Dålig förälder för att man har häst?

mul

Trådstartare
Är man det?? I flera trådar på Senior så tas det upp att man är såå dålig förälder om man har barn och häst.. Att barnen får lida och att man har inte råd med det.. Jag anser mig inte som dålig förälder för jar har både barn och häst. OM det skulle vara så så är det måååånga barn som skulle behövas tas om hand av soc..
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Fjantingt, jag tänker inte göra mig av med min häst! Jag kommer definitivt ha råd att ha kvar hästen och dessutom ha en bebis!

Med de utgifterna vi har idag, och om jag tar ut 15 dagar FP. Har jag råd att ha kvar hästen. Och då finns även en liten summa för oförutsedda utgifter.

Kanske folk ska se över sin ekonomi först innan de börjar skylla på hästen ;)
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Det jag blir så trött på är att så fort det kommer upp en tråd om någon som har det kämpigt just nu så kommer vissa in på att sälj hästen, gör dig av med det och det.. Att man inte tänker på barnet och att det skulle ha det bättre hos någon annan, ex fosterfamlij..

Det är klart att barnen kommer i första hand, även om man kan offra ex fina kläder eller gå ut en gång i veckan för att ha hästen kvar. Jag har sålt av med mycket grejjer nu för att ha råd med famlijoch hästar som ska föla nästa år. Dock har fölen redan intressenter. Ett av fölen vet jag med säkerhet att jag kan sälja och den andra är en uppfödare som vill ha. När jag säljer dom så hamnar pengarna i "hästkassan", dom går alltså tillbaka till hästarna och deras vård/omsorg.

Och det ska jag ha dåligt samvete för.. :crazy:
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Jag har fyllt i ett diagram och säljer saker jag inte har någon användning av, nu tog det visseligen mig 4 månader att sälja min bil. Men med de pengarna kan vi lösa ett lån och vips så försvann kostnaden för bilen och dessutom ett lån.

Jag skulle inte klara av att sälja hästen, då skulle jag må psyiskt dåligt istället och hur bra mamma är man då när man bara går och deppar?
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Jag har fyllt i ett diagram och säljer saker jag inte har någon användning av, nu tog det visseligen mig 4 månader att sälja min bil. Men med de pengarna kan vi lösa ett lån och vips så försvann kostnaden för bilen och dessutom ett lån.

Jag skulle inte klara av att sälja hästen, då skulle jag må psyiskt dåligt istället och hur bra mamma är man då när man bara går och deppar?


Precis!! Allt går att lösa om man vill. Jag tror att ibland så är det till och med bra att ha en hobby "utanför" famlijen. Jag tror nämligen att man lätt blir "bortglömd" som person som mamma.

Min son är 14månader och under den tiden har jag nästan inte gjort något för min skull utan för våran skull.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Jag är själv uppvuxen i en familj där mamma alltid stått tillbaka för alla andra. Nu i efterhand har man så dåligt samvete för det. Därför har jag bestämt mig för att jag måste få ha ett fritidsintresse även om jag är mamma. Om jag mår bra är jag oxå en bättre mamma! Tror absolut det blir lätt att man bara är mamma och inget mer om man inte gör något åt saken!
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Nej man är ingen dålig förälder för att man har häst. Däremot tycker jag man är en dålig förälder om barnen får stå tillbaka det minsta för hästarnas skull.
Så för mig innebär kombinationen barn och häst att det måste finnas god ekonomi och mycket fritid som förutsättning för ett föräldraskap innehållande häst.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Den är inte hästinnhavet som avgör om man är dålig förälder eller inte. Det är om hästinnehavet går ut över barnen.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Är man det?? I flera trådar på Senior så tas det upp att man är såå dålig förälder om man har barn och häst.. Att barnen får lida och att man har inte råd med det.. Jag anser mig inte som dålig förälder för jar har både barn och häst. OM det skulle vara så så är det måååånga barn som skulle behövas tas om hand av soc..

Men nu får du sluta, varken din tråd eller cindy lous tråd handlade problemen endast om att ts hade häst och barn samtidigt. Flera av dem som skrev i trådarna hade häst och barn själva, av det kan du väl dra några slutsatser?

Tror du verkligen att det var det som det handlade om, trots att trådarna blev så många sidor långa och trots alla förklaringar och diskussioner?
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Men nu får du sluta, varken din tråd eller cindy lous tråd handlade problemen endast om att ts hade häst och barn samtidigt. Flera av dem som skrev i trådarna hade häst och barn själva, av det kan du väl dra några slutsatser?

Tror du verkligen att det var det som det handlade om, trots att trådarna blev så många sidor långa och trots alla förklaringar och diskussioner?

Men allt verkar handla om att man prioriterar sig själv före barnen iom att man har en hobby om det är hästar/fiske/rally/bilar/frimärken/insekter/fotboll/gräsklippare eller för att inte tala om golf, som är en dyr sport.

Många är sååå kvicka att säga att sälja hästen!

En hobby tar tid från barnen, hade man inte haft hästen så hade man ju kunnat lägga tiden på barnen istället. Eller om man inte hade hästen så skulle ju dom pengarna kunnat gå till en semester utomlands tillsammans med barnen. Istället för att kanske vara hemma och köra hö. Osv.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Den är inte hästinnhavet som avgör om man är dålig förälder eller inte. Det är om hästinnehavet går ut över barnen.

Men det går ju ut över barnen ändå, tiden och pengarna som läggs på hästen skulle ju kunnat gå till barnen ändå. Såsom resa eller kläder eller leksaker osv. Att ha häst är ju ett passande, så då kanske tiden med hästen går ut över barnen. Tid som skulle kunnat gå till att umgås med barnen.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Nej man är ingen dålig förälder för att man har häst. Däremot tycker jag man är en dålig förälder om barnen får stå tillbaka det minsta för hästarnas skull.
Så för mig innebär kombinationen barn och häst att det måste finnas god ekonomi och mycket fritid som förutsättning för ett föräldraskap innehållande häst.

Se föregående svar till Diskurs och escodobe. Har mamma och/eller pappa någon som helst hobby så "lider" ju barnen av det. Dom hade ju kunnat fått tiden eller pengarna istället.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Jag är själv uppvuxen i en familj där mamma alltid stått tillbaka för alla andra. Nu i efterhand har man så dåligt samvete för det. Därför har jag bestämt mig för att jag måste få ha ett fritidsintresse även om jag är mamma. Om jag mår bra är jag oxå en bättre mamma! Tror absolut det blir lätt att man bara är mamma och inget mer om man inte gör något åt saken!

Ja, det är väl så jag ser det, men det kommer ju bli till en kostnad av barnet, hur man än gör. Men däremot så får barnet en mamma som kanske faktiskt är lycklig iom att hon har hobbyn. Något att kunna se fram emot, eller komma ifrån en stund från att vara mamma.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Men allt verkar handla om att man prioriterar sig själv före barnen iom att man har en hobby om det är hästar/fiske/rally/bilar/frimärken/insekter/fotboll/gräsklippare eller för att inte tala om golf, som är en dyr sport.

Många är sååå kvicka att säga att sälja hästen!

En hobby tar tid från barnen, hade man inte haft hästen så hade man ju kunnat lägga tiden på barnen istället. Eller om man inte hade hästen så skulle ju dom pengarna kunnat gå till en semester utomlands tillsammans med barnen. Istället för att kanske vara hemma och köra hö. Osv.

De enda trådar på senior som jag har läst som handlar om föräldrars hästägande eller hobby är just de två trådarna som jag nämnde i mitt förra inlägg. Men det verkar inte vara dessa två trådar som du hänvisar till när du skriver att inställningen allmänt på senior är att man som förälder inte bör ha några hobbies eftersom det som sagt i dessa två trådar absolut inte handlade om att hästägande/hobby och föräldraskap i allmänhet var oförenligt. Så då har du läst trådar som inte jag läst. Men jag läser ju i och för sig inte alla trådar.

Om du alltså menar om man som förälder i allmänhet bör avstå från sin hobby bara för att man har barn så är mitt svar Nej.

Man får se till hela situationen, om man trots hobbyn kan ge sitt barn omsorg och känslomässig och ekonomisk trygghet. Det är ju en samvetsfråga.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Se föregående svar till Diskurs och escodobe. Har mamma och/eller pappa någon som helst hobby så "lider" ju barnen av det. Dom hade ju kunnat fått tiden eller pengarna istället.

Man får gå balansgång..
nä men,får barnen sin tid så tar dom ju inte skada av att man lägger tid på hästen.
o får dom vad dom behöver i materiell väg o d finns pengar över så varför ska dom då ha mer?
Allt allt allt kan ju inte gå till o vara för barnen...
men vilken frisk människa skulle prioritera nåt annat före sina barn om dom tog skada av det??
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Jag är själv uppvuxen i en familj där mamma alltid stått tillbaka för alla andra. Nu i efterhand har man så dåligt samvete för det. Därför har jag bestämt mig för att jag måste få ha ett fritidsintresse även om jag är mamma. Om jag mår bra är jag oxå en bättre mamma! Tror absolut det blir lätt att man bara är mamma och inget mer om man inte gör något åt saken!

Hallelulja.....:banana: Jag har två barn och har som mest haft fem hästar. Mina barn har ALDRIG farit illa av det, däremot har dom lärt sig respekt, ansvar och ödmjukhet. Djur hjälper till att fostra barn... Ska tilläggas att dom aldrig heller behövt offra något pga av mitt intresse men dom har kanske inte alltid haft det allra nyaste..men hur många "vanliga" barn har det??
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Men det går ju ut över barnen ändå, tiden och pengarna som läggs på hästen skulle ju kunnat gå till barnen ändå. Såsom resa eller kläder eller leksaker osv. Att ha häst är ju ett passande, så då kanske tiden med hästen går ut över barnen. Tid som skulle kunnat gå till att umgås med barnen.

Det är ju en viss skillnad på att mamma kanske är iväg en timme om dan, eller att ungarna inte får märkeskläder för att man har häst, i jämförelse med om barnet bor hos en våldsam far för att mamman inte vill lämna honom eftersom hon då måste göra sig av min hästen eller om barnet blir sjuk för att den bor i en olämplig miljö för att pappa vill behålla båten. Eller om föräldrna går in i väggen pga ekonomiska bekymmer eftesom de håller fast vid att shoppa kläder på kreditkort...


Man måste ju se till HELA bilden.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Kombinationen barn och häst har jag inga synpunkter på. Däremot kombinationen häst och dålig ekonomi. Folk som klagar över att pengarna inte räcker till det nödvändigaste samtidigt som de har häst har jag inget till övers för. Har man inte råd säljer man hästen.
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Uha, jag kände mig som en dålig "mamma" till min häst när jag stallade upp henne hos en bekant pga att jag är gravid.. :angel:

Både jag och min sambo ser endast hästen som en bra sak sedan när bebisen kommer, jag kan fly till hästen och han kan ta hand om bebisen en stund varje dag, det kommer göra alla gott, och speciellt pappan och barnets relation..
 
Sv: Dålig förälder för att man har häst?

Det är ju en viss skillnad på att mamma kanske är iväg en timme om dan, eller att ungarna inte får märkeskläder för att man har häst, i jämförelse med om barnet bor hos en våldsam far för att mamman inte vill lämna honom eftersom hon då måste göra sig av min hästen


Man måste ju se till HELA bilden.

Så menar jag!!
Jag har ju både barn och hästar. 4 barn och 6 hästar. Men barnen får alla sina behov tillgodosedda och ja de har det nyaste av allt.
Skulle de få mer grejer skulle det bli löjligt. Jag jobbar dessutom ytterst lite för att ha tid med allt.
Huset är dessutom nyrustat,skulle aldrig bo i något mögel eller annat sunk.
Men nu ska jag dra ner på hästeriet för att få mer tid för barnen!!!
Sen kan ju ha 30 hästar när de är stora:bump:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 606
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 070
Senast: Mois
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 773
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp