Dålig chef? utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 22

Ja, den dialogen är svår att få till på ett bra plan. Jag känner ingen som helst respekt för honom och han har alldeles för lite pondus för att kunna handskas med mig så det skär sig rejält. Om jag ska ha en chef över mig behöver han eller hon ha ett tydligt ledarskap och något att tillföra (erfarenhet, kunskap, engagemang, etc) och han har dessvärre inte något av det.
vi som vet bäst.jpg


Denna har jag vid mitt skrivbord ... :-)

Alltid retar det någon ... ;-)
 
Jag känner ingen som helst respekt för honom och han har alldeles för lite pondus för att kunna handskas med mig så det skär sig rejält.

Det här tolkar jag nog mer som en röd varningsflagg för dig än för honom. Att någon ska behöva ha "pondus" för att kunna "handskas" med någon låter ju som ett väldigt förlegat synsätt på ledarskap. Jag behöver inte handskas med och jag vill absolut inte att en chef ska känna att de behöver ha en auktoritär inställning gentemot mig på arbetsplatsen. Det är inte en sund arbetsrelation i mina ögon. Det är tvärtom utmärkande för de allra sämsta relationerna jag haft med några av mina tidigare chefer.
 
Ja, jag tycker det låter som att ni mobbar chefen. Hens personlighet ska inte spela någon roll. Arbetsuppgifterna hen har är inte ett personligt kränk mot dig.

https://kollega.se/arbetsmiljo/sa-fungerar-mobbning-mot-chefer
Jag skulle i och för sig säga att personligheten spelar stor roll för hur en chef uppfattas. Jag har svårt att hantera chefer jag saknar respekt och förtroende för. Vissa personer bör helt enkelt inte ha arbetsledande roller, det är inte bra för de anställda och det är rätt ofta inte bra för dom heller.
Däremot tycker jag att arbetsuppgifterna som beskrivs är helt rimliga, Visst, man kan tycka att det är korkat och förklara varför man anser att det inte tillför medarbetarsamtalet något av värde men man får i slutänden helt enkelt tugga i sig det för att det är det man har betalt för typ.
 
Jag skulle i och för sig säga att personligheten spelar stor roll för hur en chef uppfattas. Jag har svårt att hantera chefer jag saknar respekt och förtroende för. Vissa personer bör helt enkelt inte ha arbetsledande roller, det är inte bra för de anställda och det är rätt ofta inte bra för dom heller.
Däremot tycker jag att arbetsuppgifterna som beskrivs är helt rimliga, Visst, man kan tycka att det är korkat och förklara varför man anser att det inte tillför medarbetarsamtalet något av värde men man får i slutänden helt enkelt tugga i sig det för att det är det man har betalt för typ.
Jag har aldrig upplevt en chef jag ville umgås med privat, men det känns liksom oväsentligt. Mellanchefens roll från mitt perspektiv är att ta hand om massa dryga saker som att sitta i möten med högre chefer, lägga schema osv. Det verkar vara världens värsta jobb, inget jag hade velat göra.

Jag är nöjd så länge min arbetsledare isolerar mig från de högre upp och lägger ett hyfsat schema. I utbyte mot det har jag inget emot att lyssna på nåt möte eller diskutera oväsentliga mål eller le och nicka när dom berättar nåt tok. Dom kan få vara hur tokiga dom vill, nån måste ju ha skitjobbet 😅.
 
Jag har aldrig upplevt en chef jag ville umgås med privat, men det känns liksom oväsentligt. Mellanchefens roll från mitt perspektiv är att ta hand om massa dryga saker som att sitta i möten med högre chefer, lägga schema osv. Det verkar vara världens värsta jobb, inget jag hade velat göra.

Jag är nöjd så länge min arbetsledare isolerar mig från de högre upp och lägger ett hyfsat schema. I utbyte mot det har jag inget emot att lyssna på nåt möte eller diskutera oväsentliga mål eller le och nicka när dom berättar nåt tok. Dom kan få vara hur tokiga dom vill, nån måste ju ha skitjobbet 😅.
Ja, jag tycker det verkar aptråkigt att vara mellanschef. Men jag vet hur det är att jobba i en verksamhet med en bra ledning och en i en dålig ledning och hur enormt stor skillnad det kan vara, även om själva verksamheten är likadan.

Det avspeglar sig på arbetsmiljön, arbetsglädje, arbetsmoralen, personalomsättningen och annat. En kass chef kan göra arbetet outhärdligt medan en bra får en att vilja stanna kvar trots att man kanske hade haft bättre lön eller andra förmåner på något annat ställe.

Det innebär inte att chefen måste vara en supermänniska som aldrig tabbar sig, eller att man vill vara kompis och hänga med hen privat. Men jag vill ha en chef jag litar på.
 
@Zinfernia

Utifrån vad du skriver så tycker jag du uppför dig som en bortskämd barnunge som försöker mobba ut den nyanställda och sätta käppar i hjulet. Vad skulle du tyckt om att någon vägrade delta i möten eller utföra arbetsuppgifter du var beroende av i hopp om att du skulle få sparken för att de inte gillade dig? oavsett vad du tycker om andra medarbetare så bör man uppföra sig korrekt. Det verkar som om ni har en mobbingkultur på er avdelning.

Det är fullkomligt normala och vedertagna saker chefen ber dig om och ja målen är ofta lite halvkorkade. Det är liksom bara att tugga i sig eller föreslå mål som fungerar för dig. Att vägra delta i möten kan räknas som arbetsvägran och kan i förlängningen leda till varning och avsked. Nu är väl inte risken så stor för dig om ledningen tycker du är viktigare än chefen men det är en realitet att ditt uppförande inte skulle accepteras på de flesta arbetsplatser.
 
Jag har aldrig upplevt en chef jag ville umgås med privat, men det känns liksom oväsentligt. Mellanchefens roll från mitt perspektiv är att ta hand om massa dryga saker som att sitta i möten med högre chefer, lägga schema osv. Det verkar vara världens värsta jobb, inget jag hade velat göra.

Jag är nöjd så länge min arbetsledare isolerar mig från de högre upp och lägger ett hyfsat schema. I utbyte mot det har jag inget emot att lyssna på nåt möte eller diskutera oväsentliga mål eller le och nicka när dom berättar nåt tok. Dom kan få vara hur tokiga dom vill, nån måste ju ha skitjobbet 😅.
Jag väljer aktivt bort privat umgänge med underställda eftersom det lätt kan skapa orimliga konstigheter på endera planet. Bättre att ta hand om de dryga sakerna och isolera - just schema är inte riktigt aktuellt. Och har medarbetarsamtal med måldiskussioner som är obligatoriska.

Tycker det är typ världens bästa jobb, men det handlar nog mer om vilka jäkla supermänniskor som jobbar på arbetsplatsen och vad vi åstadkommer som grupp - än om att just de stipulerade arbetsuppgifterna som finns i chefsrollen är fantastiska.
 
Ledsen att jag är så frånvarande här hörni! Mitt blodtryck som i vanliga fall är lågt men inte alarmerande på något sätt har plötsligt bestämt sig för att sjunka rejält så de senaste dagarna har jag varit otäckt yr och ikväll fick jag 9ka in och ta prover då jag inte ens kunde ställa mig upp. Minsta rörliga bild, för snabb scrollning på skärmen eller blinkande reklambanner gör mig kallsvettig så jag försöker hålla mig ifrån det så mycket som det går 😅

Jag har ändå lyckats prata med en av företagets högsta chefer idag och berättat allt, från min enorma frustration som mynnar ut i irritation till allt annat runtomkring. Det var ett odramatiskt samtal och ingenting av det jag berättade kom som en total chock direkt. Det som var mest förvånande var nog mina starka reaktioner för jag är inte på något sätt ansedd som svår att samarbeta med utan snarare tvärtom, jag är den första som kastar min fritid överbord och som är villig att jobba dygnet runt om det behövs.
Nu har jag inte klarar att läsa alla inlägg men ni som skriver att jag får byta jobb om det här uppöägget inte passar mig har naturligtvis rätt och det kommer jag också att göra om det behövs. Vi kom överens om att vi avvaktar lite till men om min känsla inte ändras framöver blir det utan tvekan ett byte. Jag älskar den här tjänsten och jag älskar företaget i sig men jag tycker också att jag ger alldeles för mycket hjärta och engagemang i mitt jobb för att acceptera ett ledarskap som bara gör mig frustrerad och omotiverad.
 
Ledsen att jag är så frånvarande här hörni! Mitt blodtryck som i vanliga fall är lågt men inte alarmerande på något sätt har plötsligt bestämt sig för att sjunka rejält så de senaste dagarna har jag varit otäckt yr och ikväll fick jag 9ka in och ta prover då jag inte ens kunde ställa mig upp. Minsta rörliga bild, för snabb scrollning på skärmen eller blinkande reklambanner gör mig kallsvettig så jag försöker hålla mig ifrån det så mycket som det går 😅

Jag har ändå lyckats prata med en av företagets högsta chefer idag och berättat allt, från min enorma frustration som mynnar ut i irritation till allt annat runtomkring. Det var ett odramatiskt samtal och ingenting av det jag berättade kom som en total chock direkt. Det som var mest förvånande var nog mina starka reaktioner för jag är inte på något sätt ansedd som svår att samarbeta med utan snarare tvärtom, jag är den första som kastar min fritid överbord och som är villig att jobba dygnet runt om det behövs.
Nu har jag inte klarar att läsa alla inlägg men ni som skriver att jag får byta jobb om det här uppöägget inte passar mig har naturligtvis rätt och det kommer jag också att göra om det behövs. Vi kom överens om att vi avvaktar lite till men om min känsla inte ändras framöver blir det utan tvekan ett byte. Jag älskar den här tjänsten och jag älskar företaget i sig men jag tycker också att jag ger alldeles för mycket hjärta och engagemang i mitt jobb för att acceptera ett ledarskap som bara gör mig frustrerad och omotiverad.
Du får ett mycket begränsat urval av möjliga arbetsplatser om du vägrar mål och utvecklingssamtal, det är liksom standard.
 
Ja, jag tycker det låter som att ni mobbar chefen. Hens personlighet ska inte spela någon roll. Arbetsuppgifterna hen har är inte ett personligt kränk mot dig.

https://kollega.se/arbetsmiljo/sa-fungerar-mobbning-mot-chefer
Från länken, det tycks vara check på det mesta i listan när det gäller mobbning underifrån.

Medarbetare dyker inte upp på avtalade möten.
Medarbetare vägrar utföra uppgifter.
Medarbetare undanhåller information.
Skitsnack bakom ryggen.
Skvaller och ryktesspridning.
Mobbarna söker stöd hos andra chefer i organisationen.
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
10 653
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 998
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 642
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp