Dålig förälder för att man har häst?

Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Men barnen får alla sina behov tillgodosedda och ja de har det nyaste av allt.
Skulle de få mer grejer skulle det bli löjligt.

OT, men har ovanstående något alls att göra med hur bra barnen har det?
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Då borde ju inte lantbrukare få ha barn då :rofl:
Inte alltid världens bästa ekonomi precis och mycket tid som går åt till djur och gårdsskötsel :D

Nej, lantbrukares barn borde definitivt tas om hand av någon som har råd att ge dem "allt det nyaste".....:smirk: .

Inte konstigt att många unga idag sätter sig i skuldfällan direkt de flyttat hemifrån om man som förälder anses vara dålig för att man inte kan/vill(!) ge barnen allt de pekar på.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Tycker du och din sambo tänker alldeles rätt! Det är väl där det oftast verkar fela, att pappan inte tar sin del och mamman på så vis inte får tid över för sitt intresse, vilket det nu är.

Intressant är att det oftast är mamman som är "dålig" förälder i de lägena och anses vara den som ska avstå alla sina intressen för att se till barnens krav/intressen. Senare när barnen är på väg ut ur boet eller har flyttat (ser man ofta här på Buke) klagas det hejvilt på martyrmammor som inte kan släppa taget om sina barn och ska "lägga sig i" och då får dessa halvvuxna barn ofta rådet att bryta med sina mammor för att kunna må bra.

Jag ser ett samband...
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

För att vara en bra förälder så måste man ge barnen märkeskläder?
Hur är det med läsförståelsen?
Det är ju JUST DET JAG SKREV ATT MAN INTE BEHÖVER VARA?

Däremot behöver de ha mat på bordet och en säker och trygg miljö
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Det finns ett mellanting mellan att ge barnen allt de pekar på och att vara curlingförälder och försaka sig själv och att låta ungarna fara illa för att man vill ha råd med lyxgrejor som hästar och snöskoters och att föräldrna inte har tid/ork med sina barn pga av det.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Jag har fått sälja min häst för att jag har fått barn nu..

Men inte för att barnet fått stå tillbaka för hästen utan för att hästen fått stå tillbaka för barnet. Jag kände mig för otillräcklig som hästägare!

Nu ska tilläggas att jag inte hade stöd hemifrån till att kunna vara i stallet utan fick passa klockan o alltid ha bråttom hem. Ha´r man stödet så går det!!

Samma här. Jag kände helt enkelt att jag inte hade tid till allt. Alla fick en liten, liten del av kakan och det kändes ojuste. Själv kände jag mig stressad över att vara så otillräcklig.
Min fina häst som jag köpte som tvååring innan jag blev gravid med min första hade nu som sjuåring inte tävlat en enda gång p.g.a att jag inte hann helt enkelt!
Lämnade ut henne på foder (för senasre köp) till en jätteduktig tjej som nu efter att ha haft henne i bara 4 mån redan tävlat två ggr och placerat sig i alla klasserna - senast vann de dessutom en av klasserna! Så visst känns det tråkigt att det inte är jag som sitter där i sadeln men det känns även bra på det sättet att nu får hästen det HON behöver och jag har tid till det viktigaste i livet - mina barn och nr. mina hundar. Och det bästa av allt, jag har ca 4000 kr mer i plånkan varje månad.

Häst får jag skaffa igen någon annan gång när barnen är lite större.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Om man inte har ekonomi för en häst eller annan "lyx" så får man faktiskt tänka på barnen i första hand och inte vara så egoistisk att man har kvar hästarna bara för att man själv blir ledsen över att sälja dem.

I många (inte alla, men de flesta) av de trådar jag läst, där det skrivs att hästarna bör säljas bort, så har ju den ekonomiska situationen varit mycket dålig under en längre tid och går stadigt neråt hela tiden.
Att då ha kvar hästar, som ändock är rätt dyra i drift, är enligt min mening bara egoistiskt och korkat.

Hästarna är många gånger uppbundet kapital, som kostar en hel del pengar varje månad.. Pengar som ägaren inte har i många fall!

Valet mellan att ha djur och att barnen har det bra, borde inte vara så svårt och jag vet vad jag själv skulle välja om jag någonsin var tvungen :cool:
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Har mamma och/eller pappa någon som helst hobby så "lider" ju barnen av det.

Det där är ju bara fånigt av dig att påstå!

Självklart lider inte barnen av att föräldrarna har en hobby, men när den hobbyn gör att ekonomin havererar och föräldrarna mår piss av all stress kring om pengarna kommer att räcka till, då får man avsluta sin hobby.

Föräldrarnas önskemål om hur de vill ha livet är inte alltid realistiskt och som förälder är det ens förbannade skyldighet att göra vad som är bäst för barnen..Inte vad som är bäst för en själv.

När man sätter sitt eget liv och önskemål före att barnen ska må bra, då är det något som är galet..
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Det verkar som Mul bara kan se frågan "antingen eller". Man måste se till hela bilden.
Fungerar det bra med föräldrnas hobby och barnen får det de behöver så är det jättebra.
Går hobbyn ut över barnen - dåligt.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

*kl*

Så kan det ju faktiskt bli så att barnen får samma intresse som sin hästintresserade förälder. Antar att min mamma hade tur i det avseendet som fick tre hästtokiga döttrar. :)
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Och dom som haft sparkapital, men som fått använda det för ev lagning av ex bil eller häst som blivit sjuk eller om någon har hus och åskan slagit sönder telefon, kyl, frys osv. (helt hypotetiskt) Och så vida inte har det sparkapitalet är man dålig förälder då? Eller ska den personen sälja av med allt för att ha ett sparkapital och sedan börja om från början?
Nej, man behöver inte vara en dålig förälder, men man har heller inte gett barnen den tryggheten som barn behöver för att må riktigt bra.

Om personer ska ha så pass mycket pengar sparade så att dom klarar sig 6månader på dom, då handlar det om ett par hundra tusen.. JÖSSES!!! Då är jag nog en mycket dålig förälder och ska varken ha katt eller häst!! Eller framför allt inte barn!! :crazy:
Jag förstår att du har dålig ekonomi om du spenderar flera hundra tusen kronor på 6 månader. Själv spenderar jag kanske 10.000:- i månaden och då bor vi ganska så dyrt mitt i stan i Göteborg, min parkeringsplats kostar lite över 500:-/månaden etc, samt hästarna kostar etc. Vi går ut en hel del och äter och lyxar till det, jag köper en del kläder etc.
Jag och sambon tillsammans hade glatt överlevt på 10-12.000:-/månaden. Det innebär att vi behöver ha 60-70.000:- sparade som man kan ta av ifall någonting skulle hända.

Nu kan man ju leva dyrare än vad vi gör, men även om man hade räkningar upp emot 20.000:- varje månad så innebär det att det bara blir dryga 100.000:- man behöver ha sparat.

Och ja, jag håller fast vid att man inte är en bra förälder om man inte kan göra så att ens barn känner sej trygga. Visst är livet inte alltid en dans på rosor och barnen behöver lära sej det. Men de ska slippa oroa sej om de har råd att äta imorgon eller inte! Och de ska slippa ha dåligt samvete för att de finns till och kostar pengar som familjen kanske inte har.

Barn behöver en trygg och säker miljö att växa upp i. Om man som förälder låter sina intressen och sin hobby gå ut över familjens ekonomi är man en dålig förälder då man inte ser till barnens behov av trygghet.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

*KL*

Sen tycker jag att det finns en faktor till att väga in, och det är orken.

Nu har ju inte jag några barn, men jag har haft jobb, gård och hästar samtidigt, och det var mycket nog för mig. Marginalerna för vad orken räckte till var inte så stora, och när det kom till saker som kaos på jobbet och sjukdom i familjen så blev det för mycket.

Jag föreställer mig att det är vackert så för de flesta människor att orka med jobb, barn, hushåll och förhållande på ett tillfredställande sätt. Att ha en krävande hobby utöver det är överkurs, helt enkelt. Det är en bonus i livet, och det är inte en självklarhet att det är något som "alla" klarar av.

Sen är jag medveten om att många anser att det är hästen som gör att man orkar hålla näsan över vattenytan. Samtidigt tar hästar mycket tid och energi som man kanske i vissa fall borde lägga på andra saker. Det går liksom aldrig att komma ifrån det.

Om jag skulle skaffa barn nu, så skulle jag göra mig av med alla hästar utom en, och överväga att ta medryttare ett par dagar i veckan. Jag bedömre att det är vad jag skulle orka med.

/Svea - som varit inne i väggen och vänt.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Ingenting i de trådar som nämns har handlat om att man inte kan ha häst och samtidigt vara en bra förälder! Jag fattar inte hur du läser om du tolkar det så.

Frågan är snarare: om man är trött och stressad hela tiden, saknar pengar, bor på sätt som är ohälsosamma för barnen och har häst - bör man då inte sälja hästen?

Mitt svar är ja. Kan man få in lite pengar på hästen och/eller slippa månadskostnaderna för den, är det väl helt självklart att man gör sig av med den så att man kan ordna ett vettigt boende för barnet!
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Om jag skulle skaffa barn nu, så skulle jag göra mig av med alla hästar utom en, och överväga att ta medryttare ett par dagar i veckan. Jag bedömre att det är vad jag skulle orka med.

Det där är ungefär den orknivå jag planerat utifrån under många år nu, med barn och häst. De senaste åren har barnen varit stora, och då har jag fått orkmässigt utrymme för att jobba extremt mycket ett tag, vilket jag gärna ville.

Hela tiden måste tid- och pengarbudgeten möjliggöra att man gör väl ifrån sig, att alla får sina behov tillgodosedda samt, tycker jag, att det finns utrymme för tex sjukdom. Om ekonomin är extremtight och alla inblandade redan i normalfallet är tidspressade hela tiden, då blir det allvarlig kris så fort någon är sjuk, tex. Och då funkar det inte att ha både häst och barn.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

OT, men har ovanstående något alls att göra med hur bra barnen har det?
Det beror nog på. Min tioåring har inte märkeskläder för min skull, utan för att han själv är mycket intresserad av kläder. Han skulle inte vilja gå klädd som vissa bonnungar i klassen. Och vi har lagt hans konsumtion på en nivå som är rimlig. Den går definitivt före mina hästkostnader.
Men så ger jag även mina barn mycket tid det är naturligtvis det allra viktigaste, därför ser jag till att sköta hästeriet då de har annat för sig.

Likaså skulle jag aldrig komma på tanken att ha hästar om jag inte hade ett sparkapital, och jag vet ingen som lever månad för månad.

Gör man det och väljer att ha häst är man inte klok om du frågar mig.Vare sig man har barn eller inte.

Men här på buke har vi mött föräldrar som har det jobbigt socialt, men gräl mögel krediter inkoppling av soc och lite annat.
Att de då inte snabbt som attan gör sig av med hästarna för att få bort någon börda och in med lite deg är för mig ett under.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Likaså skulle jag aldrig komma på tanken att ha hästar om jag inte hade ett sparkapital, och jag vet ingen som lever månad för månad.

Gör man det och väljer att ha häst är man inte klok om du frågar mig.Vare sig man har barn eller inte.
:bow: :bow: :bow:
Instämmer till fullo!!
Jag fattar inte hur folk vågar leva så. Jag fattar inte hur det går till att leva så att om hästen blir sjuk så havererar hela ekonomin!!
Man måste ju ha en budget som man klarar av att leva efter och klarar av att betala oförutsedda utgifter.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Man kan ju jämföra med hund, som jag har.
Jag älskar min hund, men skulle jag få barn och barnet är tog allergisk mot hunden och får svårt att andas,kliande utslag och mår dåligt. Ja, då rycker hunden. Fruktansvärt men vad är alternativet? Sälja barnet? Eller låta barnet bli sjukt?
Eller om hunden, så som min gammeltik gjorde - kostar så orimligt mycket pengar varje månad att jag fick leva på makaroner. Det var oki för mig, men hade jag haft ett barn så hade hunden fått ryka.
Likså om hunden riskerar att skada barnet (finns ju ett par trådar om farliga barnhästar, våldsamma partners, dålig miljö osv)
Eller om hunden tog så mycket tid/ork att jag inte hann med barnet eller jobbet.

Är det NÅN som skulle tycka att det vore rätt av mig att behålla hunden i de lägerna?

Översätt sedan hund till häst,hus, båtar,klädshopping osv
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Tyvärr finns det många barnfamiljer som drabbats och lever så även utan häst. Är dom dåliga föräldrar och då inte borde ha barnen hos sig?

Det blir liksom ingen ordning på diskussionen eftersom du i den här tråden bearbetar nåt som inte ens sagts i en annan tråd.

Att upphöja sitt eget missförstånd till en sanning är inte särskilt konstruktivt.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Hller med både svea och petruska,dygnet har bara 24 timmar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 606
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 070
Senast: Mois
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 773
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp