Dags att börja tävla?

Sv: Dags att börja tävla?

Men är det en riktig tävlingsklass då, jag trodde det inte fanns lägre klasser än L: D? 80 cm måste ju vara L:E i så fall?
 
Sv: Dags att börja tävla?

Någon annan bedömning än A får det inte vara under 95cm. Men det kan på lokal tävling tex vara 80 och 90 med bed A och sen 95 cm och 1 m med bed A0. 90 cm får aldrig ha annat än A som bed. Ev om under 95 kan ha A+A som bed, dvs "omhoppning" men fortfarande inte på tid, det vågar jag inte svara på men att ha både 80 och 90 cm med clear round-bedömning som uppvärmning till de högre tävlingsklasserna händer titt som tätt.

Fö så används inte LD och LC osv som beteckningar i hoppning längre utan klassen anges med höjden på hindren.
 
Sv: Dags att börja tävla?

Nej, jag vet att det inte heter L:C, L:B etc längre, men om man går tillbaka till de gamla namnen så var ju L: D 0.90 cm, och den lägsta klassen. L:E fanns mig veterligen inte, alltså inte heller tävlingar på 80 cm.

Bedömningarna är ju en annan fråga, det var hinderhöjden jag pratade om här. Oavsett bedömning (detta att man inte får ha omhoppning i .90 längre är ju orsaken till att många ridklubbar har börjat ha 0.95-klasser, så att .90-ryttarna kan få rida omhoppning). Det är bara i 0.90 man inte får ha omhoppning, i 0.95 är det fritt fram med omhoppning på tid.
 
Sv: Dags att börja tävla?

Men 80 el 90 cm utan omhoppning är ju lika mycket eller lite tävling. Så jag förstår inte vad du menar med riktig tävlingsklass. 90 utan omhoppning vilket det inte får ha är ju inte heller riktig tävlingsklass om man med det menar just att klassen får ha en bedömning med omhoppning. Så det jag och nog övriga som ocksa sa sig ha sett 80 är just att de haft både 80 och 90 cm som förklasser på lokal tävling med A som bedömning och efter det har klasser med någon form av omhoppningsbedömning
kommit.

Vad klasser hette förr och vilka bedömningar som var godkända på vilka höjder då är ju eg inte så relevant för vad som gäller idag. :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Dags att börja tävla?

Med riktig tävlingsklass menar jag en klass som är en formell tävling, som kräver licens, grönt kort, anmälan i tdb, osv. Till skillnad då från klubbtävlingar och andra mer informella tävlingsformer.

Det är relevant vilka klasser som fanns förr, eftersom det innebär att 80 cm måste vara en ny tävlingshöjd (eftersom det inte fanns några L:E-klasser förut), och det är väl en ganska stor sak? Det är ju inte så ofta som nya tävlingsklasser införs, menar jag. Nån som vet när 80-klasserna infördes?
 
Sv: Dags att börja tävla?

Ok, undrade mest var frågetecknet stod när det nämnts att 80 cm ridits på lokal tävling, som då är en riktig tävling. Jag hoppade 80 för iaf två säsonger sen, alltså våren 2009.
 
Sv: Dags att börja tävla?

Det hade ju kunnat vara så att man hade en liten förklass innan den riktiga tävlingen började, menade jag. Typ som uppvärmning eller prova-på för nya ekipage.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 353
Senast: mamman
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp