Dålig förälder för att man har häst?

Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Ja och det kan dom väl få trots att mamma och pappa har en hobby som "inskränker" på deras tid, eller att barnen inte får märkeskläder eller senaste DVD:n osv.

Det absolut viktigaste för barn är trygghet, att dom har mamma och pappa, ett tryggt hem osv. Leksaker kan ofta vara roliga även om dom inte kostar enorma summor.

Så jag är säker på att nordsvenskens barn är lika lyckliga som vem som helst trots att dom inte har ett halvårs sparande på banken.

Och att lantbrukarbarnen kanske till och med har det bättre än dom som har det gott ställt med pengar och tid.

Omgivningen spelar kanske större roll än pengarna?

/mul spekulerar..
Seriöst, du LÄSER inte inläggen va? Jag har flera gånger skrivit att man inte behöver märkesgrejjor, eller dyra leksaker/prylar. Jag har även skrivit att så länge hobbyn går ut över barnet så är det bara BRA med hobbies.
Men NÄR hobbyn går ut över barnet så måste man priotera.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

JAG anser inte att man kan säga att man är dålig förälder för att man inte har denna summan pengar. Jag anser inte att man är dålig förälder för att man har häst. Bara barnet har den trygghet, kläder och mat på bordet och det viktigaste av allt KÄRLEK. Det kan aldrig ersättas av varken märkeskläder, hobby eller pengar..

Men snälla mul, INGEN påstår att man är en sämre förälder för att man har häst eller hobbies SÅ LÄNGE barnen HAR trygghet, kärlek,kläder och mat på bordet. Det är när DET SAKNAS trygghet och mat på bordet FÖR ATT föräldern har en hobby som man är en dålig förälder.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Så om man hamnar i gräl, eller om man får det jobbigt, eller om någon hittar mögel i huset så SKA hästen säljas?? Hmmm.. Gräl går att lösa, mögel ordnas om det är försäkrat.. Är det inte försäkrat så kan man skylla sig själv..

Men om personen inte tycker att hästen är en börda utan något som kan få denne att må bra?? Ska den ändå säljas??
.

Hästar är tids,energi och pengaslukande monster. Inte sällan är de en black om foten med.
Det dyker regelbundet upp trådar med tjejer som helst skulle lämna sin PV men "inte kan" för att de då inte kan ha kvar hästen.
Det dyker upp ännu fler trådar på hästsidorna, om folk som inte har råd att ge hästarna vetrinärvård, bra mat och boende.
För att inte tala om alla trådar om tidsbrist, för både barn och hästar.
Nej, det är INTE ALLS SJÄLVKLART att man SKA göra sig av med hästen, men det är ofta den enda rimliga lösningen.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Glöm inte alla trådar om mammor som beklagar sig över att de har så mycket att göra och att sambon är ute med kompisar (vilket väl kan likställas med en hobby) eller håller på med sin hobby hela tiden... Om hobbies bara var bra för familjelivet så skulle de trådarna inte finnas...
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Glöm inte alla trådar om mammor som beklagar sig över att de har så mycket att göra och att sambon är ute med kompisar (vilket väl kan likställas med en hobby) eller håller på med sin hobby hela tiden... Om hobbies bara var bra för familjelivet så skulle de trådarna inte finnas...

De trådarna skulle nog försvinna om tiden/ekonomin för hobbys var rättvist fördelat...
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

*knapplån*

Det hela är en fråga om ekonomi, tid och ork.
Resurser helt enkelt.

Om man inte har tid, ork och råd att ta hand om sitt/sina barn så är man en dålig förälder.
Och då så måste man prioritera.
Prioritera innebär att man väljer bort sådant som går att välja bort.
Och då så är det hobbys som måste ryka först.

Även roliga saker tar tid och kraft.
Så man måste ibland accepera att man inte orkar med dem och låta bli.

Jag har både hästar och barn.
Men jag har råd.
Min buffert räcker i flera år om jag blir utan inkomst.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Åh, FannyN, nu blev jag glad! Helt OT. Jag har också resonerat mig fram till att vissa märkeskläder, skivor samt att ha en egen dator är min sons hobbykostnader. Och de är MINST lika viktiga som mina hästkostnader och självklart skulle sonen prioriteras om det knep. Trots att märkeskläder kan förefalla så onödigt.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Ja, men vad händer EFTER att pannan har havererat?? Ska alla göra sig av med något för att bygga ett nytt sparkapital?
Nej, man ska inte göra sej av med allting för att bygga upp ett nytt sparkapital, men man får se till att börja om på ny kula och spara det man kan spara.
Det innebär att man om vill ha tryggheten att ha sparpengar så måste man kanske dra ner på annat en tid för att få upp kvoten på bankkontot igen.
Dessutom är det oftast så att man har någon typ av försäkring som täcker det man måste betala, men att man måste betala först och sedan få tillbaka pengarna från försäkringsbolaget när all handläggning är klar.
Det innebär att man då stoppar tillbaka de pengarna man sparat tillbaka på kontot igen.

Dessutom är det sällan någonting kostar så mycket att hela ens sparkapital försvinner omedelbums om man har lite pengar på banken.

Sedan missförstod du mej tidigare, man ska ha pengar för att överleva i 6 månader på sitt sparkonto!! Man ska alltså inte behöva ha 6 st månadslöner på kontot, utan bara överlevnadspengarna.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Ja, men vad händer EFTER att pannan har havererat?? Ska alla göra sig av med något för att bygga ett nytt sparkapital?

Pannor, tvättmaskiner, osv brukar inte gå sönder som en överaskning. oftast beror det på ålderoch det är alltså ett planerat underhåll som man måste ha med i sin budget för boendekostnader.

Visst kan nya saker gå sönder och då är det oförutsett. Gamla saker som går sönder är inte oförutsett.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Denna tråd handlar INTE om mig!! Det har jag INTE skrivit någonstans!!

Ett ex.. Mamma tjänar ex 15000 innan skatt.. pappa tjänar ex 22000 innan skatt. Tillsammans blir det.. 32000kr ta det gångar 6 månader.. 192000kr.. Vilket är ju det just den familjen skulle ha sparat på banken. Om den famlijen skulle leva som det "brukar". Sedan att olika personer klarar av att leva på olika summor.. Är denna familj en dålig familj om den inte har 192000kr kontant på banken??

Ett boende närmre en stad med ett par barn är nog inte helt otroligt att dom behöver denna summa.

32000kr är en astronomisk summa i mina öron..

Jag klarar mig ypperligt på 10000 med allt.. Barn, hästar, bil osv..

Jo, men 32.000 i månaden är dessutom innan skatt.
Sparade pengar är redan skattade pengar. Du räknar lite väl högt på inkomsterna där. på 15.000 innan skatt, får du ut ca 10.000.
På 22.000 får du ut ca 16.000 i månaden.

En buffert är alltid bra att ha. Så sitter man inte på pottkanten av en oförutsedd räkning, eller en trasig vedpanna.
Sen kan det givetvis ta olika lång tid att bygga upp, och vara en liten eller stor buffert, men att det finns en liten marginal är en stor trygghet. En månad utan inkomst bör man fixa, även om det innebär att man säljer bilen. Bilen kan ju vara en buffert i sig. Likaså en traktor eller annat lättsålt.
------------------------------------------------------------------
Allmänt svar:

En hobby bör alla människor ha, så länge den inte går ut över andra.
Hur man (som förälder) kan må bra av att häst om det innebär att man lever på svältgränsen övergår mitt förstånd.

Har man en stabil ekonomi, och inga problem med att få maten på bordet i normala fall, så fine.

Men jag blir irriterad när djuren behålls "bara för att man mår braaaa då", och samtidigt gnälls det, samt att både djur, barn och vuxna lider av att det saknas pengar.

Ansvar, för bövelen!
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Nu har jag varken barn eller häst, men visst är det självklart inte att man är en dålig förälder bara för man har både barn och häst. Har man ekonomin så funkar det ju alldeles utmärkt. Visst, ibland kan det bli kämpigt om hästen måste åka till veterinären någon gång, men det betyder inte att han bortprioriterar barnet för det. :crazy:
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Knapplån.

Nu har inte jag hästar som min hobby, utan hundar. Inte alls lika dyrt, men det kostar ändock pengar och tar tid. Trots att jag är låginkomsttagare så har jag inga problem med att ge min son och mina djur det dom behöver, och mer än så. Och skulle det någon gång knipa, så vet jag hur jag löser det hela, vilket är en trygghet.

Min son spenderar i princip all sin vakna tid med mig. Antingen så är han med mig när jag gör saker, eller så är vi bara hemma och leker eller tar det lugnt. En del av tiden som går till mina hundar, följer han med på. Promenader och enklare träningsrundor är inga problem att ha en bebis med sig på, och han tycker dessutom att det är kul vilket är ett plus i kanten. Övrig tid till hundarna lägger jag ner när Sebastian sover, då får dom sin kvalitetstid med bus, träning, mys och annat.

Ekonomin anser jag är ganska enkel. Först lägger jag undan pengar till alla fasta utgifter, och där räknas både boende, mat, hundarnas kostnad, bilarna osv in. När allt det är betalat/inhandlat, så har Sebastian mat så att det räcker och blir över, blöjor, kläder och leksaker. Hundarna har den bästa maten, och sina försäkringar betalda.
Pengarna som blir över efter det går till roliga saker. Kläder till mig, en resa till släkten eller annat. Eller så läggs dom undan för att finnas där när Sebastian behöver något nytt och dyrt, eller när han byter storlek igen.

Hade jag inte kunnat ha det såhär, hade jag inte skaffat ytterligare en hund för ett tag sen. Och innan jag skaffade den första så räknade jag ut en ungefärlig budget, för att veta att jag inte skulle få problem att ge barn och djur det bästa.

Är det verkligen svårare än såhär?
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Är det verkligen svårare än såhär?

Problem uppstår väl när man redan sitter med alltihop, och ekonomin helt "plötsligt" inte klarar det längre.
Har man då "inte hjärta" att göra sig av med tex en häst som kan vara en stor utgift, sitter man i en rävsax, där ingen är riktigt nöjd.

Långt ifrån alla gör nog en budget.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Nu kommer jag aldrig till att få sådana svåra problem att jag inte kan ha kvar mina hundar, men jag kan ändå säga att jag verkligen inte skulle göra mig av med dom hur som helst. Förutom Sebastian är dom viktigast i mitt liv, och mitt enda intresse. Så jag skulle antagligen lösa det på annat vis, om jag nu skulle bli "helt" pank någon gång. Barnets far, min mamma/storebror/svärföräldrar skulle utan att tveka hjälpa till så mycket som det behövdes till exempel. DET är en del av min trygghet, att veta att min omgivning skulle hjälpa mig om jag skulle misslyckas med ekonomin. Utan trygghet skulle jag aldrig skaffa djur (Eller barn, men dom är släkten ofta mer välvilligt inställda till att hjälpa till med.. ;)) eftersom dom förtjänar att alltid ha det bra, det är ett ansvar man tar på sig.

Men jag äter hellre sämre, åker mindre bil och mycket annat än att leva på andra förstås. Som tur är behövs det inte, trots att jag bara har garantinivå på föräldraledigheten att leva på.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 606
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 070
Senast: Mois
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 773
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp