är jätteolika vad dom kräver :)

Hej
När jag valde hund så var jag ute efter en "aktiv sällskapshund", det blev en VH. Jag är helnöjd med mitt val av ras, fungerar toppen han är med överallt i skogen på jobbet etc.. Han har mycket bra kroppsspråk är toppen med barn katter andra hundar, mycket sällskaplig. Spårar med honom lite då och då tränar lite vardagstricks, bara han får vara med husse så är han nöjd vad vi gör har inte så stor betydelse bara det är någonting.

Vad roligt att höra att det finns exemplar som klarar av att "bara" vara aktiv sällskapshund :) Något som alla verkar vara överens om är att VH vill vara med familjen, bara att få vara med, och det låter ju toppen :) Ska absolut forska vidare efter bra uppfödare. Tack för alla svar! :)

Hej!
Vad kul att du funderar på en dalmatiner! En aktiv sällskapshund är precis vad den är! Jag har gjort lite allt möjligt med mina, tränat och tävlat lydnad, agility, spårat, både person och viltspår. Dom hänger med på det mesta, favoriten är dock att vara i skog och mark. Dalmatinern är oftast väldigt lätt att lösträna och sticker inte på vilt, dom håller sig till ägaren när dom är lösa. Inne ligger dom och jäser i soffan eller i sängen. Hanarna kan vara rätt jobbiga dom första 3 åren, har stark könsdrift, många kasterar med goda resultat. Tikarna är betydligt enklare och mognar snabbare. Som någon skrev, pälsen är det jobbigaste och en annan sak man alltid måste tänka på! PLOCKA BORT allt ätbart när du lämnar hunden ensam i köket! Dalmatinern är välkända mattjuvar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
339
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 458
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 731
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 280
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII