Dålig sits!

Sv: Dålig sits!

Den där bus-bilden är inte särskilt rolig att se på du... Dig i bakvikt med sporrarna i hästens mage samtidigt som du drar den i munnen så att den försöker gapa med den åtdragna pullargrimman hindrar den.

Sadeln ligger i bakvikt, ser ut att vara för smal och den hade dessutom kunnat ligga längre bak. Martingalen sitter riktigt fel, hänger under magen är är jättekort ovanför halsremmen.

Dressyr tävlas på tränsbett, din häst är ihopdragen med pessoabett och till det pullargrimma som inte heller är godkänd för dressyrtävling.. Att böja ihop halsen på hästen med en spänd hand ger inte heller pluspoäng. Dressyr ska se harmoniskt ut...

Amen herregud! :eek:
Att man bara får för sig att idiotförklara någon på detta viset! :mad:

Jag tänker ALDRIG lägga ut några bilder på mig och mina hästar på detta stället när reaktionen blir på detta viset! Här ber tjejen om hjälp med sin sits och då får hon en sådan blåsning!
SJUKT!!

Mkt bättre, enligt mig! ;)

Om jag ska ge mina tips, jag säger inte att det är rätt, men om jag skulle varit du så skulle jag ha lättat lite i handen och sett om hästen sökte sig lite mer neråt så att han får en längre hals och kommer upp lite mer med ryggen. :) Om han inte hade gjort det, prova försiktigt med att lägga på mer ben och få en mer drivande sits.

Men nu var dte ju sitsen du frågade om;
Mina tips där är att bära handen lite mer framför dig och ta upp blicken lite för att få en bättre känsla. ;)

Släpp eller läng stigläderna så att du kommer djupare ner i sadeln och på så vis också kommer åt lättare med sitsen, vilket just gör att du kan lätta i handen. :)

Detta var mina råd :bow:

Lycka till med en mkt söt polle!
/ Xipp

Om du - som Ickiz frågar - ens läst mina efterföljande inlägg så ser du att jag kan motivera EXAKT varför jag skrev som jag gjorde...

Mkt bättre, enligt mig! ;)

Om jag ska ge mina tips, jag säger inte att det är rätt, men om jag skulle varit du så skulle jag ha lättat lite i handen och sett om hästen sökte sig lite mer neråt så att han får en längre hals och kommer upp lite mer med ryggen. :) Om han inte hade gjort det, prova försiktigt med att lägga på mer ben och få en mer drivande sits.

Men nu var dte ju sitsen du frågade om;
Mina tips där är att bära handen lite mer framför dig och ta upp blicken lite för att få en bättre känsla. ;)

Släpp eller läng stigläderna så att du kommer djupare ner i sadeln och på så vis också kommer åt lättare med sitsen, vilket just gör att du kan lätta i handen. :)

Detta var mina råd :bow:

Lycka till med en mkt söt polle!
/ Xipp

På de senaste bilderna red jag med pessoa bett vilket jag inte gör längre. Hon går mkt bättre på vanligt, kan då reglera formen på ett helt annat sätt. Hästen har fått ny dressyrsadel och då sitter jag mycket bättre och då går allt bättre ;)

Den där bus-bilden är inte särskilt rolig att se på du... Dig i bakvikt med sporrarna i hästens mage samtidigt som du drar den i munnen så att den försöker gapa med den åtdragna pullargrimman hindrar den.

Sadeln ligger i bakvikt, ser ut att vara för smal och den hade dessutom kunnat ligga längre bak. Martingalen sitter riktigt fel, hänger under magen är är jättekort ovanför halsremmen.

Dressyr tävlas på tränsbett, din häst är ihopdragen med pessoabett och till det pullargrimma som inte heller är godkänd för dressyrtävling.. Att böja ihop halsen på hästen med en spänd hand ger inte heller pluspoäng. Dressyr ska se harmoniskt ut...

Det där med sadeln är för smal och borde ligga längre bak..? går dina hästar inte på bete? Blir inte dom lite tjocka så att sadeln åker fram? ska man rida barbacka då kanske hela sommaren ?

Jodå visst går de på bete. Och visst blir de lite rundare, men om man inte drar gjorden så att man blir blå i ansiktet så ligger sadeln där man la den. Fast det kräver en del balans att rida med gjorden lite lösare...

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 896
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Lady_S
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?