Dålig människa??=/

Sv: Dålig människa??=/

Knapp.

Finns det nån statestik där man har jämnfört Reggade och oreggade hundar, där man får reda på hur mycket oftare oreggade hundar har något medfött fel? (förlåt för min dåliga formullering, är så trött)

Jag har ingen statestik, däremot så har rasklubben satt upp restriktioner och avelsmål som gör att uppfödaren har vissa minimumkrav för att få använda hunden i avel. Med en renrasig reggad hund kan du tex se svart på vitt hur hdstatestiken ser ut bak i ledan, stubbsvansanlag och föräldrarnas, syskonen och farförälders mentala status. Det finns på papper helt enkelt! Sen finns det visserligen sjukdomar som rasklubben inte har åtgärder för, men det är bättre än att helt köpa grisen i säcken.

Rottisen har klättrar rätt snabbt på populäritets stegen över antalet registerade renrasiga hundar, vilket gör att det har avlats mycket på rasen - och då har man kanske sett mellan fingerarna på kvalitet - och det gäller den renrasiga aveln. Buskaveln är i princip nästan alltid ÄNNU mer oseriöst.

Personligen vill jag minimera riskerna att behöva avliva en hund pga hdfel eller få ett ångestbitande vrak till hund.

Jag har en hund utan papper. Han är en blandning av pointer,vorster, alaskan malmute och siberian husky. Han är en frisk och sund hund. Mammas hund är en renrasig BC med stamtavla. Hon har dåliga höfter och i mitt tycke dålig mentalitet. Jag skulle utan problem kunna köpa en bandras till, naturligtvi kllar man upp vilka raser som ingår så de passar ihop plus passar med ens livstil. Jag bryr mig inte om en hund är reggad eller nte. Jag vill ha en livskamrat.

Nej du är verkligen ingen dålig människa för att du köper en hund utan papper.

Har själv en underbar schäfer utan papper. Som vi avgudar över allt annat.

Lycka till med din lilla familje medlem....

Någon dålig människa tror jag absolut inte att du är. Dock tror jag du saknar den kunskap vad oreggat vs. reggat egentligen innebär.

För det första är väl rottisen en ras med krav på röntgen, för att få registrera avkomman. Har du icke godkänt röntgenresultat, så kan du se dig i stjärnorna efter ersättning från försäkringasbolag om din hund får problem med t ex höfterna.

En annan sak. Stamtavlelösa hundar, vet du absolut ingenting om. Det kan lika gärna vara ett resultat av parning medllan två helsyskon, eller förälder och avkomma. Detta kan i sin tur leda till dubbel uppsättning av mindre bra gener, som tex sjukdomsgener, anlag för mentalitet mm.

Flera raser, därav rottisen, måste ha känd mental status för att få registrera avkomman...och det är inte utan anledning detta krävs.
En avkomma helt utan detta bakom sig, kan senare visa sig vara direkt olämplig.

Tyvärr är det ofta så, att de hundar/valpar som inte registreras...är de som har föräldrar som av någon anledning inte godkäns som avelsdjur. Och varför är dom inte godkända ? Dålig mentalitet, dåliga leder, andra fel...man kan bara spekulera.

Självklart är det upp till var och en att köpa reggat vs. oreggat. Dock så tycker jag att man inte ska gynna det typen av avel, där ägarna inte kan kosta på sig att göra det som krävs för att få avkommorna registrerade. Det finns så otroligt mycket bra hundar att få tag i, att man inte behöver köpa första bästa "söta valp"...för alla valpar är söta.

Hoppas nu du fått lite mer kött på benen. Beslutet om köp eller inte köp, det får du ta själv...och även konsekvenserna hur det senare blir. Lycka till.

det måste inte vara så att det är något lurt med renrasiga men ej reggade hundar. i min labbes fall handlade det om en tjuvparning, och hanhundsägaren var inte intresserad av att hans hund skulle stå som pappa till valparna. tikägaren valde att inte spruta och valparna såldes som oreggade.

KL

Klart du inte är en dålig människa, du hjälper ju den lilla parveln till ett bra liv! Dock så reagerar många över oreggat för att de finns en anledning till att den är oreggad...de är väl mer där de svider hos folk!

Sen spelar de ju ingen roll om man har en blandras eller inte, man älskar ju sin hund ändå!

det måste inte vara så att det är något lurt med renrasiga men ej reggade hundar. i min labbes fall handlade det om en tjuvparning, och hanhundsägaren var inte intresserad av att hans hund skulle stå som pappa till valparna. tikägaren valde att inte spruta och valparna såldes som oreggade.

Fast där skulle jag fortfarande ana något lurt i buskarna.

Som innehavare av kennel får du inte föda upp blandraser, vilket ALLT oreggat räknas som. Vid en tjuvparning kan du rätt enkelt få en dispens - första gången det händer. Händer det fler gånger anser man att hundhållningen brister, och fler gånger ändå så blir man utesluten.

Som vanlig, dödlig medlem är man också bunden av grudreglerna. §1:5 är en paragraf som hanhundsägaren i detta fall har att rätta sig efter. Genom att inte tala om att tjuvparning skett, kringår man SKKs regelverk, och föder upp en blandraskull (även om föräldrarna bevisligen är av samma ras).

Anledningen till detta kan man bara spekulera i. Kanske hade tiken en kull precis före, kanske ville de ta en kull med rätt hane direkt efter. Kanske har det hänt förut, kanske var tiken på tok för ung eller gammal, eller inte hälsoundersökt med godkänt resultat. Kanske var inte hanen den omtalade, utan någon annan sämre individ.

Oavsett orsaken förlorar man helt en av de absoluta fördelarna med känd (och verifierad) härkomst - möjligheten att som valpköpare själv kunna utläsa och värdera officiella resultat. Både meriteringar, hälsoundersökningar och ev. MH. Det KAN vara så att anledningen till att de inte reggas är enbart på stadgeteknisk nivå, och föräldrarna är de man anger med korrekta uppgifter. Sannolikheten sjunker dock drastiskt att man är fullständigt ärlig där, när man bevisligen kryper undan sitt ansvar gentemot SKK.

jag tror inte det är så mycket lurt med det hela. tiken var knappast undersökt eller meriterad någonstans, hon gick som stallhund och inget annat. hur som helst fick vi inget namn på hanhunden och valparna såldes lika billigt som blandraser till vänner och bekanta.

Som som hanhundägare har du ju då ett helt annan ekonomisk vinning på att valparna reggas. Jag förstår inte varför en hanhundägare inte skulle vilja regga valpar som finns efter hanen pga att tiken inte är tillräckligt meriterad.

När det handlar om tusenlappar så tror jag nog att de flesta hanhundägare faktiskt går med på att regga, även om valparna inte kommer att bli champions. Vad har man att förlora på det liksom?

kl

Inte dålig människa såklart men naiv kanske , som escodobe skrev.

Har du frågat uppfödaren varför de inte är reggade? När jag hör "renrasig men oreggad" drar jag öronen åt mig, VARFÖR är de inte reggade om de är renrasiga??

Att man har en oreggad hund betyder absolut inte att man älskar eller bryr sig om den hunden mindre!! Min första egna var en blandras, jag var också naiv. går inte att tävla eller ställa ut en blandras.

Idag skulle jag ALDRIG skaffa mig en oreggad hund igen, just pga att jag vill kunna leta efter en bra, frisk hund, leta i SKK bakåt i linjerna efter diverse sjukdommar tex.

Nej du är inte en dålig person och du ska defenetivt INTE lyssna på vad vissa personer skriver utan du får ta alla svar med en nypa salt.. sorgligt nog :crazy:

men jag tycker du ska ta hand om din valp på bästa möjliga sätt även om den är reggad eller oreggad och det är ju ett + för att valpen är renrasig rottis iallafall haha då jag själv har en 4 rasig blandras som jag älskar :love: och hade en blandras i 10 korta år som Aldrig var sjuk eller nått förrän hon fick cancer.. :cry:

Jag skulle ärligt nog hellre ta en blandras från en privat person än ta sjuka sönder avlade hundar från en s.k. seriös upfödare.. jag menar inget ont till renrasiga hundar då jag själv snart ska skaffa en men min mobror har 5 renrasiga shelties och Alla har vars 1 eller 2 sjukdomar och dom kommer från olika kennlar från skk....

men jag tror att hela detta blandras / renras brors på om du har bra eller dålig erfarenhet av dom olika benämningarna..

haha blev lite lång men jag önskar dig en LYCKAD framtid med din valp :bump::p

jag tror inte det är så mycket lurt med det hela. tiken var knappast undersökt eller meriterad någonstans, hon gick som stallhund och inget annat. hur som helst fick vi inget namn på hanhunden och valparna såldes lika billigt som blandraser till vänner och bekanta.

Exakt, tiken var inte undersökt. De ska vara friröntgade och kollade för PRA.
Men tycker man inte att en halt och blind hund är ett problem så är det väl bara att avla....

Senast ändrad:

Jag har ingen statestik, däremot så har rasklubben satt upp restriktioner och avelsmål som gör att uppfödaren har vissa minimumkrav för att få använda hunden i avel. Med en renrasig reggad hund kan du tex se svart på vitt hur hdstatestiken ser ut bak i ledan, stubbsvansanlag och föräldrarnas, syskonen och farförälders mentala status. Det finns på papper helt enkelt! Sen finns det visserligen sjukdomar som rasklubben inte har åtgärder för, men det är bättre än att helt köpa grisen i säcken.

Jo absolut. är ju inte insatt, men tyckte det hade varit intressant med lite siffror på hur vanligt det är bland oreggade "rashundar" jämnfört med reggade. För vad jag har förstått (om jag läser i detta forumet, vilket är det enda forumet jag läser :p) så är det mycket vanligare att oreggade hundar födds med med något fel, än att den födds felfri? (förstår att det är säkrare med reggade hundar, men tycker det är intressant att utveckla det lite)

Jag skulle ärligt nog hellre ta en blandras från en privat person än ta sjuka sönder avlade hundar från en s.k. seriös upfödare..

Ja, för det finns ju bara dessa två alternativ? Den stora gruppen seriösa renras uppfödare som BEVISLIGEN föder upp friska kullar, den är inte att tänka på, eller?

Jag förstår inte varför en hanhundägare inte skulle vilja regga valpar som finns efter hanen pga att tiken inte är tillräckligt meriterad.

Ni kan ju inte båda argumentera FÖR meritering & sen undra varför man inte vill ha reggade valpar efter omeriterat?? :confused: Vad jag hört av uppfödare är det oftast hanen som får "skit" om valparna blir dåliga & då kanske man inte vill ha på papper att de är just hans.

Jo absolut. är ju inte insatt, men tyckte det hade varit intressant med lite siffror på hur vanligt det är bland oreggade "rashundar" jämnfört med reggade. För vad jag har förstått (om jag läser i detta forumet, vilket är det enda forumet jag läser :p) så är det mycket vanligare att oreggade hundar födds med med något fel, än att den födds felfri? (förstår att det är säkrare med reggade hundar, men tycker det är intressant att utveckla det lite)

Det påstår jag inte. Men att oddsen att få en frisk hund ökar om hunden är kollad och testad innan än om man struntar i det är ganska uppenbart.

Delvis knapp

Nej, menar inte att du påstår det. är bara uppfattningen jag har bildat mej av att läsa här inne på forumet. (var inte alls personligt menat)

Men vill veta hur mycket det ökar, svara nu nån som vet!!! :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 725
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka