Dags att täcka hästarna?

K

kampargladje

Täck-dax?

En fråga som riktar sig till er som täckar era hästar. Nu när hösten är här med sina regniga, blåsiga och leriga dagar börjar det kanske dra ihop sig för täck-dax. Satt hemma och funderade över om det ännu är för tidigt häromdagen och kom då på den briljanta ideen att jag kunde starta en tråd här på buke om det.

-När tycker du det är dags att börja täcka?
-Temperatur?
-Väder?
-Månad?

Vart i Sverige man befinner sig har såklart stor betydelse och därför skulle det kanske vara bra om det nämndes också.

Så nu sitter jag här med späning och väntar på era svar. Bomba! :bump:

Sv: Dags att täcka hästarna?

Mina fyra kallblod går fortfarande ute dygnet runt. Vädret har varit riktigt fint här på sistone, och det har inte regnat så jättemycket. Det finns relativt mycket bete kvar, men vi stödfodrar med hösilage varje kväll.
En av hästarna har ett tunt regntäcke på sig dygnet runt, eftersom han har känslig rygg och lite problem med musklerna.
De andra tre går fortfarande nakna. Varje morgon, när jag kommer ut i hagen och serverar frukostmorötterna, känner jag igenom alla hästarna och de är varma och goa. Trots att det de senaste nätterna varit ner mot nollgradigt.

Jag tänker vänta med täcken så länge det bara är möjligt.

Vad gäller din fråga om temperatur, så svarar jag att det spelar ingen roll hur många grader det är - det finns så många andra faktorer som är av betydelse. Blåser det? Regnar det ihållande hela dagen? Osv.

Immer (som bor i Skåne)

väldigt individuellt. vi började täcka våra tävlingshästar idag. Ofodrat regntäcke som sen byts till fodrat regntäcke. När kan jag inte säga nu, går på känsla:)

Det är så svårt det här..
Jag bor i Skåne. Min pojke har haft en ögoninflammation ett tag nu och inte varit riktigt på hugget. Dessutom väldans känslig mot regn och blåst. Han har fått gå täckad nu en vecka direkt frånmorgon (står inne på nättern). Är det sedan så att vädret slår om och blir kanon, har jag kört ner och tagit av honom. Han har haft ofodrat regntäcke på sig förresten.
Han är inte klippt än, men en klippt häst bör ha någon form av täcke, såklart beroende på vad för klippning man väljer att göra.

Min bebis i stallet, 1 år och dessutom shettis får självklart vara en naken-fis året om :D, naken och naken. Med all den päls hon lär sätta så är hon nog inte så naken.

Jag börjar inte täcka förrän natttemperaturen är nere på 0 eller lägre. Då åker regntäcket på.

Om det regnar mycket under en längre period hela dagarna, och kanske samtidigt är kallt länge (under 10) så kan regntäcke bli aktuellt tillfälligt. Det kan hända att såna perioder inträffar nu i september.

Fleece/ulltäcket åker på när det är minusgraderna börjar hålla i sig längre stunder. Blir troligen nån gång i oktober/nov. Byter till thermotäcke när det blir kallare än 10 minus. Ungefär.

Man känner ju själv, och jag utgår nu från min friska vbl-valack som inte påverkas mer av kyla än vad som är normalt. Vi har ett sto här som har haft lite ont i ryggen till o från och henne täcker de tidigare.

Våra hästar går på lösdrift i stora hagar med fri tillgång på grovfoder. Bor mellan Sthlm och Uppsala.

min har ett lättfodrat regntäcke nu hela dagarna då jag inte har möjlighet att byta/ta av.
det regnar lite till och från nästan varje dag o hon är lite känslig för regnet, dessutom har de lite dåligt med skydd i hagen. så det får därför vara täcke hela dagarna...
förra vintern hade hon inget täcke alls, gick då i skog på dagarna o stall på natten. var det blött fick de en fleecefilt när de kom in för att torka fortare.

Började täcka min fis för 3 veckor sedan. Han går fortfarande ute dygnet runt då vi inte får upp hö och halm för ens nu i helgen då kommer han gå in. Då kommer han ha fleece täcke natte tid och ofodrat regn täcke om dagarna. Nu går han med ofodrat regntäcke hela dagen.

Bor vid Umeå.
Min häst har gått med täcke säkert en månad och regntäcke under hela sommarn då det regnat. Har varit så dåligt väder så det finns inte. Ett dag då det regnade tre dagar i rad utan att sluta.

Nu har hon ett 200 grams övergångstäcke och det är ca 10 grader ute, med lite vind. Inomhus har hon börjat ha innetäcke på ca 150 gram.

Vad jag vet så är det inte bra temperaturen som styr pälsstättandet utan ljuset. Vi har börjat täcka nu (Skåne) för vi vill inte ha vinterpäls på våra tävlingshästar. De har täcke både inne och ute och står uppstallade på nätterna.

Vad jag vet så är det inte bra temperaturen som styr pälsstättandet utan ljuset. Vi har börjat täcka nu (Skåne) för vi vill inte ha vinterpäls på våra tävlingshästar. De har täcke både inne och ute och står uppstallade på nätterna.

Ne det är väl till största del ljuset, men om de har "mkt" kläder på sig så känner de själva att de inte kan sätta värsta mammutpälsen, har med på resonemanget.

Min har gått med ofodrat regntäcke i hagen i princip hela september eftersom det regnat och varit kallt mest hela tiden. :( Inne har han stått naken.
Klippte honom i förra veckan, han är helsnaggad så nu står han med ett tunnt ofodrat Amigo sommartäcke inne. Ute åker tunt fodrat regntäcke på.

Här i Stockholm har temperaturen legat mellan +3 till + 14 eller nått senaste tiden.

Hade han inte varit klippt hade han fått gått naken i hagen fortfarande.

Beror så mkt på om det blåser eller inte eftersom det inverkar en hel del på hu rmkt energi de blir av med. En häst med bra kondition/tävlingskondition håller värmen bättre än en sällskapshäst/en som knappt gör ngt arbete.

Jag har ingen speciell månad, temp eller väder jag går efter, utan hur klimatet känns. Nu i veckan lade jag ett tunnfodrat regntäcke på fullblodet som har betydligt tunnare päls och hud än halvbloden (de går följdaktligen fortfarande nakna). Bor i Skåne.

Jag bor i Hälsingland och har inga täcken på mina, ett treårigt hbl och ett 22årig welshponny. Mulet väder, inte så mkt blåst och inget regn. Ca 4 grader på morgonen när de går ut.
Om det regnar så sätter jag på fleecefodrat regntäcke.
Vill att de ska få massor med vinterpäls eftersom de ej rids så hårt å unghästen ska vila lång period i vinter oxå.
I somras hade de ofodrade regntäcken om det regnade ihållande, då gick de ute dygnet runt å inte kunde torka upp.

De kommer få ha fleecefodrade regntäcken de dagar det snöar och blåser och/eller är kallare än tio minus.
Börjar det krypa nedåt 25-30 minus så får jag pylsa på alla täcken jag har och äger :p plus ha fri tillgång på stråfoder.

Funderar också... Har en kille som får verklig mammutpäls som någon uttryckte det. Förra vintern lät jag honom få det , han gick utan täcke. Men sen hjälpte en snäll granne mig att klippa honom eftersom vi tränar i ridhus. Det var defenitivt bra för honom att bli av med pälsen. Och sen var det ju vintertäcke hela tiden. Men nu undrar jag hur jag, och hur mycket man kan hindra pälsen att komma. Kommer man ändå att behöva raka honom? och när gör man det lämpligast? Han klipptes till jul förra året, men då hade han ju reda fått värsta appälsen.

Han har regntäcke på dagarna och går in och står utan på natten.
borde han ha täcke på natten inne? När börjar man med vintertäcke? Täcke på natte inne eller inte?
Jag vet inte hur man ska tänka.
Hjälp och tack på förhand!

Kommer man ändå att behöva raka honom? och när gör man det lämpligast? Han klipptes till jul förra året, men då hade han ju reda fått värsta appälsen.

Han har regntäcke på dagarna och går in och står utan på natten.
borde han ha täcke på natten inne? När börjar man med vintertäcke? Täcke på natte inne eller inte?
Jag vet inte hur man ska tänka.
Hjälp och tack på förhand!

Det är ju så olika hur mkt och när de sätter. Jag har ett varmblod och hon får inte så tjock päls men förra vintern blev den rätt lång iaf. Nu har jag som ingen rakapparat att låna och jag vet inte ens om det går att klippa henne. Jag har 200 grams täcken nu och hoppas att det ska hjälpa lite, sedan när det går under noll till kanske -10 kommer hon förmodligen att ha 300 grams vintertäcke ute och 200 grams innetäcke. (Redan nu har hon 100-150 grams innetäcke).

Jag tycker man kan täcka ganska mycket, så länge de inte börjar svettas eller bli jätte varma av att bara ha det. Jag resonerar att, heldre ett för mycket för det gör nästan mer skada med ett för lite. Jag vill absolut inte att min häst ska få ont i ryggen.

Man rakar lämpligast efter de satt all päls så att man inte stör balansen när de sätter päls.

Beror så mkt på om det blåser eller inte eftersom det inverkar en hel del på hu rmkt energi de blir av med. En häst med bra kondition/tävlingskondition håller värmen bättre än en sällskapshäst/en som knappt gör ngt arbete.

Var detta riktat till mig?
:confused:

Jag tycker man kan täcka ganska mycket, så länge de inte börjar svettas eller bli jätte varma av att bara ha det. Jag resonerar att, heldre ett för mycket för det gör nästan mer skada med ett för lite. Jag vill absolut inte att min häst ska få ont i ryggen.

.

Det är dock väldigt vädligt sällan man täckar för lite. Tror aldrig jag sett en häst som varit för lite täckad i förhållande till sin päls. Snarare att man ser stackare som går övertäckade redan nu..

10-12 grader är rekommenderad stalltemperatur. Då ska hästen inte ha täcke, men många sätter på tjocka täcken redan vid ett par grader lägre.. Säger ju sig självt att det är att övertäcka.

Finns många studier om täcken och hur hästen avger värme. Sen är ju alla individer men jag överlag övertäckar folk sina hästar. Typ "boxgrannen har ju dubbla 200gramstäcken på sin, då har jag det också"
Väldigt lätt också att vi människor lägger på ett extra täcke bara för att VI tycker det är kallt..

ok, Tack!
Då skadar det inte att ha täcke på inne på natten.

Men...Jag tänkte på det att om de sätter päls efter ljus och inte temp, då betyder det att när det blir mindre ljus sätter de mer päls eller:confused:
Om man har täcke då blir det ju ännu mindre ljus på de ställen där man inte vill ha päls..:confused:
Eller?? Kom på detta nu. Eller?? Det är säkert inte så här men teoretiskt sett...Vad säger ni?

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 403
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 756
Senast: Efwa
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 387
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka