dags att äta upp Blue hubbard - men hur?

tanten

Trådstartare
Jag har tre fula giganter. De ligger i jordkällaren och gonar sig. Det var enda stället där de fick plats...

Hittills har jag bara kokat bitar och använt till kött. Men vad mer?

Sv: dags att äta upp Blue hubbard - men hur?

Jag har för mig att du har skrivit att du är diabetiker, men vad tror du om marmelad? Det går åt rätt mycket då. Man kan riva ingefära att krydda med, så blir det gott.

Jag tycker att det är gott att riva pumpa/squash och blanda med riven halloumi och steka till biffar (dock inte ett optimalt budgetrecept pga halloumin).

Fröfirman Runåbergs har en hel liten kokbok med enbart squash- och pumparecept. Det kan kanske vara en lämplig investering?

:d

Kombon med hallumi hade jag inte kommit på själv! Tack!

Visst är det gott?!

Min partner tycker att det blir godare med riven rödbeta och halloumi, men då gör man ju dels inte av med sin pumpa/squash, dels tycker inte jag att det blir alls lika gott.

Här har jag blue hubbard för flera år framöver, plus en annan vintersquash som ynglade av sig fint i somras så jag letar recept för fullt. Har en utmaning i form av den största på 11,5 kg, blir mycket att äta på en gång även om vi har gäster :D
Favoriten för mig är att skära i skivor och in i ugn med olivolja och örtkryddor. Skära kuber och ha med i grytor är också gott tycker jag. Pumpasoppa fungerar också bra med, du bakar väl eget bröd också så varför inte testa pumpabröd?. Och pumpapaj! Tanken är att sylta en del också och ha som tillbehör.

Jag tycker det blir ett trevligt mos av dem om man kokar. Lite sött i smaken så det fräver lite salt och kryddor - men urgott till kött! Går dessutom utmärkt att frysa.

Pumpabröd? Alltså jag har pumpafrön i brödet, men pumpa? River man och har i degen? Hur mycket på en liter degvätska?

Bekymret med stora pumpor är att de behöver tillagas rätt omgående för de möglar annars.... Mao behöver man kunna göra sånt som kan frysas in. Halloumibiffarna borde gå utmärkt att frysa till matlådor.

Har slaktat en av pumparna, blev syltad pumpa (MUMS!) och puré. Blandade pumpapure med köttfärsen idag när jag gjorde kålpudding och det blev riktigt bra. Ger inte så mycket smak men rundar av med lite sötma och det blev saftigare. Ska testa att ha i pannbiffar också, tror det kan bli gott ihop med hjortfärsen vi har.
Funderar över om pumpa och jordärtsskocka kan gifta sig på ett trevligt sätt? Råvara nr två som jag har i överflöd nämligen ;)

Jag koper pumpa pure och anvander till att fylla hundarnas ben och frysa. De alskar det och blir inte feta fast de far ett extra ben om dagen.;)

Pumpapaj: mixa ner kokt pumpa i äggstanningen, och fyll sen pajen med tunt skivad rå pumpa, strimlad soltorkad tomat och tärnad fetaost.

Pumpasoppa: ugnsbaka pumpa i stora bitar med olivolja, salt och paprikapulver tills de är helt mjuka och börjar bli bruna. Koka soppa på t ex lök, lite potatis o röda linser, mixa ner pumpan på slutet. Rostade pumpafrön är gott att toppa med.

Pumpa i ugn: blanda pumpabitar med morötter och potatis, lite salt och olja. Ugnsrosta. När de är nästan klara, lägg på tunna skivor av halloumi och höj värmen. Klart när halloumin är klar.

Jag har för mig att du har skrivit att du är diabetiker, men vad tror du om marmelad? Det går åt rätt mycket då. Man kan riva ingefära att krydda med, så blir det gott.

Jag tycker att det är gott att riva pumpa/squash och blanda med riven halloumi och steka till biffar (dock inte ett optimalt budgetrecept pga halloumin).

Fröfirman Runåbergs har en hel liten kokbok med enbart squash- och pumparecept. Det kan kanske vara en lämplig investering?

Låter gott med biffarna, vad serverar du till?

Vad som helst, höll jag på att skriva. :) De passar med mycket. Från början var de mest ett "vegetariskt alternativ" och jag har serverat det till allt från rostade rotfrukter till auberginegratäng eller tabouleh. Allt som jag skulle kunna servera till köttfärsbiffar/koftas och allt som jag skulle kunna servera till halloumi, funkar, skulle jag säga. (Utom skysås, då.)

Jag har inte serverat dem med kokt potatis, men det beror nog mest på att jag själv inte riktigt gillar det, och jag har inte serverat dem till pasta. (Men pastasallad till skulle nog kunna funka.)

Eftersom jag är en så måttlig användare av animaliska produkter, har jag aldrig ens tänkt på dem som tex tillbehör till kött, men det skulle säkert funka smakmässigt. (Jag ser dem snarare som "ersättning" för kött.)

Rostade rotfrukter låter gott till - jag har lite gåsflott kvar i kylen, som man kan göra fantastiska roast potatoes med, så morötter-potatis-palsternacka eller liknande borde passa fint till. Vill man ha nån sås till också, kanske? Citron- och myntayoghurt, kanske?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 877
Senast: Flavor
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
16 897
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar