Dagmatte - vad förväntar ni?

taccotad

Trådstartare
Har fått förfrågan att agera dagmatte åt en hund och har lite allmänna funderingar.
Personen har sin hund på hunddagis men trivs inte med det.

Här blir det ju vistelse i hemmamiljö, i vårt hus, med mig och mina barn och vår hund. Bor ute i skogen med stooor trädgård och ja, lugnt och avslappnat. Vi kommer gå ut 1-2 ggr om dagen på runda i skogen. Där emellan är vi ju ute på gården eller inne.

Vad hade ni förväntat er hos en dagmatte? Hur mkt är rimligt att ta betalt?

Vad ska man tänka på? Tänker lite kring vad som KAN hända. Hur man hanterar om hunden skadar sig här, om den orsakar nån skada, om min hund och den börjar bråka osv. Självklart ska vi prata ordentligt om allt möjligt med ägarna men ja, det är ju bra att få lite synpunkter från annat håll också.

Jag har redan klargjort att hunden kommer få vara med i vår vardag, precis som vår egna hund. Ena dagen kan det vara utedag här hemma med mig och barnen, en annan dag kan det vara mysdag med mkt innevistelse men såklart får hundarna komma ut ändå ;) eller kan det vara att hundarna får vara ensamma ett par timmar om vi åker iväg till nån lekplats. Så jag kommer liksom inte anstränga mig extra mkt för denna hunden, utan den kommer få vara med oss och få utevistelse och motion. Ägarna säger att långpromenader går dom själva både morgon och kväll så dom har inga krav på det.

Vissa dagar är jag hemma några timmar på förmiddan för att sen åka och jobba och då kommer hundarna få vara ensamma 4 timmar.

Har som sagt lite funderingar kring detta och det är alltid kul att diskutera med kunnigt folk.

Sv: Dagmatte - vad förväntar ni?

Jag hade förväntat mig rastning och eventuell lek. Någon träning hade jag inte förväntat mig och vill heller inte att dagmatten ska göra.

De jag känner som har dagmatte betalar 100-150:-/dagen.

Självklart ska vi prata ordentligt om allt möjligt med ägarna men ja, det är ju bra att få lite synpunkter från annat håll också.

Inte bara prata om det - skriv ett ordentligt kontrakt! Det är tryggast så för er båda. Ha även med vad som skulle hända OM hunden har sönder någonting i ditt hem när de lämnas ensamma.

Betalning har jag ingen koll på, men det enda jag förväntar mig av en dagmatte är att hunden har sällskap och får komma ut iaf en gång under dagen som jag är borta.

Det jag tänker på främst är de dagar du är borta och jobbar halvdag. Det skulle jag ta ett snack med hundägaren om, hur deras hund är när den är ensam, trivs den bra ensam om den är tillsammans med en annan hund och gillar den att gnaga sönder saker eller yla tex när den är själv ;).

Frågan här är kanske varför hundägaren vill ha dagmatte/dagis: är det för att hunden inte kan vara ensam alls eller är det för att hundägaren inte vill att hunden ska vara ensam så mycket. Kan vara en fråga att ställa till ägaren.

Lycka till med dagmatteriet! :)

Ja självklart ska det skrivas nåt riktigt. Allt för att undvika ev problem framöver.

Ägarna har sagt att dom vill inte låta hunden vara ensam heldagar. Så det är därför dom haft den på hunddagis men hunden trivs inte och ägarna letar annan lösning. Vad jag förstått är det inga problem att lämna den ensam, vad dom sagt så sover den mest.
Som jag förstått hittills är dom glada bara den har sällskap och får komma ut och kissa nån gång under dagen. Här får den ju komma ut flera gånger alternativt vara ute hela dagarna med oss.

Jag förväntar mig att jag och dagmatten/hussen kan ha en öppen dialog och god kommunikation. Jag vill att dagmatten/hussen ska tala om för mig om det är något i vardagen med hunden som inte fungerar, och inte ta saken i egna händer utan konsultera med mig innan det blir någon åtgärd.

När jag "skaffar" ny dagmatte brukar jag prata igenom lite om min egen hundsyn/uppfostran. Exempelvis att jag inte brukar slå mina hundar på nosen, rulla dom på rygg, hålla fast dom osv osv. Jag berättar också hur jag brukar göra vid hundmöten, vilka kommandon jag brukar använda och vad hunden får och inte får göra hemma hos mig. Däremot brukar jag ge dagmatten fritt spelrum med egna regler i sitt eget hem. I övrigt har jag inte speciellt mycket regler, men det är väldigt viktigt för mig att vi har förtroende för varandra. Jag har dagmatte för att hunden inte ska behöva vara ensam, så jag har inga krav på aktivering, men blir så klart jätteglad om dagmatten vill göra saker med hunden!

Jag har betalat lite olika beroende på hur mycket hjälp jag fått med min hund. För tillfället betalar jag ungefär 1000 kronor i månaden till min dagmatte. Dom har då hunden 3-5 dagar i veckan. Väldigt billigt kanske, men dom är pensionärer och gör det för att dom tycker det är skoj.

Angående skador och liknande så får alltid mina dagmattar mitt nummer och numret till mitt arbete så att dom kan nå mig närsomhelst på dygnet. Om detta mot förmodan inte skulle vara möjligt har dom numret till min särbo som då vet vad som ska göras. Det är viktigt att prata om sånt, ifall olyckan är framme.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 988
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 759
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 769
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 137
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka