Dålig sits!

Sv: Dålig sits!

Pa de forsta bilderna tycker jag att du siter alldeles for langt bak i sadeln. sa lange du siter sa langt bak sa ar det valldigt svart att fa en balanserad lodratt sits.

Med ny sadel siter du langre fram vilket ar bra och gor det lattare at balansera.

Tank pa att halla overkroppen intaktbrytt inte av under bosten el i korset och att naveln ska vara langst fram, tank puta ut naveln.
Forsok ha laren mer lodratt och ha mer vikt i stigbyglarna.

det ar vad jag tanker pa hela tiden och jag har en forfarligt sits, hoppas att det kan hjalpa

*KL*

tänk dig att du är en blottare som öppnar rocken med båda händerna samtidigt och "visa upp" vad du har under rocken - detta placerar överkroppen rätt samtidigt som du behåller höfter och säte i position passa dig så att du inte understödjer för mycket med tygeln bara. Denna snabbcheck på sitsen kan man göra hundratals gånger under ett ridpass om man vill!!!

(och nu skickar jag vidare vad någon annan lärt mej här på buke!!)

Känner att jag har förbättrat mig på sista tiden, bla. nya stövlar & annan sadel x)

10247824.jpg

10239514.jpg

Och en bus bild :P
10239563.jpg

Riktigt tjusigt!!! :) En mycket stor förändring till det bättre!

Den där bus-bilden är inte särskilt rolig att se på du... Dig i bakvikt med sporrarna i hästens mage samtidigt som du drar den i munnen så att den försöker gapa med den åtdragna pullargrimman hindrar den.

Sadeln ligger i bakvikt, ser ut att vara för smal och den hade dessutom kunnat ligga längre bak. Martingalen sitter riktigt fel, hänger under magen är är jättekort ovanför halsremmen.

Dressyr tävlas på tränsbett, din häst är ihopdragen med pessoabett och till det pullargrimma som inte heller är godkänd för dressyrtävling.. Att böja ihop halsen på hästen med en spänd hand ger inte heller pluspoäng. Dressyr ska se harmoniskt ut...

Den där bus-bilden är inte särskilt rolig att se på du... Dig i bakvikt med sporrarna i hästens mage samtidigt som du drar den i munnen så att den försöker gapa med den åtdragna pullargrimman hindrar den.

Sadeln ligger i bakvikt, ser ut att vara för smal och den hade dessutom kunnat ligga längre bak. Martingalen sitter riktigt fel, hänger under magen är är jättekort ovanför halsremmen.

Dressyr tävlas på tränsbett, din häst är ihopdragen med pessoabett och till det pullargrimma som inte heller är godkänd för dressyrtävling.. Att böja ihop halsen på hästen med en spänd hand ger inte heller pluspoäng. Dressyr ska se harmoniskt ut...

Ja, så kan man oxå komma med kritik...:crazy: Men jag ser inte om sadeln är för smal. Hjälptyglar är jag emot ö h t så jag kan med stolthet säga att jag inte vet om martingalen sitter rätt eller inte. Formen på mittenbilden är riktigt hyfsad jämfört med formen på fotona i trådstarten. Det var det jag kommenterade plus att sitsen hade förbättrats avsevärt. Tror att det är bra att pusha på det som är bra ibland oxå:angel: .

Det där var nästan parodi på bukekommentarer:crazy:

Pullargrimma är snällare än aachen.

Martingalen saknar stopp vilket gör att den glidit ner i remmen.

Med det hopp hästen gör kanske även du skulle hamna i bakvikt och med skänklarna bak om det kommer plötsligt:confused:

Tycker inte du brukar vara så hård mot andra och blir lite förvånad:o

Hmm skulle vara kul att se din sits om din häst gör ett oväntat luftsprång...

Ursäkta utbrottet (ber även om ursäkt till Equiform) det jag reagerade på är man lägger ut en sådan bild som bus-bild. Nej, jag skulle inte sitta bra i ett sådant språng, men jag skulle inte lägga ut den och kalla den för bus-bild, möjligen att den skulle hamna i en tråd med mycket misslyckade bilder som man skäms över. För jag ser inget roligt i den. Tyvärr, är garanterat humorlös, men humorn med pessoabett och sporrar som tar samtidigt ser jag ännu minre.

