Dålig stämning framför tv'n

Sv: Dålig stämning framför tv'n

Kl
Vi har bott ihop i tio år och det är inte förrän nu när vi har barn som vi överhuvudtaget haft något man kan kalla gräl.
Men det är inga skrik och elakheter utan mest att man blir sur och tycker olika. Och sitter i varsin soffa utan att prata...

Det är i mina ögon alltid småsaker i sig men alltid samma tema där jag tycker sambon tror sig vara fullkomlig och perfekt och irriterar sig på att jag inte är det. Och jag blir vansinnig över att helt plötsligt bli jämförd med nåt förlegat kvinnoideal. Jag har aldrig varit nåt frumaterial. Men när man är mamma så är det lite som att han tror hormonerna ska få mig att stå med förklädet på och stryka kläder samtidigt som jag håller barnet glad... Och självklart ska en riktig mamma vara bäst för barnet i alla lägen och det är ju lite konstigt om h-n vill att pappa ska läsa sagan fast det är sport på tv...

Nu är det inte så att han har helt konstig kvinnosyn... Vi har det väldigt jämnlikt. Men det gör honom duktig och mig dålig och det är inte rättvist. Så det så!

KL

Är det tryckt mellan oss så brukar jag lägga mig i soffan eller sticka ut. Klarar inte av att lägga mig jämte pojkvännen och somna om det inte är bra mellan oss två.

Hur gör ni? När myskvällen av någon anledning blir frostigare än ishotellet. Tar nu fighten och hoppas bli sams?
Håller ni tyst och kryper i säng och hoppas alla vaknar på bättre humör?

Beror på vad grälet handlar om är det en diskussion som har gått för långt kan vi lägga oss osams men är det ett ordentligt gräl brukar vi gräla oss less, gråta och skrika på varandra och sedan lägga oss. Ibland är det någonting som inte kan lösas direkt och då brukar det kännas bättre att sova på saken.

Hur gör ni? När myskvällen av någon anledning blir frostigare än ishotellet. Tar nu fighten och hoppas bli sams?
Håller ni tyst och kryper i säng och hoppas alla vaknar på bättre humör?

Just nu kör vi variant två eftersom ingen just nu tycker sig ha gjort något fel och båda tycker den andra borde be om ursäkt. Man hör ju att man aldrig ska lägga sig osams men hur går det till? Funkar det verkligen praktiskt?

Sambo som...

Kl
jag blir vansinnig över att helt plötsligt bli jämförd med nåt förlegat kvinnoideal.

när man är mamma så är det lite som att han tror hormonerna ska få mig att

en riktig mamma vara bäst för barnet i alla lägen och det är ju lite konstigt om h-n vill att pappa ska läsa sagan fast det är sport på tv...

Nu är det inte så att han har helt konstig kvinnosyn... Vi har det väldigt jämnlikt. Men det gör honom duktig och mig dålig

Hm. Kanske det bästa vore att prata om saken i ett lugnt läge, innan något har hänt. Du blir naturligtvis inte en helt annan människa för att ni får barn. Inte han heller. Men nu finns det ju en tredje person som är beroende av er.

Dessutom är man ju som småbarnsförälder trött bortom allt förnuft för det mesta. Det tar inte fram det bästa i oss.

Om han vill se på sporten kanske han kan bjuda dig på något annat. Egen tid för ett varmt bad eller en skön sovmorgon. Båda har behov av egen tid och båda har behov av att få känna sig tillräckligt bra som föräldrar. Men när intressekonflikten är ett faktum är det inte så lätt, någon måste ge sig annars får barnet sitta emellan, och då är det någon som är sur efteråt. Bättre att förebygga. Hen ska ju förmodligen lägga sig mitt i sporten varje dag.

En enda gång på 13 år har vi varit så osams att det inte har gått att lösa innan sovdags. Det kändes verkligen inte bra att somna osams :( Visst kan vi ha diskussioner men vi bråkar väldigt väldigt sällan. Min sambo är så fruktansvärt dålig på att bråka så det undviker jag helst :p

Vi har bara varit heltids-sambos i ett år, men halvtids-sambos i 6 år dessförinnan. Vi har inga direkt gräl, men samtliga ev. diskussioner tar vi itu med innan sängdags. Jag har svårt att somna om jag har något att grubbla över, medan sambon egentligen är tvärtom. Dock brukar vi lösa allt inom någon timme, men då har vi som sagt inte haft några direkta större saker att gräla om.

Kärlek och prestige hör inte ihop.

Det är bättre att säga: Jag älskar dig. Jag älskar inte allt du gör, men jag älskar dig.

Sen låter man saken bero.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 676
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 830
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka