Dags att så 2013

Tjôta

Trådstartare
Nu är det hög tid att förodla många av trädgårdens fröjder.

Vad hade ni tänkt så?

Hittade den här bilden och funderar på att försöka odla smultron i rör.
557921_465855403469459_205803720_n.jpg

Tror att man relativt enkelt kan göra ett sådant rör "självvattnande".

Tomater, purjo, och lite annat smått o gott ska försås här vilken dag som helst. Ska bara hitta min pluggbox.
5698.jpg

Sv: Dags att så 2013

Jag satte igång redan för två veckor sen :) Kanske i tidigaste laget, men jag hoppas att våren blir tidig här i Skåne, så det ska passa bra ändå.

Hittills har jag satt tomater (tre sorter: Golden Sunrise, Costoluto Genovese och Lizziano) som alla tittade upp efter bara 4-5 dagar. I grönsaksväg har jag en gurka, sockerärter och gräslök som ska sås också, men där väntar jag ett litet tag till.

Blå blomfronten har jag satt Svartöga 'African Sunset' som jag tror är superfin. Några har kikat upp men resten är sega eller vill alternativt inte alls.. Luktärter blir det så småningom men dom sätter jag inte än.

Dessutom experimenterar jag och sambon lite och tänkte försöka driva upp Lavendel, Clematis 'Large Hybrids', Gullviva, Backsippa och Cembratall :D

Odla i rör såg spännande ut! Hur tänkte du göra rent praktiskt med "bygget", ser inte riktigt på bilderna hur det hänger ihop.. :)

Jag funderar på att köpa en sån pluggbox. Har tidigare haft femhundraelva små krukor som jag sått i, men en pluggbox skulle nog underlätta en del.

Grönsaksväg brukar jag få en del av min mor som har växthus och odlar på. Men jag hade tänkt satsa en del på örter i år. Det gick inte så bra förra året för mig och det är så trevligt att använda färska örter i maten och om man får mycket kan man alltid frysa in sen till hösten. Jag hoppas mina smultron har överlevt vintern.

Blommässigt kommer jag nog ha ungefär samma som förra året, jag har en del frön kvar nämligen, så det blir tagetes, ringblommor, vallmo och solrosor bland annat. Men det blir nog lite nyheter, jag kan nog inte hålla mig. Lavendel står högt upp på listan.

Jag har inte satt igång ännu, men ska försöka göra det den närmaste tiden, kanske redan denna helg!

Jag tänkte ta ett 4"-rör, ca 1,5 m. Gissar på att hål i storleksordningen 5 cm blir lagom sen får man väl försöka räkna ut vad som är realistiskt avstånd mellan hållen o vilken delning man ska ha.

Jag funderar på att ha den stående vi entrén så jag kan ha hål runt om.

Tror jag provar med ett ½" inuti. Får borra små hål på lagom avstånd o sätta en kork av nått slag i botten. Åsså får man väl centrera det med hjälp av jord.

Jag älskar min pluggbox, köpte den för bortåt 6 år sedan.

Sen planterar jag en hel del i gamla toarullar. Då kan man bara plantera ut dom direkt sedan, pappen behöver inte tas bort.

Här uppe hos mig är det lite tidigt än, men planerna finns i alla fall...

Eftersom jag ska ha barn i maj så blir det dock inte så mycket i år. Lite tomater, gurka, purjo, chili, kål, rödbetor osv förstås... i blomväg blir det nog mest till att plocka fram Dahlior och pelargoner och så så lite tagetes, luktärter och kanske nåt annat... har en hel del lökar i gräsmattan som jag hoppas har klarat vintern också.

Ett sånt rör var jag sugen på att göra förra året, men kom aldrig igång. Det blev växthus istället.

I år är jag växthus- och trädgårdslös och ska försöka odla enbart på balkong och fönsterbräden.

Jag har redan satt paprika och gula pärontomater. Petat ner lite gamla persiljefrön med, men tror inte de tar sig. Hittade dem nederst i en flyttlåda i källaren, de har legat där sen 2008 :angel:

Jag ska försöka fläta mina paprikor, tycker det här med flätade stammar är så läckert! Och jag tänkte att om jag flätar ihop dem tre och tre kan jag spara alla skott som kommit upp utan att de tar så mycket plats!

Jag har haft flera stycken men de dör så fort de kommer innanför dörren verkar det som... att driva upp själv har jag aldrig lyckats med.

(Hoyor, orkideér och andra liknande stortrivs dock)

Hmm.. Jaa, jag funderar på om de klarar sig bättre om de lever hela livet inomhus. De är ju så vackra när de blommar! Ska nog ta ett varv till blomsteraffären och se om de har några fröer inne. Helt klart värt ett försök!

Kom på att jag har en massa jordgubbsplantor på balkongen. Hade helt glömt bort dem. Undrar om de överlevt vintern.. Hoppas det, det var de godaste gubbarna jag ätit! Gigantella, söta och goda!

Det måste ju vara genialiskt att odla i ett rör på balkongen.

Jag hade tänkt ställa mitt rör vid entrén. Jag går in över altanen.

Blir det lyckat kan man ju ställa flera rör. Kanske t.o.m. i hörnena på odlingslådorna (jag odlar i pallkragar).

Det där var ju riktigt läckert!

Nu har jag köpt passionsblomma, ska lägga fröna i blöt och plantera dem imorgon. Spännande!
Köpte även physalis och rödbetor.

Insåg precis att vi inte kommer få plats på balkongen.. Jag får nog odla en hel del inomhus.. Tur vi har stora fönsterbräden!

Underbara bilder!

Ni som sår.. Vad har ni för belysning? Finns det något smart och prisvärt som man kan använda av nya belysningar som finns på vanliga marknaden?

Vi ska mest så tomater i år tror jag, förutom det som kommer på friland förstås: sallad, morötter, rädisor, stångbönor etc. Övriga plantor tänkte vi köpa färdiga i år (gurka, zucchini...).

Vi ska också ha barn i maj och visa av hur det gick med odlingarna när första barnet kom i juni 2011 ska vi vara lite sparsammare i år... Efter en vecka på sjukhus med regn och sol om vartannat hemma kom vi aldrig mer i kapp. :D

Jag ska inventera mina fröer vilken dag som helst nu och sedan komplettera med mer tomater. Förra året hade vi många plommontomater och de var väldigt bra till sås. Ska nog främst satsa på plommontomater just att koka in i år, och sedan cocktailtomater i olika färger att äta som de är. Och så ett par skojiga sorter bara för att...får se vad jag hittar.

I utrustningsväg ska vi i år satsa på en egen inkokningsautomat! :bow: Har alltid lånat svärmors tidigare, men det var så lyxigt och smidigt när hon var bortrest under halva tomatsäsongen förra sommaren och man helt enkelt kunde sätta igång en sats på kvällen utan att behöva planera, fråga, åka och hämta osv osv...

Jag har satt egna fröer några ggr under åren, från passionsfrukterna. De tar lång tid på sig att gro så enklast är att köra klassikern att peta ner dem i en kruka där ngt redan växer så man inte glömmer bort dem helt. De blev vackra slingerväxter som trivdes ute på sommaren och sedan stod snällt och växte igen fönsterna inomhus, men jag fick aldrig några blommor.

Jag var lite seg i starten så jag kom inte igång med passionsblommorna förrän idag. Lagt dem i blöt nu, så imorgon ska de tydligen skrapas med sandpapper innan de åker ner i jorden. Tänkte sätta dem i drivlådan ihop med allt annat jag planterat och glömt bort. Var visst inte ovanligt att det tar över en månad för dem att gro. Och flera år innan de blommar. Men jag tänker i varje fall försöka!

Hittade förresten en kärna i en kruka idag. En ganska stor (ca 1,5-2 cm lång), svart, slät, oval sak. Kan för mitt liv inte komma ihåg vad det är för något! Den hade börjat gro lite smått, men jag är rädd att jag hade ihjäl den igen.. Visste ju inte att den var där så var väldigt ovarsam med jorden innan jag upptäckte den. Håller tummarna att den kommer upp!

Senast ändrad:

Jag torkade bara fröna på ett papper innan jag petade ner dem i jorden, ingen blötläggning eller sandpappring, fast de var ju färska och inte köpta så det kanske var skillnaden?

Ingen aning.. Antar att det blir högre grobarhet eller nåt. Gör bara som det står i instruktionerna :D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 299
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 739
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?