Dålig förälder för att man har häst?

Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Kombinationen barn och häst har jag inga synpunkter på. Däremot kombinationen häst och dålig ekonomi. Folk som klagar över att pengarna inte räcker till det nödvändigaste samtidigt som de har häst har jag inget till övers för. Har man inte råd säljer man hästen.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Då borde ju inte lantbrukare få ha barn då :rofl:
Inte alltid världens bästa ekonomi precis och mycket tid som går åt till djur och gårdsskötsel :D
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Tack för dina panndunkare:bow: ;)

För övrigt är det också av omsorg om hästen som jag resonerar så. Blir alldeles matt när jag läser om folk här som fått ta hand om nåns dumpade pålle och sen frågar var man kan köpa hö billigt och om nån har en begagnad syntetsadel att sälja för en tusenlapp:cry:
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Kombinationen barn och häst har jag inga synpunkter på. Däremot kombinationen häst och dålig ekonomi. Folk som klagar över att pengarna inte räcker till det nödvändigaste samtidigt som de har häst har jag inget till övers för. Har man inte råd säljer man hästen.

Vad är det nödvändigaste då? Bra mat, vettiga kläder, försäkringar mm och bensin? Vi har ont om pengar och borde väl egentligen inte ha hästar, men vi lyckas alltid få det att gå ihop så att vi har det vi behöver (men här köps inga bodysar för 399kr/st, eller nya leksaker varje månad. Vi föräldrar handlar så gott som aldrig kläder till oss själva och lägger inga pengar på ex alkohol, snask, middagar ute mm) Hästarna får det de behöver i form av bra foder och strö, skoningar, veterinärvård, anpassad utrustning osv (men de har inte 20 grimmor var eller 12 märkesschabrak heller...)
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Jag har fått sälja min häst för att jag har fått barn nu..

Men inte för att barnet fått stå tillbaka för hästen utan för att hästen fått stå tillbaka för barnet. Jag kände mig för otillräcklig som hästägare!

Nu ska tilläggas att jag inte hade stöd hemifrån till att kunna vara i stallet utan fick passa klockan o alltid ha bråttom hem. Ha´r man stödet så går det!!
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Exakt.

Jag förstår inte hur ts kan tolka detta resonemang som en inställning att man är en dålig förälder endast för att man äger en häst eller har en hobby.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Vad är det nödvändigaste då? Bra mat, vettiga kläder, försäkringar mm och bensin? Vi har ont om pengar och borde väl egentligen inte ha hästar, men vi lyckas alltid få det att gå ihop så att vi har det vi behöver (men här köps inga bodysar för 399kr/st, eller nya leksaker varje månad. Vi föräldrar handlar så gott som aldrig kläder till oss själva och lägger inga pengar på ex alkohol, snask, middagar ute mm) Hästarna får det de behöver i form av bra foder och strö, skoningar, veterinärvård, anpassad utrustning osv (men de har inte 20 grimmor var eller 12 märkesschabrak heller...)

Det låter ju som en vettig nivå på både barnen och hästarna.
Märkskläder,plasmatv eller 1000kronorsschabrak är lyx. SKulle inte falla mig in att skaffa nåt av det.
Men bra mat, anpasade kläder/utrustning, vetrinärvård är sådant man inte kan vara utan.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Men allt verkar handla om att man prioriterar sig själv före barnen iom att man har en hobby om det är hästar/fiske/rally/bilar/frimärken/insekter/fotboll/gräsklippare eller för att inte tala om golf, som är en dyr sport.

Många är sååå kvicka att säga att sälja hästen!

En hobby tar tid från barnen, hade man inte haft hästen så hade man ju kunnat lägga tiden på barnen istället. Eller om man inte hade hästen så skulle ju dom pengarna kunnat gå till en semester utomlands tillsammans med barnen. Istället för att kanske vara hemma och köra hö. Osv.

Du verkar ha fattat fel. Eventuella frågor till CindyLou och oro inför barnen handlade om de hade ett hem som inte var hälsofarligt. Grunden för ett barn förutom mat måste väl ändå vara ett tempererat hem, utan farlig omgivning, utan mögel och utan drag?

Vad hästen anbelangade så var frågorna där om det kunde omprioriteras pengar så att barnen fick en hemmiljö som uppfyller någon form av grundkrav.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Är man det?? I flera trådar på Senior så tas det upp att man är såå dålig förälder om man har barn och häst.. Att barnen får lida och att man har inte råd med det.. Jag anser mig inte som dålig förälder för jar har både barn och häst. OM det skulle vara så så är det måååånga barn som skulle behövas tas om hand av soc..

Mitt råd till alla människor (med eller utan barn) med dåligt med tid och/eller dålig ekonomi är: skaffa guldfisk!

Då vi har inackorderingar har jag bankat mitt huvud knöligt flera gånger då vi haft inackorderingar som uppenbart inte har råd att ha häst.

De skär ned på skitkostnader för analyserat foder, avmaskningar, vaccinationer, skoningar och tom veterinärvård.
Sedan har vi haft de som inte haft vare sig tid eller intresse.
De dyker upp i stallet, skitstressade, slarvmockar och fixar det viktigaste och försvinner lika fort som de kom.

Ibland har det hänt olyckor som visat att ägaren inte har någon buffert, finns liksom inte utrymme för det.

Häst är dyrt, häst tar tid.
Finns det inte pengar eller tid ska man inte ha häst.
Har man då dessutom barn, som definitivt ska komma i första hand, ja då förstår jag inte att man ens någonstans funderar över HUR man ska kunna behålla hästarna.

Undrar varför inte jag har barn, jag som resonerar så självklart och så klokt :p :D
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Kära du, jag lånar syrrans inloggning här( får slå mig sen,hehe)
Jag tror att du är en alldeles utmärkt förälder.
Varför? En dålig förälder ifrågasätter sällan om det är så.
JAg vet personligen många barn som har det väldigt dåligt.
Jobbar med hjälp åt dem och det är svårt att få. andra söker själva får ingen hjälp.
sedan finns det fall där soc borde gå in drastiskt. Andra fall där de gör det helt obefogat.
Kärlek kommer man långt med!!! Det är viktigast!!!
Skydd, tak över huvudet och mat är nödvändigt, men kärleken visar dig alltid rätt!!!!
JAG,Mamma med tre barn och två hästar varav de båda ioför sig är barnens!!Vad jag lärt mig av hästhållning under åren har visat att hästfolk ( vettig sådan, utan defenition)med all sannorlighet utgör över medel bra föräldrar.
Då talar jag om att de krävs mycket kunskap, tålamod bestämdhet och kärlek för att lyckas. Inte sant? liksom med barn.
Det är inte alltid lätt. Har tre som sagt varav 3.e en sladdis som är som emil o skrållan ihop.
Men vi gör vårat bästa allihop och vet vi det så är vi bra föräldrar oavsett alla omständigheter.
Att generalisera eller skriva odyl.ja, skratta och tyck synd om deras okunnighet istället och var lycklig i ditt liv. Puss och kram. Allt går med kärlek och planering./ chobra1
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

;) Isåfall måste ju jag tillhöra värsta sortens förälder!!! Med 4 ungar och 21 hästar, jobb och studier.....

Det gäller att prioritera, vi har i princip alltid barnen med oss och mycket sker på deras villkor. Kan vi inte ha dem med oss så är de hos antingen farmor/farfar eller mormor/morfar, men det är ganska sällan faktiskt. (i regel bara om vi har krångel med sjuk/skadad häst som kommer ta tid..)


Gira :banana:
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Vad är det nödvändigaste då?

Det varierar säkert. Det jag skrev baserade sig på mängder av trådar genom åren på temat jag har inga pengar-jag har knappt mat för dagen-jag har inte si-jag har inte så-hur får man bidrag? Från folk som samtidigt är hästägare. Jag tycker att det är skamligt.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Det varierar säkert. Det jag skrev baserade sig på mängder av trådar genom åren på temat jag har inga pengar-jag har knappt mat för dagen-jag har inte si-jag har inte så-hur får man bidrag? Från folk som samtidigt är hästägare. Jag tycker att det är skamligt.


Där håller jag med dig, fullständigt.


Gira :banana:
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Är en bättre mamma till min dotter när jag har hästarna att pyssla med mellan varven. jag och sambon har pratar så att båda behöver lite tid själv för att orka vara en bra mamma och pappa. sen är hon med mig en hel del till stallet och pappan i garaget vilket bidrar till hennes utveckling. skulle däremot ekonomin eller annat gå ut över min dotter så skulle jag fundera vad jag håller på med. Men det är iofs inte sagt att det är hästen som gör problemet det kan vara mycket annat. så jag anser inte att jag är en dålig förälder för att jag har häst.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Att barnen får lida och att man har inte råd med det.. Jag anser mig inte som dålig förälder för jar har både barn och häst.
Klart man inte är en dålig förälder bara för att man har häst. Precis som Escodobe skrev så måste man se hela bilden innan man kritiserar någon för att vara en dålig förälder.

Man är inte bara en dålig förälder, utan en mycket korttänkt människa som inte tänker på sitt eget bästa när man inte har mat för dagen, men har hästar!
Jag kan inte förstå mej på människor som rabiat försöker spara in på vissa "nödvändiga" utgifter, när de sitter med större onödiga utgifter!!

Att ha häst är en lyx, men också en hobby som gör att man mår bra. Jag mår bra av att vara i stallet. Jag har ett par hästar och jag vill inte vara helt utan häst. Men hade jag inte råd med dem hade jag sålt dem! Hade jag inte haft råd med min lite för stora bil hade jag sålt den. Hade jag inte haft råd med mina hundar hade jag sålt dem. Hade jag inte haft råd med bostaden hade jag bytt etc.

Man måste ha råd att äta och betala sina nödvändiga räkningar!! Man måste också ha en budget och ett sparkapital som det går att ta av ifall någonting händer.
Jag känner personer som när de har 10.000:- på banken känner sej som miljönärer och köper någonting för alla pengarna. 10.000:- är ingenting egentligen!! Det är helt normalt att ha mer sparpengar än så.
De allra flesta ekonomirådgivare rekommenderar att ha tillräckligt med sparpengar så att man kan överleva på de pengarna i 6 månader om man behöver. Det tycker jag är en bra fingervisning på hur en ekonomi ska se ut.
Har man inget sparkapital alls, har man knappt pengar att betala hyran med, har man inte pengar att äta sej mätt och har man inte pengar att betala en dyr veterinärräkning så ska man inte ha häst, eller någon annan lyx heller.

Man är inte en dålig förälder för att man har häst, man är en dålig förälder när man inte klarar av att sköta sin ekonomi på ett vettigt sätt!!
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

ett sparkapital som det går att ta av ifall någonting händer.

Det däremot, är ngt som vi inte har. Vi har absolut inget sparkapital, för det har vi inte lyckats prestera ännu när jag är sjukskriven/mammaledig. :( När jag börjar jobba kommer vi försöka lägga undan pengar däremot. Trots detta så har vi lyckats lösa de saker som gått sönder på sistone (dvs frysen, kylen, två varmvattenberedare, vattenpumpen, bilen mm) och blir hästarna sjuka så har vi försäkringar som tar allt förutom en självrisk som alltid går att skrapa fram även om det kräver ytterligare uppoffringar. (ex i form av att vi vuxna får äta lite "sämre", billigare mat och maken cykla 15km till jobbet om det råkar vara amorteringsmånad. Men det går ju det med!)
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Det är ju en viss skillnad på att mamma kanske är iväg en timme om dan, eller att ungarna inte får märkeskläder för att man har häst, i jämförelse med om barnet bor hos en våldsam far för att mamman inte vill lämna honom eftersom hon då måste göra sig av min hästen eller om barnet blir sjuk för att den bor i en olämplig miljö för att pappa vill behålla båten. Eller om föräldrna går in i väggen pga ekonomiska bekymmer eftesom de håller fast vid att shoppa kläder på kreditkort...


Man måste ju se till HELA bilden.


För att vara en bra förälder så måste man ge barnen märkeskläder?
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Det varierar säkert. Det jag skrev baserade sig på mängder av trådar genom åren på temat jag har inga pengar-jag har knappt mat för dagen-jag har inte si-jag har inte så-hur får man bidrag? Från folk som samtidigt är hästägare. Jag tycker att det är skamligt.

Tyvärr finns det många barnfamiljer som drabbats och lever så även utan häst. Är dom dåliga föräldrar och då inte borde ha barnen hos sig?
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Klart man inte är en dålig förälder bara för att man har häst. Precis som Escodobe skrev så måste man se hela bilden innan man kritiserar någon för att vara en dålig förälder.

Man är inte bara en dålig förälder, utan en mycket korttänkt människa som inte tänker på sitt eget bästa när man inte har mat för dagen, men har hästar!
Jag kan inte förstå mej på människor som rabiat försöker spara in på vissa "nödvändiga" utgifter, när de sitter med större onödiga utgifter!!

Att ha häst är en lyx, men också en hobby som gör att man mår bra. Jag mår bra av att vara i stallet. Jag har ett par hästar och jag vill inte vara helt utan häst. Men hade jag inte råd med dem hade jag sålt dem! Hade jag inte haft råd med min lite för stora bil hade jag sålt den. Hade jag inte haft råd med mina hundar hade jag sålt dem. Hade jag inte haft råd med bostaden hade jag bytt etc.

Man måste ha råd att äta och betala sina nödvändiga räkningar!! Man måste också ha en budget och ett sparkapital som det går att ta av ifall någonting händer.
Jag känner personer som när de har 10.000:- på banken känner sej som miljönärer och köper någonting för alla pengarna. 10.000:- är ingenting egentligen!! Det är helt normalt att ha mer sparpengar än så.
De allra flesta ekonomirådgivare rekommenderar att ha tillräckligt med sparpengar så att man kan överleva på de pengarna i 6 månader om man behöver. Det tycker jag är en bra fingervisning på hur en ekonomi ska se ut.
Har man inget sparkapital alls, har man knappt pengar att betala hyran med, har man inte pengar att äta sej mätt och har man inte pengar att betala en dyr veterinärräkning så ska man inte ha häst, eller någon annan lyx heller.


Man är inte en dålig förälder för att man har häst, man är en dålig förälder när man inte klarar av att sköta sin ekonomi på ett vettigt sätt!!


Och dom som haft sparkapital, men som fått använda det för ev lagning av ex bil eller häst som blivit sjuk eller om någon har hus och åskan slagit sönder telefon, kyl, frys osv. (helt hypotetiskt) Och så vida inte har det sparkapitalet är man dålig förälder då? Eller ska den personen sälja av med allt för att ha ett sparkapital och sedan börja om från början?

Eller om en person haft jobb och plötsligt blir sjuk och Fk tar gott om tid på sig för handläggning så sparpengarna gått åt där?

Om personer ska ha så pass mycket pengar sparade så att dom klarar sig 6månader på dom, då handlar det om ett par hundra tusen.. JÖSSES!!! Då är jag nog en mycket dålig förälder och ska varken ha katt eller häst!! Eller framför allt inte barn!! :crazy:
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Det däremot, är ngt som vi inte har. Vi har absolut inget sparkapital, för det har vi inte lyckats prestera ännu när jag är sjukskriven/mammaledig. :( När jag börjar jobba kommer vi försöka lägga undan pengar däremot. Trots detta så har vi lyckats lösa de saker som gått sönder på sistone (dvs frysen, kylen, två varmvattenberedare, vattenpumpen, bilen mm) och blir hästarna sjuka så har vi försäkringar som tar allt förutom en självrisk som alltid går att skrapa fram även om det kräver ytterligare uppoffringar. (ex i form av att vi vuxna får äta lite "sämre", billigare mat och maken cykla 15km till jobbet om det råkar vara amorteringsmånad. Men det går ju det med!)


Som mammaledig är det inte så fett och det kan vara mycket svårt att klara sig om man inte har gott om pengar förut. Om inte annat så kan sparkapitalet, om det fanns något innan, behövas då..

Jag tror att majoriteten lever från månad till månad, och då i mångas ögon då inte skulle ha varken barn och häst. Det känns ganska sorgligt. Att folk ser ner på andra så mycket.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 409
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 607
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 071
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp