Zinfernia
Trådstartare
Nej, biten med personliga mål kommer från honom. Han pratar ofta om att bryta ner ledningens övergripande mål och att han vill sätta egna mål på var och en av oss. Ledningen vill att vi sätter gemensamma mål för kontoret och det är jag gladeligen med på.Det kan ju vara så att det ingår i din chefs arbetsuppgifter att sätta mål för personalen. Inte direkt alltid man har så mycket att säga till om när det gäller sånt som mellanchef, speciellt inte om det är ett större företag. För min del skulle det tex antagligen räknas som arbetsvägran om jag inte försökte sätta mätbara mål för min personal och sen dokumenterade och följde upp hur det gick med dem. Visst finns det fall där någon verkligen inte velat men då måste jag be att de lämnar in något skriftligt om att de avsäger sig utvecklingsmål och också förstår att det kan påverka vid lönerevisioner. Med tanke på hur kollektivavtal/lokala avtal är skrivna så har personalen dessutom ofta rätt till den typen av samtal och tydliga mål så man kan hamna i skiten ordentligt om man inte gör det som chef.
Han vill däremot sätta personliga mål som är mätbara vilket för mig är helt ointressant. För mig är kontorets mål det viktiga, att vi når vår budget och lite till, gör bra projekteringar och har nöjda och återkommande kunder. Lyckas vi med det har jag gjort ett bra jobb, personliga mål eller ej.