Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...
Byt ut det till "lite" eller vad du själv anser passa in på ts dotter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror det där beror lite på var man bor. Vissa förskolor eller mindre samhällen blir ett väldans liv ifall man kommer utanför mallen och på andra ställen så uppmuntras det.Tack! Har följt tråden men inte brytt mig om att skriva vad jag tycker med risk för halshuggning. Mallen är så förbannat snäv idag, går du något utanför mallen blir det ett jäkla liv. Att vara "lite egen" är felaktigt idag och något man ska försöka råda bot på till varje pris. (Därmed inte sagt att ts inte ska kontakta BUP om hon känner att det behövs, men jag tycker att ts ska lita på sin förmåga, i alla fall så länge signalerna är så vaga).
Det kan också vara så att verksamheten har problem som behöver utredas.
Jag tycker bara man ska ställa högre krav på både förskolans ordinarie personal och specialpedagoger m.m så man inte behöver utnyttja BUP:s specialkompetens så fort ett barn avviker en liten gnutta.
halvt kn Det låter dyrt att ha specialkompetens på alla dagis alltid. Dessutom verkar ju flera i tråden inte anse att vare sig utbildning eller erfarenhet påverkar personalens kompetens utan det är mer något de föds med och om dynamiken är bra i gruppen. Dvs värden som är lite svåra att ha som kriterium (men iofs billigt, utbildad personal som blir bättre av erfarenhet brukar få mer i lön. Dessutom är utbildning dyrt.).
Men är det inte olika saker de gör, helt enkelt? Bup gör utredning, dagis sätter in resurser avpassat efter bups utredning. Det är inte rimligt att alla dagis skulle ha psykologteam etc anställda för att göra utredningar, de skulle ju gå sysslolösa större delen av året.
Men är det inte olika saker de gör, helt enkelt? Bup gör utredning, dagis sätter in resurser avpassat efter bups utredning. Det är inte rimligt att alla dagis skulle ha psykologteam etc anställda för att göra utredningar, de skulle ju gå sysslolösa större delen av året.
1. Till BUP vänder man sig till som förälder. Man blir inbokad på ett samtal utan barn så klart. Sen behöver man inte gå dit mer om man inte vill.
2. Vad har deras specialpedagog gjort? Be att få ett samtal med hen.
3. Om jag bara plockar två ord av det du skriver så läste jag ett inlägg om ADD igår och de gemensamma orden är "Dagdrömmare" och "flicka".
4. Tar jag det ett steg längre så har barnet kanske en eller två högpresterande föräldrar? Då är vi ju inne på helt andra saker som uttråkad, högpresterande, behöver mer utmaningar osv. Någon av er föräldrar kanske känner igen sig i det?
Vi är väl många som ligger inom något slags spektrum av diagnoser. Men en diagnos är något när det blir ett handikapp. När det begränsar ens liv.
Min sambo skulle jag säga är hyperaktiv och jag med mina specialintressen och icke sociala sida skulle säkert kunna vara något annat, men det är inget som begränsar våra liv, så det är absolut inga diagnoser av det. (Nu skriver jag från mobilen och detta blir väldigt korthugget, hoppas ni läser det på rätt sätt)
De tankar som rör oss i vår familj och där barnen ärvt både våra svaga och starka sidor är ju om de kommer klara sig självständigt i skolan. Utan förskolans omsorg och "ramar" kring barnen. På förskolan är de ju väldigt omhändertagna.
Men alla barn kommer inte och ska inte följa mallen och de ska absolut inte ses som något fel för det. Jag tror vilda och självständiga tjejer ofta kan ses som "problem". Det måste ju vara fel på en tjej som far runt och inte bara sitter och ritar... Det har jag tyvärr sett flera exempel på :-(
Om der nu var mig su svarade så kan jag ju svara att jag inte riktigt förstår...
Självklart gör BUP och förskola olika saker och självklart är det helt orimligt att alla förskolor skulle ha egna psykologteam...