rubytoo

Trådstartare
Nu måste jag bara skryta lite. Den nya tysken dvs Lukas tvillingbror som kom till mig i slutet av Augusti har i år gått 5st klasser och varit felfri i samtilga trots att jag faktiskt har svårt att hänga med i svängarna.

Igår gick han sin andra 120cm och var felfri. Den första gick han förra helgen i sydslätten.

Hur gick det för er andra som var i Dagstorp???

Sv: Dagstorp

åh, vad kul!

jag var där med anna, det gick väl sådär.

olgaklara skrev:
Nu måste jag bara skryta lite. Den nya tysken dvs Lukas tvillingbror som kom till mig i slutet av Augusti har i år gått 5st klasser och varit felfri i samtilga trots att jag faktiskt har svårt att hänga med i svängarna.

Igår gick han sin andra 120cm och var felfri. Den första gick han förra helgen i sydslätten.

Hur gick det för er andra som var i Dagstorp???

ouups nu såg jag ju att jag vimsat till det igen :o

Han kom ju inte till mig förens i slutet av OKTOBER, var jag fick augusti ifrån har jag ingen aning om :confused:

"Min" kära häst, som bor nere i Skåne just nu, var där och var placerad i sina starter. :)

Senast ändrad av en moderator:

Lördagen var jag uppe med gammel mannen som äntligen verkar vara helt återställd efter sin stora bäckenfraktur, underbart fin och nu funkar äntligen bromsen igen. Ett nedslag men inget jag bryr mig om det viktiga var att känslan var så enormt bra.
Söndagen önskar jag att jag inte åkt dit, du hörde kanske talas om vad som hände ute på parkeringen. Stod i lugn och ro uppe vid bilen och plockade fram sadel odyl när det var dags att lasta ur, ett par bilar bort är det bra låda i ett släp, ser att där står en kille och försöker lugna hästen som höll på, blir mer och mer liv och jag får känslan att den där killen är nog inte så hästvan, ingen som kommer honom till hjälp. Skickar iväg mamma för att fråga om han behöver hjälp, rätt vad det är så brakar det till och hästen går över bommen och ramlar halvt ut genom framdörren, huvud, hals och ett framben ut genom dörren samtidigt som bakkärran hänger kvar över frambommen på tvären, bara att kasta ifrån sig grejorna och springa dit och försöka hjälpa till, fattar inte hur många människor tänker står bara handfallna och tittar på, vrålar ner mot ridhusen så att vi äntligen fick upp lite starka människor som kunde hjälpa till, hästen får ett antal panikanfall och det såg verkligen ut som om den skulle sparka av sig benen när den höll på. Efter många om och men så kommer även veterinären dit och får i den lugnande, vi lyckas få ner frambommen utifrån och i nästa panikanfall så sparkade den ut mellanväggen. En kille som var mkt duktig lyckades vika in frambenet som var utanför så i nästa panikanfall kom framdelen in igen, dock kom han först fortfarande inte upp då han låg så kilad upp i framväggen. Men efter att ha fått ligga och ta igen sig en stund medans vi funderade på hur vi skulle kunna dra honom bakåt i släpet så lyckades han äntligen resa sig. Han backade i alla fall ut stående på alla sina ben, även om han väl ute inte verkade vilja stöda riktigt på ett bakben, hade ett rejält sår på ett framben och tack och lov ett rejält jack ovanför ett öga (såg att han mitt i ett av panikanfallen slog i dörrkanten och sedan sprutade det till med blod från det bortersta ögat så man han tänka att helvete där slog han sönder ögat men så var alltså inte fallet utan det tog ovanför). Autopiloten på nu var hästen i säkerhet vi får skynda oss att ta ut Joy om vi skall hinna. Mamma tyckte att vi kör hem istället, a nej sa jag har vi kört hit bara för detta så skall jag starta. Bort till Joy som såg ganska upprörd ut i transporten han hade ju naturligtvis hört hela cirkusen. Ut med honom och han som normalt gärna är lite småjobbig när man precis lastat ut på ett nytt ställe står som ett ljus rör inte en fena medans vi slänger på sakerna (var precis som han kände att min mamma är inte sig själv så jag får nog vara snäll nu), upp på honom och skrittar ner mot ridhuset samtidigt som jag blir inkallad på framhoppningen, när jag sitter där känner jag hur "chocken" släpper i kroppen och blir helt mör (och lite roligt jag bara längtar efter en cigg...) Rider som en zoombi. Joy var jättefin , börjar hoppa fram har precis flyttat över till oxern när jag blir inkallad på banan. Går in trots att vi inte hoppat färdigt, inte ett spår av de spänningar i Joy som var när han kom in på banan förra helgen utan avslappnad och fin. Och sedan börjar denna krattan att rida (eller rättare sagt att inte rida) har ju innan suttit och kollat på en hel del och sett just hur distanserna var och viste precis hur jag skulle rida men allt var puts väck ur huvudet, redan till tvåan börjar jag att shabbla rider precis som man inte skall göra och kommer på ett halvt galoppsprång fel utifrån varpå Joy säger nähädu och smiter unnan, på det igen vad gör jag då jo lägger honom på exakt samma han försöker då trampa om med följden att han fick med sig nästan varenda bom på hindret total obalans och vi travar mot trean, ny anridning och vi hoppar över det, zoombin tittar upp oj där är kombinationen vi skulle till och tänker nej det här är inte rätt mot hästen varpå jag galopperar ner och hoppar över ettan igen och utgår. Funderar ett tag på att gå in i nästa klass då får jag ju lite tid på mig att samla ihop mig först. Men det stora startfältet i avd A emellan fattade beslutet åt mig så vi packade in lillkillen och körde hem istället.
Skulle vara väldigt skönt att få reda på hur det egentligen gick med hästen, har funderat på det många gånger idag, vet att de körde upp med den till Helsingborg. Så är det någon som vet vem det var och hur det gick så får ni gärna berätta.

Jo jag vet mkt väl vad som hände med hästen eftersom jag och Mats stod vid huvudet hos den och försökte samtidigt få loss sprinten under hals och framben. :(

Jag höll även huvudet och lade under en vojlock så att den inte skulle ligga i vattnet.

Hjälpte även att bandagera, eller rättare sagt hålla i sakerna medan veterinären bandagerade frambenet.

Sedan lastades hästen in för färd till Helsingborg.

Tjejen kom tillbaka senare och sökte upp de hon hade lånat saker av då passade jag på att fråga hur det gick med honom.
Och det verkade som om allt gick bra och det mest var en chock för hästen och en hel del skärsår på ben och öga. Men att de behöll honom där i varje fall.

Det var ju skönt att allt verkade gått bra. Såg inte dig men det var ju rätt rörigt, vi var ju mest där bak och försökte få väck mellanväggen iom att hästägaren dök upp och satt vid huvudet på den. Usch vad det gjorde ont i en när man såg hur hysterisk hon blev, är tillräckligt obehagligt att se en främmande häst på det viset, kan bara tänka mig hur det kändes för henne att se sin häst ligga så och bara kunna stå och se på när den håller på och sparkar sönder sig i panik. Fick dåliga vibbar först att det här slutar aldrig lyckligt, såg rätt hopplöst ut först och snacka om tafatt veterinär, att komma dit när man blir dit kallad utan att ha någonting med sig.
En sak som man i detta lärde sig är vansinnigt i transporterna är att man kan fälla bommarna utifrån men mellanväggen går inte att lossa utifrån utan måste lyftas ur framtill, där är ju inte så ofta man kommer åt i en olyckshändelse, nu var det ju tur att han själv lyfte den när han sparkade. I vår transport är det dessutom så att den måste vara helt ställd åt vänster för att kunna lyftas ur vilket man inser nu är vansinnigt. Små detaljer som kan påverka rätt mkt när olyckan är framme som man inte har en tanke på förrän det hänt.

Vet du möjligen vem det var som välte med släpen på förmiddagen en bit därifrån ? Hörde det på radion igår men inte ett ljud om det i Sydsvenskan.

Jag var där :)
Min lille älskling var helt underbar :love: nollade första och var inte i ngt hinder i 1.20n. Men det blev ett missförstånd när vi skulle hoppa sjuan så vi fick ett stopp men det räknar jag bort:D . Det hindret hade vi ju redan hoppat :eek: så han gick och letade efter ngt annat:p :cool:
Men hoppningen var finfin och han blir bara bättre o bättre för varje 1.20 han får gå

Min storasyster stod brevid dej Gylle med sin lastbil.
Hennes gamle som äntligen blivit frisk igen gick bara 110 som han var felfri i eller om han hade ett nedslag. För varken speakern eller ryttaren va helt säker på om bommen trillat eller ej.
De andra två måste ha fått totalt hjärnsläpp för dom hoppade inte alls.:(

Nej jag vet inte vem det var som välte fick dock höra om det och att det skulle ha gått bra där med. Det var två hästar i det släpet och de var på väg till tävlingen när de krockade med en personbil i rondellen vid saxtorp

Ja ägaren till hästen var väldigt ledsen och det var gripande att se henne. Jag stod och tröstade henne vid hästen medan Mats "satt" på huvudet för att den inte skulle kunna sparka så som den gjorde.

Hon tyckte så otroligt mkt om sin häst och var ju inte speciellt gammal ocg endast sin ganksa hästovana pojkvän med sig.
Fast jag tycker att hon hanterade situationen otroligt bra och var lung och fin när hon var framme hos hästen och pratade med honom.

Jag hoppas verkligen att det gick bra med honom och att han snart är tillbaka igen.

Min pålle (se användarbilden) var fyra i 1.20'n :) . Låter som en hemsk olycka det där med transporten. :( Brrrrrrrrr

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 678
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar