Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...
feeeeeeeeeeeeeeeeeeel
feeeeeeeeeeeeeeeeeeel
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En möjlig tolkning av det positiva!? Valde du bara att läsa lite av vad TS skrev? Att i 5 års ålder efter många år på förskolan inte klara av rutinerna vid maten är väl värt att reflektera över?
Personer med AST kan vara väldigt olika varandra. Alla NT-personer är ju inte likadana heller.Jag har svårt att tro att hon har autism, jag har en släkting med aspergers och hon liknar inte honom på något sätt.
Som jag förstått det sitter rutinerna för det mesta, men plötsligt glömmer hon dem. Hon pratar jättebra och har inga problem med förändringar egentligen, vi är dåliga på rutiner hemma, och hon vet oftast inte vem som hämtar tex, för det beror på lite... Vi kan bestämma på stående fot om hon skall sovs över his mormor, det gör henne bara glad. Hon leker gärna hemma hos kompisar en hel dag.
Det skulle ju också kunna bero på vilka rutiner det handlar om, och om hur motiverad och intresserad hon är när det gäller just dessa rutiner.
Och varför skulle man inte kunna få tolka något som positivt? Jag vänder mig starkt emot viljan att se problem i allt som inte följer normen, därmed inte sagt att det inte FINNS avvikelser, men ibland undrar jag hur snävt vi sätter vissa normer och vad det är som avgör att vissa hamnar innanför medan andra ses som avvikare?
Det jag vill peka på är att det behöver ju inte bero på barnet - det kan ju lika gärna bero på miljön. För eran egen skull ska ni såklart prata med någon kunnig, det kommer att lösa sig!
Nu kanske ts barn inte har någon problematik men om dagis noterat bekymmer är det väl lättare att kolla upp det nu än om det ställer till med bekymmer när skolan väl börjat? Och det handlar inte om att det är fel på några barn, bara att vissa behöver en annan typ av stöd och en diagnos kan underlätta i processen att hitta vad som hjälper barnen på bästa sätt.
Ni som kan detta, vilken typ av stöd man kan sätta in när någon är lite disträ. Vad exakt kan hända? Hon lär ju inte behöva en extra resurs om det inte är mer än så.
Jag har ingen aning om hur det är för TS, jag reagerade på Rumpnissens uttalande om att det ska letas fel och "botas", något jag inte håller med om.