Dålig sits!

K

ketchup

Jag har ett stort problem, jag sitter för mkt bakåtlutad. har kommit det senaste året. Rider mest i hoppsadel ... ska tävla dressyr ivår och måste se till att göra något åt detta, fort! tyvärr även detta i hoppsade :crazy:
P1130664.jpg

8293888.jpg

Ser för jävligt ut .. trodde inte det var så illa

Sv: Dålig sits!

Samma sak för mej :crazy:

Fast jag lutar mej för mkt frammåt...

Jag har oxå samma problem. Spänn magmusklerna och träna dom så får man en mer upprätt sits, tvärtom om man lutar sig framåt så är det ryggmusklerna som ska tränas framförallt.:)

misstänker att du rider med längre läder i dressyr, eller?

annars läng lädren och titta upp, dit du ska och inte i hästens nacke..;)
tänk på att du ta tillbaka bara axlarna och inte hela ryggen, typ bak med axlarna och fram med skulderbladet...

ett litet tips, men dressyrexperterna har nog bättre:idea:

Att sitta bakåtlutad inverkar drivande på hästen (ökande av tempo om man släpper lite framtill, lättar ngt i handen). På den nedersta bilden sitter du lite mer lodrätt. Känn efter om du lutar dig bakåt när hästen försöker "sätta dig framför sig", för i så fall gör du rätt. Det kan dock i o f s förstärkas oxå, om du har en sadel som tippar lite bakåt. Om det är så att du (hittills omedvetet) driver med sätet för att hästen vill "styra motorn" till ett för lågt tempo (och sadeln inte tippar bakåt) så är det viktigt att du sen inte använder en dressyrsadel på den här hästen, som tvingar skänklarna bakåt. För då får den det lättare att sätta dig framför sig.

jaa hade väldigt korta läder där, galopptränade i fältsits. Ska testa idag hehe, tack för svaren ;)

Var noga med att känna sittbenen hela tiden. funkar för mig iaf.

Läng stiglädren, tror det hjälper jättemycket.
Sen kan du tänka att du har en medalj på bröstet hela tiden. och visst vill man visa upp sin medalj?! Dra in magen för att undvika att du får en svankig hållning, buren hand så ska du nog se att det löser sig.
Tänk på din sits hela tiden, rid gärna utan stigbyglar ett tag så ska du se att det ordnar upp sig. Då måste du nästan sitta rätt för att det ska vara bekvämt. Tänk då på att tårna ska peka ner mot backen för att du ska bli så avslappnad som möjligt.
hade stort problem med detta innan, men min tränade fixade det på en lektion. Kändes ett tag som jag satt framåtlutad som få, men det är nog bara känslan från att ha suttit bakåtlutad.
Vääääldigt fin häst måste jag också tillägga. Ser mysig ut.
Hoppas att det löser sig, och lycka till på tävlingen :banana:

Tank att din overkropp maste vara intakt, manga ryttare "brytter av" i ryggraden men de ser fortfarande "raka" ut, vanligaste ar att man bryter av over becknet eller i brostkorgen.

Tank att du har en balanspunkt i "navelen" och forsok att puta den fram utan att brytta av nagonstanns.

Langre stiglader och vikten i stigbyglarna.

Kolla att sadeln ligger i rätt balans mellan fram och bakvalv..att balanspunkten (djupaste punkten där du sitter )..Så att den inte ligger i baklut...Bara ett tips...e ju inte alltid ryttarens fel att man sitter tokigt ;) ;)
...många fel kan bero på sadeln...Rätt sadel till ryttaren och hur sadeln passar hästen...

om man sätter handen platt på magen och ''fel väg'' på ryggen känner man bra hur man sitter

hej. jag hade också det problem för att tag sen, läng lädren korta tyglarna så du får handen framför dig då dras du automatiskt lite framåt med överkroppen, tänk också hela tiden att luta överlivet lite för mycket framåt + skaffa en bra tränare som kan hjälpa dig

hej. jag hade också det problem för att tag sen, läng lädren korta tyglarna så du får handen framför dig då dras du automatiskt lite framåt med överkroppen, tänk också hela tiden att luta överlivet lite för mycket framåt + skaffa en bra tränare som kan hjälpa dig

mm min tränare påpekar detta varje lektion. Ibörjan tänker jag på det jätte mkt men senare när jag är som mest inne i alla övningar blir det lätt att jag "åker bakåt". det känns som om detta mest inträffar när jag sitter ner och trimmar.

Bättre! :bow:
Men akta dina händer så att de inte hamnar i magen/ på låren. Kan ha att göra med att sadeln sitter lite långt fram?

Väldigt söt häst förresten. Ras? Mankhöjd?

Bättre! :bow:
Men akta dina händer så att de inte hamnar i magen/ på låren. Kan ha att göra med att sadeln sitter lite långt fram?

Väldigt söt häst förresten. Ras? Mankhöjd?

Ja det känns lite bättre nu. mm alltid är det något som är fel :bow: tackar, 154 cm hög ungeför .. men tävlat som ponny :P kommer från irland och är antagligen korsning mellan halvblod och någon cob ras :)

Sitsen bättre... men har du inte en väldans massa remmar på hästen? den ser ihopdragen ut, alldeles för mycket hand.

Jag föredrar sitsen på de första bilderna, på de andra så ser hästen
lite ihopdragen ut på gramanen och är i nedförsbacke och dina
armbågar hamnar bakom kroppen, på De första bilderna så är det
en mycket trevligare form. Prova att korta tyglarna och "luta" dig
lite försiktigt frammåt, Jag satt också mycket i bakvikt när jag
började rida, men tänkte att jag skulle luta mig lite frammåt hela
tiden :p så det blev mycket bättre efter mycket träning.

Känner att jag har förbättrat mig på sista tiden, bla. nya stövlar & annan sadel x)

10247824.jpg

10239514.jpg

Och en bus bild :P
10239563.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 896
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Lady_S
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?