Ja en bra chef är ju guld värd! Jag känner att jag nog hade kunnat acceptera min nuvarande chefs brist på ledarskap för typ 15 år sedan när jag var rätt ny på arbetsmarknaden men nu? Aldrig i livet.
På vårt medarbetarsamtal innan sommaren tjatade han om att han ville att vi tillsammans skulle sätta mål för mig. Jag förklarade att jag inte är intresserad av att sätta några konkreta mål, dels för att han inte har kompetens nog att bedöma mitt arbete och dels för att nedskrivna mål på en lista inte sporrar mig att bli bättre. Jag vill inte ha mål á la "Zinfernia ska ro tre projekt i hamn innan januari 2023" utan jag vill sköta mitt jobb på det sätt jag gör idag där jag själv lägger upp allt arbete utefter vad jag tycker funkar.
Ändå kom han idag (på min första arbetsdag efter semestern!) och började återigen tjata. Jag tycker att han gjorde det så jävla fult eftersom han inte bara försökte köra över min egna vilja utan dessutom la in förtäckta hot om att målen också är ett underlag för kommande löneförhandlingar då han kan se att jag uppnått det vi kommit överens om. Underförstått, om jag inte går med på att skriva ner en massa mål så kan jag inte räkna med en bra löneförhöjning
Jag blev till sist vansinnig och sa åt honom att han fick sätta vilka mål han ville på mig men att jag faktiskt skiter fullständigt i vilka mål han sätter och varför, samt att jag inte kommer att vara med på det tåget. Nästa gång han börjar mala på om mål ska jag tala om för honom att nedskrivna mål på papper inte kommer att motivera mig ett dugg men att jag däremot blir riktigt taggad av någon med ett bra ledarskap och vettiga prioriteringar.