Dålig människa??=/

MaRomer

Trådstartare
Är jag verkligen en dålig människa som köper en valp som inte har några papper?

Så här ligger det till:

Ska på fredag hämta en liten kille och han har inga papper. Startade en tråd om tips på vad jag ska köpa till honom men nu handlar den bara om att jag köper en "oäkting". Känner mig hemsk nu och jag som var så glad över vår nya familjemedlem. Skulle blir en överraskning till min sambo och min familj. Mammas hund dog för en vecka sen och den andra hunden är väldigt ledsen=( Trodde jag skulle kunna få Diva på andra tankar men känner inte alls någe lycka över den lille längre=( Finns det ingen som tycker jag gör rätt och försöker få liv i vår lilla Diva?

Men är jag verkligen en dålig människa?

Här är mina tidigare trådar:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=858129

Om Diva:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=614846

Sv: Dålig människa??=/

Jag tror du läser in en massa saker i termen "oregistrerad" som ingen menar. Din hund är inte oäkta, men din hund löper en större risk att råka ut för diverse problem än vad en registrerad troligtvis skulle ha gjort.

Jag tycker det är synd när folk tror att det handlar om status, eller om blåblodiga hundar med "viktiga" ägare som vill vara förmer. Det enda som spelar någon roll är att man bör avla på friska individer, som representerar rasen på ett bra sätt. Om detta följs så brukar hunden också kunna registreras.

Jag tycker däremot inte att du inte ska glädjas åt din valp. Tvärtom får man ju hoppas att den blir allt du vill att den ska bli, och att den håller sig frisk, till skillnad från din/er första hund.

Ingen har sagt att du är en dålig människa. Folk har bara sagt sin uppfattning och vad de hade gjort. vissa vill ha en renrasig hund och speciellt i en ras som rottweiler. Det är en tuff ras och det fins en anledning till varför det är krav på MH test och röntgen för att få de reggade. Det tycker jag man bör kolla upp om man ska ha en sådan ras. Sen betyder det inte att jag tycker du är en dålig människa för att du inte kollar upp detta eller köper en hund utan papper. Vi är alla olika och vi har olika krav på våra hundar.

jag vill att min hund ska få det bästa och därför vill jag se till att göra så mycket jag kan för att försöka få en frisk hund och stödja sund avel. Jag vill stödja de uppfördare som verkligen avlar på sunda och friska djur och som verkligen kollat upp sina avelsdjur. Inte bara avlar för att de tycker deras hundar är söta och snälla.

Ta nu inte detta fel utan jag bara säger vad jag vill ha hos en hund.

Lycka till med din valp. Han var söt

Jag tror du läser in en massa saker i termen "oregistrerad" som ingen menar. Din hund är inte oäkta, men din hund löper en större risk att råka ut för diverse problem än vad en registrerad troligtvis skulle ha gjort.

Jag tycker det är synd när folk tror att det handlar om status, eller om blåblodiga hundar med "viktiga" ägare som vill vara förmer. Det enda som spelar någon roll är att man bör avla på friska individer, som representerar rasen på ett bra sätt. Om detta följs så brukar hunden också kunna registreras.

Jag tycker däremot inte att du inte ska glädjas åt din valp. Tvärtom får man ju hoppas att den blir allt du vill att den ska bli, och att den håller sig frisk, till skillnad från din/er första hund.

:bow::bow:

Jag tycker mest att det verkar som att du helt enkelt inte förstår varför man ska registrera hundar, vad seriös avel innebär och varför man ska köpa registrerade hundar från bra och seriösa kennlar. Således förstår du inte varför folk kommenterar och kritiserar ditt/dina val och att dom bara vill det bästa för dig och framför allt för valpen du köper och alla hundar överlag.

Du är absolut ingen dålig männsika, men du verkar vara något okunnig om hundavel.

Nej du är ingen dålig människa ( har inte heller läst att ngn sagt att du är det) Så som jag läser svaren så är det information som du kan ta till dig eller välja själv att inte ta del av. Om du är helt säker på ditt val så borde ju inte detta göra att du blir så osäker?

Jag önskar dig lycka till med valpen och tror alla gånger att det kan bli hur bra som helst. Du väljer själv vad du köper för valp och känns detta rätt så är det ju det för dig. Sen får du ju ha i tanken att det är lite större risker med en hund där aveln inte uppfyller kraven för att vara så som en kennel skulle ha.

Jag kan hålla med om mkt av det folk skrivit rent informationsmässigt. Men faktum är att ska man köpa blandras eller "oreggad men renrasig" då ska man helst hålla sig borta från detta forum eller hålla tyst om det.. :smirk: Brukar bli ett jäkla liv så fort nån skriver nåt positivt om en blandrashund, eller ve & fasa att de ska köpa en.

Nu får väl jag åxå skit i vanlig ordning, men jag har bara renrasigt själv av flera anledningar. Dock hoppar jag inte på andra med andra val om de inte ber om regelrätta råd ang köp. Även en blivande blandisägare kan ju vilja ha tips om annat utan att få blandrasdiskussionen nedtryckt i halsen.

Lycka till med din hund, hoppas allt funkar kanon för er.

Jag håller faktiskt med, det råder faktiskt en hetsk stämning ang blandraser här.

Jag förstår att folk vill vara informativa, men ibland känns det nästan som om folk "letar" fel så det får en chans att hacka lite..

/ C

Jag håller faktiskt med, det råder faktiskt en hetsk stämning ang blandraser här.

Jag förstår att folk vill vara informativa, men ibland känns det nästan som om folk "letar" fel så det får en chans att hacka lite..

/ C

:bow::bow:
Håller fullständigt med!!!!

/ C

En hund är väl en hund?

Ja inte är det väl en katt iaf :confused:

Nja jag hänger inte med på vad du vill ha fram ..

Ibland undrar man om det inte är en katt i alla fall...:)
Nä, jag kommenterade bara "rasismen", och att det är debatt mellan rashundsägare och blandisägare....
Jag har en rasren och en blandis, och för mej är de hundar, lika mycket värda, luktar som hundar, uppför sej som hundar och ser ut som (ja, nästan i alla fall) hundar....
Är inte en hund en hund, oavsett vad som står på pappret?

Ibland undrar man om det inte är en katt i alla fall...:)
Nä, jag kommenterade bara "rasismen", och att det är debatt mellan rashundsägare och blandisägare....
Jag har en rasren och en blandis, och för mej är de hundar, lika mycket värda, luktar som hundar, uppför sej som hundar och ser ut som (ja, nästan i alla fall) hundar....
Är inte en hund en hund, oavsett vad som står på pappret?

Och så var vi där igen...

Emot blandras har inget att göra med hur älskad, hur mycket hund eller hur mycket värd. Emot blandras har att göra med att avsiktligt sätta valpar till världen utan att minimera riskerna för sjukdom och maximera chanserna för förutsägbarhet i fråga om temprament, användningsområde, storlek, hårlag etc.

Dvs. maximera chanserna till ett långt och lyckligt liv där både hund och ägare får ut maximalt av varandra, och slipper veterinär annat än för vaccinationer och annat banalt.

Naiv snarare. Det finns mycket goda skäl att dra öronen åt sig om en rottis är "renrasig men oreggad". Med allra största sannolikhet är det något lurt, att föräldrna inte uppfyller avelskraven angående höfter/armbågar och mentaltester eller så är de inte så renrasiga som de verkar eller så har inte uppfödaren skött djuren/aveln som han ska vad det gäller tex vila mellan kullar, för unga/gamla föräldar.

Mentalitet och hälsa är superviktigt och det rör sig om så lite pengar att det är vansinnigt att chansa med ett 50kilos djur som du vill behålla en sådär 12 år.

Senast ändrad:

Knapp.

Finns det nån statestik där man har jämnfört Reggade och oreggade hundar, där man får reda på hur mycket oftare oreggade hundar har något medfött fel? (förlåt för min dåliga formullering, är så trött)

tveksamt. men det finns dokumenterat att vissa sjukdomar och defekter är ärftliga. sållas inte bärarna av de dåliga generna bort ökar risken för att avkomman ska drabbas.

Kan bara önska dig lycka till med eran nya familje medlem!:)
Ha kul!

Är jag verkligen en dålig människa som köper en valp som inte har några papper?

Så här ligger det till:

Ska på fredag hämta en liten kille och han har inga papper. Startade en tråd om tips på vad jag ska köpa till honom men nu handlar den bara om att jag köper en "oäkting". Känner mig hemsk nu och jag som var så glad över vår nya familjemedlem. Skulle blir en överraskning till min sambo och min familj. Mammas hund dog för en vecka sen och den andra hunden är väldigt ledsen=( Trodde jag skulle kunna få Diva på andra tankar men känner inte alls någe lycka över den lille längre=( Finns det ingen som tycker jag gör rätt och försöker få liv i vår lilla Diva?

Här är mina tidigare trådar:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=858129

Om Diva:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=614846

Enligt något inlägg ska en sådan här diskussion handla om rasism mot blandraser och jag måste bara få skriva NEJ med stora bosktäver.
Blandraser och de renrasiga som ses som blandraser på grun av oreg. är det absolut inte fel på som hundar! Jag har själv en del blandraser runt omkring mig. Det de handlar om är att det finns alltför många människor som hämtar hem sin valp, har planer för sin valp och den blir en älskad familjemedlem som man sedan måste ta bort för att den har div. problem som skulle kunnat reducerats om man följer SKK´s anvisningar.
Hundarna i sig i minst lika mycket hundar och minst lika älskade, men hade det ändå inte varit bäst om även dessa hundars uppfödare hade följt ramarna?
Det hade ju gjort att många hundar inte behövdes och behövs ta bort!

egentligen tror jag att få människor här inne tycker att man är puckad för att man köper en blandras, OM MAN VET VAD MAN GÖR. det finns mängder av osanningar kring blandraser, att registrering innebär ägarregistrering i jordbruksverket, att de är friskare osv osv. men vet man att det är en chansning, har lite kunskap om knepiga hundar, och man låter bli att gynna allt för oseriösa uppfödare och tar sitt ansvar om det går galet, ja då finns det inga egentliga hinder för att köpa en blandras.

grejen är bara den att de flesta som köper blandraser inte har den blekaste aning om vad det är de köper. då är det väl bra med forum där ämnet diskuteras, så att man kan vidga sina vyer lite. trist bara att en del blir fundamentalistiska och andra skriker påhopp så fort någon är av en annan åsikt än de. men det hör väl till på ett internetforum...

Nej, du är inte en dålig människa. Däremot känns det hela inte speciellt genomtänkt. Som escodobe framställde det så känns du naiv.

Renrasiga svenskfödda som inte är reggade är det någonting lurt med. Det kan vara så enkelt att man tagit fler kullar än vad man får på tiken, men det kan också vara så att mamman är en rottis och pappan är en labrador, men valparna ser ut som rottisar just nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 725
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka