Dalmatiner vs Irländsk setter.

lustig fråga, det är ju väldigt individuellt och vad man ska ha hunden till...

men JAG hade valt settern, av den anledningen att jag sysslar med jakt. Jag hade inte haft ngn användning av dalmatinern och eftersom jag anser att en hund ska ha ett yrke och själv tänker fortsätta jaga med hund så får det bli setter i så fall... har dock en helt underbar dalmatinervalp i valpkurser, flera månader före de andra trots att de är lika gamla.

//E

Settrar är väldigt trevliga djur. Behöver få springa en hel del! Kräver kanske lite mer pälsvård.
"The spotted" är också en trevlig hund, men kan ha ett lite tuffare temperament.
Båda hundraserna är hur som helst väldigt vackra! :)

ÅÅÅHHHH Vi stod inför PRECIS samma val och för oss blev det *tam ta dam*

..... EN IRLÄNDSK RÖD SETTER!!!

Vi har inte ångrat oss en sekund!

Tycker inte pälsvården är värst jobbig, han drar själv bort kvistar efter skogsturer så det är mest borsta igenom pälsen. Tyvärr har våran setter blödarsjukan så vi vågar inte längre klippa klorna själva på honom efter ett klipp i pulpan :(

Han är så himla KÄRVÄNLIG!! Han tröttnar aldrig på att hälsa och ger sig inte, han kan nästan bli påträngande för vissa människor (inte så kul när en 40kg hund lutar sig mot en handikappad exempelvis... :crazy:) Han är väldigt stor, 72 i mankhöjd. absolut INTE överviktig trots att settrar oftast ligger på runt 25kg...hehe...

SENT mogna, vid fyra års ålder blev han såkallad kontaktbar :D Nu vid sex års ålder är han inne i sin bästa period vad det gäller lydnad. han gör ALLT för gott godis. Annars mycket kräsen på vad som stoppas in i munnen. Äter dåligt, vissa settrar gör visst det! Man får uppmuntra dom lite...
Vi gjorde IQ tester för hundar, han fick näst högsta poäng!! mycket smart hund. tyvärr för smart när han öppnar dörrar osv... :smirk:

Behöver dock HUR mycket motion som helst!! Gärna flera mil! Aktionsradien är OÄNDLIG! man går utanför dörren och sen ser man inte hunden förräns man är tillbaka ungefär! Dom springer i cirklar och har värsta kollen på vart man befinner sig fast medan vi inte har en aning...Hmm... fast dom kan ju komma på vissling :p Mycket bra på att följa med ut på ridturer! Vi dundrar fram i full galopp över fält, och han tävlar gärna med hästarna :rofl:

Vad kan man säga, det är en sån underbar ras och hund! Men ska du ha en så ha helst möjlighet att bara kunna öppna dörren och låta hunden få komma ut och in som den vill, den ligger helst ute! Lider av värmen på sommrarna och gräver gärna gropar på grusgården i skuggan :eek: Passar absolut inte i lägenhet! Vi hämtade våran från en lägenhet och han var HUR stirrig som helst, ruskigt stressad och väldigt "jobbig". Nu är han kolugn!

Dom vaktar inget, är mycket snälla mot alla! Fast våran kan yla lite på rådjuren i skogen och skrämma katterna vid matskålen :D

Oj vad långt det blev, skrev om du har bestämt dig vad det blir för något!!!!! Jag älskar settrar! går till allt (även att åka skidor bakom på vintern :love:)

KRAM
Frida och settern Sid :bump:

Måste också skriva ner setterns nackdelar!

jo dom DREGLAR!!!
Inte kul när dom ätit och gör en helikopter så det flyger snusk över hela huset :crazy:

Och dom badar i varenda dypöl dom kan finna :D

Hur går det med ditt val? kram

Tack för svaret! :) Men hur kom ni fram till settern till slut då? Och varför övervägde ni att skaffa dalmatiner? :crazy:

Hej!

Vi hade familjeråd :D

Vi hade bestämt oss att vi alla ville skaffa hund. Vi hade tid, plats och en stoooor saknad efter en hund :o Och det skulle vara en större hund, något lite mer rejält :D

En massa raser ropades ut, strävhåriga taxar, schäfrar och osv. :crazy:

Men så kom vi fram till att dalmatinern är en väldigt fin ras, vi började intressera oss i den och ringde på några annonser. Men vi var mycket kritiska och det blev ingen utav dom. Samtidigt så pratade vi mycket om att skaffa en gordon setter. Vi alla blev förälskade i dom. Men dom är rätt svåra att få tag på! Blev lite tal om Irländska settrar och att dom också är mycket fina. Och att dom kräver mycket motion skulle bara vara perfekt! Jag ville ha en hund som kunde hänga med ut på ridturer, en annan ville ha sällskap på joggingturer, en annan under långa skogsturer... :crazy:

En morgon fanns det en annons i tidningen om en setter på ett halvår som behövde nytt hem. Vi testade att ringa trots att det var en valp vi ville skaffa osv.

Men vi blev fast :love: :love: :love: ;)

Han kom från en trång lägenhet, var mycket stressad, och olydig. Han var nervös i dom flesta situationer, hemskt åksjuk och mycket mer.
Men detta var såklart inget problem när man var förälskad!

Vi tog reda på mycket om settrar. Och han var verkligen hunden för oss! Vi kunde inte fått något bättre.

Nu när han har fri plats att röra sig på och kan springa lös är han en avslappnad och mycket trygg hund. Han är genomsnäll och han passar verkligen till det vi ville använda honom till.

Så det var historian om hur vi kom fram till vårat val. Var kritisk! Tillslut hittar du hunden som sen kommer att betyda allt, men kom ihåg att vara ärlig!! passar verkligen denna ras?

Lycka till

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 244
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 964
Senast: MML
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025