Håller med om att pullar är bättre än aachen. Aachen förekommer öht inte på min häst, men när nosgrimman (på just den bilden) hindrar hästen ferån att komma ifrån smärta från bettet så känns den inte särskilt mild.

En martingalstopp kostar runt tio kronor, ett enkelt pris för att ha utrustning som sitter rätt.

Ja, jag tog i, jag borde väl ha varit snällare. Hade förmodligen inte svarat alls i tråden om inte just den bilden hade vart utlagd och kallad för busbild...

hahaha alla visar vi mer humör än vad vi tänkt oss ibland!!! Det är bara skönt när man kan se att det blev tokigt och erkänna det!!!
Man kan säga att det som kunde ha blivit riktigt tokigt utvecklade sig istället till en lärdom för andra ;)

Ursäkta utbrottet (ber även om ursäkt till Equiform) det jag reagerade på är man lägger ut en sådan bild som bus-bild. Nej, jag skulle inte sitta bra i ett sådant språng, men jag skulle inte lägga ut den och kalla den för bus-bild, möjligen att den skulle hamna i en tråd med mycket misslyckade bilder som man skäms över. För jag ser inget roligt i den. Tyvärr, är garanterat humorlös, men humorn med pessoabett och sporrar som tar samtidigt ser jag ännu minre.

Håller med om att pullar är bättre än aachen. Aachen förekommer öht inte på min häst, men när nosgrimman (på just den bilden) hindrar hästen ferån att komma ifrån smärta från bettet så känns den inte särskilt mild.

En martingalstopp kostar runt tio kronor, ett enkelt pris för att ha utrustning som sitter rätt.

Ja, jag tog i, jag borde väl ha varit snällare. Hade förmodligen inte svarat alls i tråden om inte just den bilden hade vart utlagd och kallad för busbild...

Nej jag håller med dej om att "busbild" ser jag det inte som heller, snarare "protestbild".

Jag uttrycker mej inte allltid finkänsligt heller, så :o

Ibland blir det inte som man tänkt sig och det blir inte bättre för att man låtsas som ingenting. För många år sedan hade jag säkert tyckt att det var en häftig bild, idag ser jag inget positivt i den alls. Fast jag missade att förklara varför :D

Jag satt och pratade med fotografen när hästen ser hagkompisarna galoppera förbi, då stegrar gör hon två stora glädjeskutt som hon brukar göra när hon är på bushumör. Var inte beredd på detta och df ser de ut som jag sporrar och drar henne i munnen.

menmen..

Den saken på martingalen hade trillat av så den åkte ner jätte mkt!

Måste bara flika in att din ponny är helt underbart söt! :D

det är nog därför1
du riderer hoppsadel.
det KAN vara så att: eftersom hoppsadelns vulster är anpasade efter att ge så mycket stöd i hoppet som möjligt så att det helt enkelt får en baksida när du ska rida dressyr!
stödet ges och du liksom "presas" bakåt.
rid inte dressyr med hoppsadel!
dra låret bakåt lått skänkeln följa med.
rid så, så kanske det funkar bättre!

lycka till!

Din sits är jättefin, du rider verkligen bra! :) :rofl: :d
Dessutom är din häst alldeles underbart söt... :love: :love: :love:
He he, ursäkta alla smiliesarna, jag är bara på så gott humör idag.

nu kanske du inte har möjlighet till att använda en dressyr sadel men det är det bästa rådet. Det går inte riktigt att ha en korrekt dressyr sits i en hoppsadel.

Men rid utan stigbyglar, plocka bort dom så att du kommer ner djupt.
Koncentrera dig på att rulla tillbaka axlarna utan att svanka för mycket med ryggen och upp med huvudet. Det brukar fungera att tänka att hålla huvudet högt . Rider du då utan stigläder kommer du inte lika lätt i bakvikt.

Ett annat bra tips är att träna. utöver ridningen. styrke träna så du musklar upp ryggen mera så har du mera kraft och uthållighet till en bra sits.

Du måste träna upp musklerna.. Dina muskler är korta och är vana vid att sitta med korta läder.. träna träna! Tänj ut musklerna och strecha mkt.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 896
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025