Dags att börja tävla?

NitsrekStar

Trådstartare
Hej alla tävlingsmänniskor! Jag har en knabstrupper som är född 2007. Jag har bara tävlat på klubbtävlingar på ridskolan innan. Min häst och jag kan hoppa en bana och det går alldeles utmärkt. Jag vill nu komma iväg och tävla. Jag har grönt kort, men inget annat. Vad behöver man för att tävla och vad är bäst att börja med? Någon som kan hjälpa mig komma igång lite? :D
Tack tack!!
 
Sv: Dags att börja tävla?

Börja med några pay & jump, det är bra träning inför tävling och man behöver varken medlemsskap i någon klubb eller licenser. Om du ska ut på lokal tävling eller högre, så behöver du vara medlem i en klubb som är ansluten till Svenska Ridsportförbundet (en klubb som har rätt att ställa ut licenser) och du & hästen (fr o m 2012) måste ha licens. Det kan du läsa mer om på www.ridsport.se.
 
Sv: Dags att börja tävla?

pay & jump är samma sak som clear round. Felfri runda.

Ts, vilken höjd har ni hoppat på klubbhoppning?
För att börja tävla mot andra måste hästen vara 6 år, fram tills dess hoppar du avd b, unhästklasser. Alltså under hela nästa år blir det ren utbildning för hästen, ut och hoppa på nya ställen.

Licenser kommer efter årsskiftet vara helt annorlunda, vilket du kan läsa om i andra trådar :)
 
Sv: Dags att börja tävla?

pay & jump är samma sak som clear round. Felfri runda.

Nja, på en pay & jump spelar det ju ingen roll om du går felfritt eller inte, det är ju bara "banträning under tävlingslika former", ingen direkt bedömning. En clear round ska man rida felfri för att få rosett, dvs det är bedömning.
 
Sv: Dags att börja tävla?

Hoppar ni en bana på 90 cm utan problem på träning är det väl bara att ge sig ut? Du behöver en tävlingslicens och medlemsskap i en klubb, plus att hästen måste ha sina vaccinationer i ordning, sen är det bara att anmäla och köra! Jag skulle börja med lokal tävling .90, det är den lägsta nivån, snälla banor och clear round. Går det bra kan ni börja hoppa .95 och 1 meter, då är det omhoppning och kanske också snäppet svårare banor.
 
Sv: Dags att börja tävla?

Hoppar ni en bana på 90 cm utan problem på träning är det väl bara att ge sig ut? Du behöver en tävlingslicens och medlemsskap i en klubb, plus att hästen måste ha sina vaccinationer i ordning, sen är det bara att anmäla och köra! Jag skulle börja med lokal tävling .90, det är den lägsta nivån, snälla banor och clear round. Går det bra kan ni börja hoppa .95 och 1 meter, då är det omhoppning och kanske också snäppet svårare banor.

Hästen är bara 4 år, den får INTE tävla i omhoppning förräns den är 6 år. Fram tills dess får den enbart starta avd b!
80 cm är lägsta höjden ute på lokal för häst, men oftast clear rounder.
 
Sv: Dags att börja tävla?

Nja, på en pay & jump spelar det ju ingen roll om du går felfritt eller inte, det är ju bara "banträning under tävlingslika former", ingen direkt bedömning. En clear round ska man rida felfri för att få rosett, dvs det är bedömning.

Finns ingen formell skillnad. Har varit på både clear round, klubbhoppning och pay&jump med mina hästar. Alla har haft samma bedömning. Rider du felfritt erhålls du en rosett för felfri runda på samtliga.
 
Sv: Dags att börja tävla?

Ts, tror det bästa är om du går in och kollar ridsportsförbundets hemsida för att få korrekta svar. Det finns risk för att det bli alldeles för luddigt för dig att förstå i denna tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Dags att börja tävla?

Grönt kort hade TS redan.

Ang P&J så har dom jag varit på inte gått till på det viset, och då har jag inte varit på små ridklubbar som bara har CR och P&J. Utan klubbar som har mycket tävlingar upp till 140.

Där har ryttare erhållts rosett fast dom ridit felfritt. Red en Pay&cross (terränghoppning) för ett par månader sen, felfritt och bra tid=rosett!

Isf har ridsportsförbundet inte varit noga med att få ut informationen om vad som verkligen gäller.
 
Sv: Dags att börja tävla?

Det är ganska vanligt att klubbarna inte vet om vad som gäller där (även om det blir bättre) och förbundet har inte resurserna att radera alla P&J's och dyl. som dyker upp i TDB och runt omkring annars. De håller f.ö. på att se om de kan utveckla en undersektion till TDB där övriga evenemang listat, så som P&J's m.m.

Lättast att "komma runt" det i nuläget är att vem som helst får köpa rosett om de vill, oavsett resultat, alternativt att alla som varit inne på banan får rosett, oavsett vad. Det är ju just rankningen som gör att det blir tävling och då ska TR följas i de avseendena. Men många klubbar använder ju också sina P&J's etc som träning för dem själva och följer TR mer eller mindre som de ska ändå.

TS: kolla ridsportförbundets sida med TR så är du en bra bit på vägen, stallbacken.com är också ett bra komplement!
 
Senast ändrad:
Sv: Dags att börja tävla?

Tack för lite hjälp! Jag har nyss missat alla Pay & Jump på Sigtuna Ridskola som ligger nära där jag bor. Så jag får försöka hitta andra, men det är väldigt svårt att hitta. En fråga bara! Vad är avd b??
Jag har hoppat klubbhoppning på ponny mest. Har hoppat bana på typ 110 på min förra häst. Är lokal snäppet efter pay& Jump typ för STOR HÄST alltså?? Vad ligger höjden på då?? Tack för svar!!
 
Sv: Dags att börja tävla?

Ja, det är den lägsta "riktiga" tävlingen om man kan uttrycka sig så.

Det är mycket vanligt att tävlingen har dessa klasser:
90 cm ofta CR (tror att man inte får ha omhoppning där?)
100 cm, ofta A:0/A:0, dvs med omhoppning direkt efter felfri grundomgång
110 cm Samma här.
 
Sv: Dags att börja tävla?

Nej, det är inte ridsportförbundet som varit otydliga, det är i så fall arrangerande klubbar som struntat i reglerna.

Ska jag vara ärlig så ser jag P&J som ett sätt för klubbarna att gå runt TR och håva in pengar. Fördelen för ryttarna är ju att träna under tävlingslika former.
KLubben behöver iinte anlita godkänd domare/ÖD till exempel.
De drar in en massa pengar och FÅR inte ha någon form av priser/rosetter
 
Sv: Dags att börja tävla?

Hästen är bara 4 år, den får INTE tävla i omhoppning förräns den är 6 år. Fram tills dess får den enbart starta avd b!

Det vet jag, men jag missade att TS häst var så ung, jag trodde det var en vuxen häst.

80 cm på lokal tävling har jag aldrig nånsin stött på under de 15 år jag tävlat lokalt, det måste vara mycket ovanligt?
 
Sv: Dags att börja tävla?

Det vet jag, men jag missade att TS häst var så ung, jag trodde det var en vuxen häst.

80 cm på lokal tävling har jag aldrig nånsin stött på under de 15 år jag tävlat lokalt, det måste vara mycket ovanligt?

Inte jag heller.
 
Sv: Dags att börja tävla?

80 cm på lokal tävling har jag aldrig nånsin stött på under de 15 år jag tävlat lokalt, det måste vara mycket ovanligt?


Det har jag stött på ett antal gånger :)

Har varit ut flera gånger och startat 80 cm, avd B på lokal tävling med fyraåringar, Skåne och Hallands län.
 
Sv: Dags att börja tävla?

80 cm på lokal tävling har jag aldrig nånsin stött på under de 15 år jag tävlat lokalt, det måste vara mycket ovanligt?

Jag har också stött på det ett flertal gånger, oftare på vårkanten när många ska komma igång med säsongen. Men har även sett senare på säsong.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 353
Senast: mamman
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp