tyra1

Trådstartare
Hej. Nu vänder jag mig till er för att få råd angående dagmatte. En bekant till mig har en hund som hon behöver ha dagmattar till då hon är funktionshindrad och inte kan gå ut med hunden på långpromenader. Hon svarar på annonser och sätter in själv ibland. Då och då får hon napp men det slutar alltid med att de inte kommer efter ett par veckor. Oftast hör de då inte av sig och är som bortblåsta (svarar inte i telefon, mail, sms) eller så får hon väldigt dåliga bortförklaringar varför de inte kommer. Vi som är runt den här personens närhet har märkt att dessa dagmattar inte alls har några ordnade liv. Dagmattarna får 50 kr i ersättning för en timmes promenad och 100 kr om de tar hem hunden till sig i ett dygn. Det är inte så dålig ersättning tycker jag. Hunden är snäll och inte komplicerad på något sätt.
Hur gör man för att få vettiga dagmattar som tar sin uppgift på allvar?
Är det någon som haft liknande erfarenheter av dagmattar och hur löste du det då?
Tacksam för svar jag får

Sv: dagmatte

Betalar mer æn 50kr/h, skulle du jobba før den lønen?

Anlita hellre ett føretag æn en privatperson.

Håller med föregående talare.
Det finns verkligen hur många knasiga personer som helst därute, det märkte jag också när jag var på jakt efter en vettig dagmatte.
Man får vad man betalar för som det heter...

Det finns ju professionella dogwalkers lite här och var i landet, kanske värt att kolla upp? Men då får hon nog räkna med att betala mer än 50 kronor ...

Tack för snabba svar! Jag har ju ingen aning om vad som är rimlig ersättning. Vad är rimligt? Dagmatten har nästan fria händer att göra vad den vill med hunden bara den blir rastad, ex agility, dressyrträning, strosa runt i skogen etc.
Min pappa hade en hund boende hos sig under en månad och han fick 1000 kr. Det tyckte han var för mycket. Han tog ju hand om hunden då han älskar hundar men inte har någon egen.

Vanlig taxa här i Stockholm är 100-150kr för en heldag när man är dagmatte eller runt 200-300 per dag när man lämnar på dagis.

Det finns riktiga dogwalkingfirmor som lämnar mer garantier än vad en privatperson gör, pris skiljer förmodligen men man får nog räkna med 1500-2500 per månad beroende på hunden ska rastas 30min per dag eller mer.

Ännu ett tack för era svar. Nu är det så att dagmatten själv få bestämma om den vill ta ut hunden på en timmes promenad/aktivering eller ta hem den över dan eller ett dygn. Dagmatten kan ju tycka att det känns onödigt att åka dit bara för en timme och då hellre välja att ta hem hunden. Det bästa kanske är att skriva ett kontrakt. Häromkring finns inga "dogwalker". Har varit i kontakt med ett serviceföretag som tar 340 kr/h+bilersättning och det är för tok för mycket. Hundägaren vill ju bara att en hundkär ansvarsfull person kan och vill ta sig an hennes hund. En kompis var dagmatte en tid och hon tog inget betalt då hon tyckte att promenaderna och skötseln var betalning i sig.

Jag funderade nyligen på att leta dagmatte/husse till min hund. Jag funderade över det där med betalningen och insåg att det blir samma stora peng som för att ha hunden på dagis. Som hundägaren vill man ju göra rätt för sig så att dagmatten ska känna sig nöjd. Även om en person tar på sig en hund helt frivilligt så blir man ju väldigt fast. Jag tror att många inte förstår hur bunden man faktiskt blir när man har hund utan tänker bara på det mysiga med att ha en vovve som sällskap hela dagarna. Att hunden är trevlig och "man får göra vad man vill" i träningsväg hjälper nog inte så mycket då. Dessutom gör väl det snarare att dagmatten ska ha mer pengar för då är det ju aktivering på lite högre nivå.

När jag valde så vägde jag in allt detta, plus att jag dessutom har en pälsras och vem vill egentligen ha en genomblöt afghanpäls (med tillhörande sand, pinnar, löv och annat skräp) in i lägenheten flera gånger om dagen. Plus 200 % ökad städtid varje dag. :cool:

Jag valde dagis istället. Samma pengar men där de anställda har som jobb att ta hand om hundarna. Utbildad och intresserad personal finns på plats, hunden får vara med andra hundar, blir rastad och får gå på en längre promenad och som matte slipper jag oroa mig för att jag betalar för lite, att det är för betungande, att min hund skräpar ner hemma hos någon, att dagmatte plötsligt inte har lust längre osv. Hur skönt som helst enligt mig. :p

Dagmatte är utan tvekan det överlägset bästa alternativet OM man hittar rätt person. De är rätt få och ibland svåra att hitta. Har de en hund sedan innan är det ett plus, då vet de vad de ger sig in på och är ändå ute och går dagligen.

Jag har nu också valt att leta dagis eftersom min hunds "världens-bästa-dagmatte" tyvärr har flyttat.

Det är jättesvårt med dagmatte, jag har precis skaffat en ny till min och än så länge verkar allt kanon men jag har också haft ett riktigt stolpskott för ett halvår sen, hon kunde ringa 15 min innan jag skulle lämna hunden (för att börja jobba kl 00 på natten) och säga att hon skulle hem till en kompis och kolla på film så hon kunde inte ta henne, då kunde jag ändå ha ringt tidigare på dagen för att stämma av att det funkade *suck*.
Men bara någon som promenerar hunden borde ju vara enklare, då kan ju någon som har egen hund ta med en extra när h*n ändå ska ut, det skulle jag lätt kunna tänka mig.

Jag hade också jättegärna haft en dagmatte/husse. Men jag vet med mig att jag har alldeles för mycket att tänka på och alldeles för lätt att bli stressad just nu så jag skulle inte palla med att någon började krångla och som i t.ex. Haukurs exempel stället in i sista stund och så där. Sedan har jag en stor, stark unghane så bara där går vissa bort. Svårt för t.ex. en pensionär att sätta emot 32 kg unghane som blir starkare än man tror när han studsar och vill busa med den kuliga hunden man möter. Till detta har jag ju sedan pälsen. Det är som sagt kanske inte vem som helst som vill ha in en dyngsur afghanhund in i sin lägenhet. Och blöt blir han, speciellt i den här regnhålan. :crazy:

Men hade det stått en världens-bästa-dagmatte här utanför och erbjudit sig hade jag lätt anlitat henne/honom. Nu fick det bli dagis och jag har tur som har en hund som stormtrivs där. Och personalen bryr sig om både honom och mig. :D Men även det kan ju vara trixigt att hitta ett bra som inte är allt för långt bort och som passar hunden och så där. :crazy:

Kan inte dagis vara ett alternativ? Ett bra dagis med bra rutiner är guld tycker jag och hade jag haft närmre till "mitt" dagis skulle jag kunna tänka mig att lämna hundarna där någon gåmg i veckan. Just detta dagiset är godkänt enligt konstens alla regler och en heltid där kostar rutn 1800 kronor har jag för mig.

Så jag skulle bett din bekant att kolla upp dagis.

Men det beror lite på var man bor också tror jag. Det är väl lättare att hitta någon man trivs med i en större stad. Och om man har en okomplicerad hund...

Jag är själv dagmatte sporadiskt (cirkus 3-4 dagar i veckan) och tycker mig vara ansvarsfull och engagerad i hunden. Tänkte bara slå ett slag för att inte alla är stolpskott.

Hej igen. Tänkte kommentera lite. Alla fd dagmattar hade erfarenhet av hund, ex har eller haft egen hund, nån har vuxit upp med kennel och nån var utbildad hundtränare. Hunddagis varje dag är väl inte riktigt aktuellt då ägaren är handikappad och arbetslös och är hemma mest hela dagarna och har hunden som sällskap. Det blir ett dagsprojekt för henne varje dag om hon ska ha hunden på dagis med färdtjänst fram och tillbaka. Hunden behöver ju få en långpromenad en gång per dag och det är där som dagmattar behövs. Om dagmatten ibland vill ta hem hunden till sig så är det ok. Hon bor i en mellanstor stad så det borde ju finnas vettiga dagmattar. Att hon lämnar hunden på dagis nån dag i veckan så hunden få leka med andra hundar är ju ett alternativ. Där hon bor är det stort tryck på de dagis som finns och jag antar att de i första hand tar de som behöver dagis varje dag. imported_gerbera: jag tvivlar absolut inte på att det finns duktiga dagmattar, varför är ni så svåra att hitta? :)

Annonsera mer så ni kan sålla bort de oönskvärda!! Lappar på ica, lappar på hundforum eller i djuraffären. Kanske någon som redan har hund vill ha en bonushund ibland.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 299
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 912
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 268
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Bilköp och hundbur