Dagis vill att vi pratar med bup...

Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Och varför skulle man inte kunna få tolka något som positivt? Jag vänder mig starkt emot viljan att se problem i allt som inte följer normen, därmed inte sagt att det inte FINNS avvikelser, men ibland undrar jag hur snävt vi sätter vissa normer och vad det är som avgör att vissa hamnar innanför medan andra ses som avvikare?

Ibland handlar det om personalens kompetens och inget annat...
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Det håller jag absolut med om. Bara för att förskolan är bra för barn innebär det inte att alla förskolor är bra, eller att allt på alla förskolor är bra. Det finns ibland förskolepersonal som skulle behöva kompetensutveckling.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Exakt, det är det jag funderat över i hela tråden. Frågan om personalen framstår som kompetent och erfaren eller inkompetent och oerfaren. Om vår personal som jämt springer på kompetensutveckling, är superengagerade i olika projekt, har pärmar för varje barn, skriver ned vad de säger, håller kommunens föräldrautbildningar osv, är i 40-60 årsåldern. Om de sa ngt om problem och hjälp skulle jag nog tro att det fanns grund för deras oro.

Men om de är unga, oengagerade och outbildade så kanske man bör engagera sig lika mycket, men då fundera över om det är deras eget fel... (oavsett så finns ett problem att ta tag i. Det är ju svårt att lämna ett barn till personal som tycker någonting är fel oavsett orsak.)
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Att vara superengagerad och springa på kompetensutvecklingar, ha pärmar för varje barn etc. behöver inte vara en garanti för att man klarar av att se att ett beteende inte nödvändigtvis innebär att personen (barnet) har problemet. Det finns personer som har både ålder, kompetens och engagemang, men som kanske missat att se sin egen del i de problem som uppstår. Om man själv anser att man har ett helt ok arbetssätt kan det ibland vara svårt att se att arbetssättet är det som behöver ändras och inte barnet.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

är i 40-60 årsåldern.

Men om de är unga

Jag anser att ålder inte är speciellt avgörande, det finns lika många duktiga/engagerade/reflekterande/osv. (och tvärtom) personer i låg som hög ålder inom förskolan.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Så kan man såklart tycka. Men vore det inte lite underligt om dagisvärlden är den enda verksamheten i vilken erfarenhet och utbildning inte gör någon skillnad? Om folk verkligen tycker det varför pratar de ens om att dagisfröknar behöver utbildning och respekt för sitt arbete? Säger att uttrycket pedagog är det enda som duger?

Som sagt, jag personligen ser personalen på vår förskola med mycket respekt. De är uppenbart kompetenta mjuka och erfarna. De förstår vad ettåringarna i gruppen säger bättre än föräldrarna gör -eftersom de hört så många ettåringar lära sig prata... De har ett yrke och de är bra på det. Säger de något så tänker jag lyssna som till vilken yrkeskunnig person som helst! Sen får man rota i "problemet" och tänka själv. Är det de som har ett problem? eller behöver barnet hjälp. Oavsett har jag ett problem. Självklart i all tankeverksamhet är att alla kan göra misstag -även erfaren dagispersonal. Att respektera och lyssna är inte samma sak som "lita blint på".

Jag är inte expert på min treåriga häst bara för att jag fött upp den, speciellt om jag aldrig tidigare ägt en häst. Jag frågar en person som varit tillsammans med många olika hästar för att veta, litar inte till "instinkter". Jag är inte expert på min treåriga hund, speciellt om det är min första, jag kanske tar råd av någon mer erfaren. Jag är inte expert på mitt treåriga barn, får jag problem så öppnar jag en bok som är noga vald, från en accepterad mainstream forskare inte en mammatyckare och får kanske en Aha upplevelse (har hänt när jag o tvååring diskuterade "trots" insåg att det inte var någon vits och gick över till att locka och leka mot mål), eller frågar dagispersonal om tips.

Ålder i verksamhet = har träffat fler barn. Rakt av.
Engagerad = i alla fall försökt lära sig ngt under tiden.
Vidareutbildning = chans att vara i kontakt med ny forskning om barns utveckling
 
Senast ändrad:
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Jag är inte expert på min treåriga häst bara för att jag fött upp den, speciellt om jag aldrig tidigare ägt en häst. Jag frågar en person som varit tillsammans med många olika hästar för att veta, litar inte till "instinkter". Jag är inte expert på min treåriga hund, speciellt om det är min första, jag kanske tar råd av någon mer erfaren. Jag är inte expert på mitt treåriga barn, får jag problem så öppnar jag en bok som är noga vald, från en accepterad mainstream forskare inte en mammatyckare och får kanske en Aha upplevelse (har hänt när jag o tvååring diskuterade "trots" insåg att det inte var någon vits och gick över till att locka och leka mot mål), eller frågar dagispersonal om tips.

Ålder i verksamhet = har träffat fler barn. Rakt av.
Engagerad = i alla fall försökt lära sig ngt under tiden.
Vidareutbildning = chans att vara i kontakt med ny forskning om barns utveckling

I agree, bra förklarat!
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Fast var har jag sagt att erfarenhet och utbildning inte gör någon skillnad? Det jag sa var att det däremot inte måste vara någon garanti för att det är en bra verksamhet.

Ålder i verksamhet - skulle också kunna innebära att man utifrån en "gammal" utbildning har en förlegad barnsyn
Engagerad - beror på i VAD man är engagerad...
Vidareutbildning - beror också på vad man vidareutbildats inom, samt hur man tog till sig denna utbildning.

Jag håller absolut med dig om att en person som engagerat sig i att ta till sig kunskaper, har en gedigen och lång erfarenhet och tagit till sig av kompetensutvecklingsinsatser med största säkerhet är en person att lita på när det gäller ditt barn!
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Jag anser att ålder inte är speciellt avgörande, det finns lika många duktiga/engagerade/reflekterande/osv. (och tvärtom) personer i låg som hög ålder inom förskolan.
Jag håller med. Som jag ser det utifrån mitt perspektiv som förälder så är det en stabil och engagerad ledning med nära personalkontakt samt en bra personalgrupp som jobbar tillsammans och vill lösa problem. Varken ålder eller utbildningsgrad verkar lika avgörande.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Liksom inom andra verksamhetsfält finns det personer som inte borde vara där... och det har inte med ålder att göra, förhoppningsvis är de väldigt få, men de finns.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Ni som föräldrar känner ert barn mycket bättre än vad någon personal kan göra och jag personligen hade litat mycket mer på er egen bedömning än någon från en "pedagog" inom förskolan och än mindre en från psykiatrin. .

Delvis kl.

Föräldrar har en förmåga att bara se till barnets positiva egenskaper och förtränga allt som skulle kunna vara negativt.
Om ett barn bevisligen mobbar ett annat barn så kommer ju ändå föräldern till mobbaren och säger "jag känner minsann mitt barn, han är SÅ snäll". Är det ändå alltid föräldern som har rätt då?

Föräldrar missar dessutom mycket (Eller iprincip allt) av barnets beteende i skolan, för de är inte där. Därför bör man ju rimligtvis lyssna på vad som sägs av dem som ser barnet där, varje dag.
Det innebär inte att barnet har en diagnos, men det kan innebära att barnet har problem i verksamheten som behöver utredas.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Delvis kl.

Föräldrar har en förmåga att bara se till barnets positiva egenskaper och förtränga allt som skulle kunna vara negativt.
Om ett barn bevisligen mobbar ett annat barn så kommer ju ändå föräldern till mobbaren och säger "jag känner minsann mitt barn, han är SÅ snäll". Är det ändå alltid föräldern som har rätt då?

Föräldrar missar dessutom mycket (Eller iprincip allt) av barnets beteende i skolan, för de är inte där. Därför bör man ju rimligtvis lyssna på vad som sägs av dem som ser barnet där, varje dag.
Det innebär inte att barnet har en diagnos, men det kan innebära att barnet har problem i verksamheten som behöver utredas.

Det har du en poäng i, alla föräldrar är inte objektiva i alla situationer.

Som förälder så bör man såklart lyssna på vad personalen har att säga men inte bara nöja sig med deras bedömning utan verkligen ta reda på vad som faktiskt hänt för precis som föräldrar som förnekar barnets inblandning när det gäller mobbing fast det finns bevis inte är vettiga så är inte heller all personal det heller.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Men bups syfte är väll knappast att lösa problem i kommunal barnomsorg? Då är det ju inte konstigt att kltiden är så lång.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Nej, men kan vara så att barnet behöver mer stöd än fröknarna vet hur de ska ge.
Eller att det ÄR "fel" på barnet.

Herregud, en hel del pedagoger ser barnen mer än föräldrarna och jag tror de är kapabla till att se problem som inte föräldrarna gör.

Ni verkar bedriva någon sorts häxjakt här på dagispersonal och diagnoser.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Jag tycker bara man ska ställa högre krav på både förskolans ordinarie personal och specialpedagoger m.m så man inte behöver utnyttja BUP:s specialkompetens så fort ett barn avviker en liten gnutta.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Jag tycker bara man ska ställa högre krav på både förskolans ordinarie personal och specialpedagoger m.m så man inte behöver utnyttja BUP:s specialkompetens så fort ett barn avviker en liten gnutta.

Men det gör man inte. Jag undrar hur insatt du är egentligen?

Vi börjar alltid med att se över vårt arbetssätt inom arbetslaget. Är det något vi bör ändra? Tänka på? Jobba lite extra med? Detta sker alltså allra först, utan att blanda in utomstående.

Upplever vi ingen skillnad trots detta konsulteras specialpedagog som alla förskolor ska ha tillgång till. Antingen ger denne bara tips och råd utifrån det vi beskriver eller så kommer denne in på avdelningen för att checka läget.

Efter det upprättas en ny handlingsplan där vi antingen får nya förslag på arbetssätt, eller vill specialpedagogen göra fler besök hos oss.

Först efter dessa steg, om det anses befogat, kan specialpedagog rekommendera kontakt med BUP.

Ser du nu hur många steg som gås igenom innan BUP blir ett alternativ överhuvudtaget?
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Med tanke på trådstarten är det ju långt i från rutin på alla förskolor. Er rutin är mycket det jag är ute efter, men många verkar tycka att BUP ska kontaktas i första hand och det tror jag varken är effektivt eller nödvändigt.

Ni rekommenderar ju inte BUP i första hand, ni gör ju massa saker först. Precis de kraven jag tycker man kan ställa.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 429
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 219
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp