Dålig stämning framför tv'n

Ray

Trådstartare
Hur gör ni? När myskvällen av någon anledning blir frostigare än ishotellet. Tar nu fighten och hoppas bli sams?
Håller ni tyst och kryper i säng och hoppas alla vaknar på bättre humör?

Just nu kör vi variant två eftersom ingen just nu tycker sig ha gjort något fel och båda tycker den andra borde be om ursäkt. Man hör ju att man aldrig ska lägga sig osams men hur går det till? Funkar det verkligen praktiskt?

Sv: Dålig stämning framför tv'n

Hur jag är beror helt på hur min kille gör. Håller han käft och surar så vill jag somna ifrån och slippa honom. Han går sällan an och ska prata, snarare att han aldrig pratar. Skulle han däremot ta upp nåt till diskussion så tar jag fajten och skiter i vad klockan är, bara vi får det ur världen.

Vi brukar försöka att bli sams innan vi lägger oss. Det fungerar till 99,9%. De få gånger det inte gör det brukar vi bägge vara på bättre humör när vi vaknar och be om ursäkt.
Vi har resonemanget bättre att bägaren rinner över lite då och då än att den ska bli en tryckkokare som exploderar rejält.

Helt klart typen som kryper i säng och hoppas på att vakna på bättre humör. Jag är inte den som tar en fight om det inte finns något att fightas om. I alla fall om jag fungerar rationellt. ;) Sen finns det såklart dagar där man startar ett bråk helt utan anledning för att det kryper under skinnet på en. Men i regel försöker jag låta bli om jag vet med mig att det inte finns något riktigt att bråka om.

Går ofta och lägger mig, vaknar och inser att det var en jäkla skitsak att bli osams över och lägger jag det bakom mig. Orkar inte ödsla energi på skitsaker.

Imponerande...
Jag är nog för långsint. Ju mer det diskuteras desto värre brukar det bli. Men dagen efter är det som lättare.

Håller med stjarnfrukt att ibland vill man bara somna bort från surgubbar... Hehe.

Fast nu är det jag som är sur faktiskt! Och tänker vara det hela kvällen. Så det så...

De gånger vi inte är sams när vi lägger oss är det oftast jag som är långsint :p

Jag kan oftast inte låta bli att krypa intill honom när vi gått och lagt oss. Försöker inse att det är en bagatell vi tjurar om (vilket det alltid är isf).

Ibland kommer han intill och ber om ursäkt. Direkt är saken ur världen då.

Jag brukar fundera på om det är värt att tjura i längden eller om jag tycker om honom mer än jag är grinig :cautious:

Vi brukar inte ha så stora saker att bråka om, så det är lättlöst.

Jag är en sådan person som oftast tar fighten framför att sura. Min man var en surare, en som inte sa något först utan mest var tyst. Det blev liksom en tryckt stämning och det är det absolut värsta jag vet. Hellre lite explosiv och få saker ur världen än att sura till döddagar. Jag avskyr verkligen att behöva gissa mig till vad som är fel eller vad jag gjort fel mot någon eller vad som helst.
Jag är inte långsint, men det var han och inte tusan gick han att prata med när han var sur heller! :cautious: Inte ens när jag bad om ursäkt för om jag gjort nåt fel.

Men det var trevligt när han surat klart och kom och bad mig om ursäkt:D

Vi tar oftast fighten, både jag och min man. Ibland är dock den andre tjurig och vill helt enkelt inte prata, eller så är man bara på dåligt humör utan konkret anledning. Oavsett vilket har det gått över till nästa morgon, även om vi lägger oss osams då ingen av oss är långsint. Vi har också kommit fram till att ibland behöver man inte dissekera och analysera alla meningsskiljaktigheter ner till minsta beståndsdel. Ibland är det lättast att bara acceptera att vi inte var överens då/om det, och gå vidare!

Klokt resonerat!
Lite så blev denna kvällen. Ingen vits att dissekera för då blir det lätt "du säger alltid, du gör aldrig" etc och sen är i
Alla fall jag sur över tio saker istället för en.

Lets agree to disagree

Ja det är så lätt att hamna i den anklagande positionen! "Ja men du gör ju aldrig" och "jag gör faktiskt alltid" osv... Jag trillar lätt i den fällan, min man också. Då är det bra att tänka dels att det kanske inte är vad HAN gör som är fel, utan hur JAG uppfattar det, och dels som jag skrev innan, bara släpp det ibland...

Hittills har vi aldrig lagt oss osams. Ibland är den ena sur och trött och snäser lite och då blir det andre lite sur. Men det brukar ge med sig och båda två ber om ursäkt samtidigt :D

Hur många år har ni varit sambos?

Sovit på saken och allt som vanligt igen:p

Vi har varit tillsammans i 6½ år och gått och lagt oss osams en gång. I alla andra fall så tar vi det när det uppkommer, vilket inte sällan leder till väldigt häftiga och långa diskussioner där båda vägrar ge sig. Dock blir blev det om möjligt ännu värre den gången vi somnade osams, bara det att det kom dagen efter i dubbel upplaga.

Men hitintills har vi alltid blivit sams och fast än vi skriker och är arga så vet vi att vi kommer bli sams. Vi har bara väldigt kort stubin och är jäkligt envisa båda två ;).

Hur gör ni? När myskvällen av någon anledning blir frostigare än ishotellet. Tar nu fighten och hoppas bli sams?
Håller ni tyst och kryper i säng och hoppas alla vaknar på bättre humör?

Det har helt enkelt inte hänt ännu. Snart 4,5 år varav 1,5 som gifta. Vi har varit oense ett fåtal gånger, men då har vi diskuterat igenom det direkt och hittat lösningar.

Med exet däremot hände det då och då. Vi gick och la oss osams och vaknade osams. Jag saknar det inte direkt. :yuck:

Efter många år har vi ju lärt oss varandra rätt väl. Vi säger inte "du ska alltid" och "jag gör aldrig". Men visst händer det att det blir fel. Då har vi väldigt olika strategier. Jag behöver prata och reda ut. Han behöver gå ifrån och lugna sig och har över huvud taget svårt att prata om det efteråt. Men är å andra sidan mycket mindre långsint än jag normalt.

Det beror lite på situationen. Både jag och sambon har ganska hetsigt humör när stubinen väl tagit slut, men jag är en "pratare" och han en "tigare", så det är nog mest däri konflikten ligger. Jag vill oftast prata direkt, medan han behöver fundera en stund på vad han egentligen tycker och tänker och vill säga.

De gånger vi går och lägger oss osams kan det lika gärna vara bra dagen efter som inte. Ibland kan jag lika gärna vakna besviken över att han inte ville prata om det kvällen innan, och då vara ännu surare. Andra gånger inser jag/han orimligheten i det vi bråkat om och så löser vi det :p

Nu (efter 3 år) börjar vi lära oss hur den andre fungerar. Jag har blivit bättre på att ge honom space och fundera, och han börjar bli bättre på att kommunicera virrvarret av tankar han har i huvudet, samt att vi båda insett att långsinthet och viljan att vinna inte riktigt hör hemma i en bra relation... Nuförtiden löser vi de flesta konflikter inom en halvtimme, förr kunde samma typ av konflikter lätt bli både en och tre dagar...

Ber om ursäkt och förklarar varför jag blev ledsen/sur/besviken/arg. Oftast handlar såna grejer om skitsaker, och då kan man lika bra ge sig även om man egentligen vill fortsätta gräla bara för att få ha rätt. Kan tillägga att det bara har hänt ett fåtal gånger under vårt förhållande.

Jag höjer aldrig rösten eller säger nåt fult, så vi grälar egentligen aldrig. Vi kan dock diskutera saker där vi är av olika åsikt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 676
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 830
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka